Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică)

Seminar
7/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 3389
Mărime: 33.10KB (arhivat)
Publicat de: Daniel Ghita F.
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr. lect. univ. dr. Vasile Borca
MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE UNIVERSITATEA TEHNICĂ DIN CLUJ-NAPOCA CENTRUL UNIVERSITAR NORD DIN BAIA MARE FACULTATEA DE LITERE DEPARTAMENTUL DE ŞTIINŢE SOCIO-UMANE, TEOLOGIE, ARTE Specializarea: TEOLOGIE CREŞTINĂ ŞI SPIRITUALITATE EUROPEANĂ

Cuprins

  1. INTRODUCERE . 3
  2. 1. Familia – prima formă de convieţuire socială . 4
  3. 2. Unitatea biologică şi psihică a speţei umane . 6
  4. 3. Fraternitatea umană pe baza monoteismului şi creaţionismului biblic . 7
  5. 4. Monoteismul şi unitatea umană . 8
  6. 5. Unitatea şi fraternitatea umană în lumina întrupării Fiului lui Dumnezeu şi a întemeierii Bisericii creştine . 9
  7. CONCLUZII . 13
  8. BIBLIOGRAFIE . 14

Extras din seminar

INTRODUCERE

Omul nu poate fi conceput altfel decât ca iubitor şi iubit, iubirea fiind

atât o vocaţie cât şi o necesitate. Acest adevăr la spus încă în secolul XIV patriarhul Calist al Constantinopolului prin cuvintele: „Iubesc, deci exist (sunt) ”

şi el implică nu numai conştiinţa de "eu", ca spusa lui Descartes, ci şi de

"altul". Dar dacă nu e persoană nu e nici dragoste. Numai persoana poate

iubi şi nu poate iubi decât o altă persoană. Dependenţa acestora una

de alta, Pr. Dumitru Stăniloae o arată în următoarele cuvinte: „Persoana

fără dragoste nu are valoare nici sensul după care tinde. Fără dragoste

slăbeşte şi viaţa ei este un chin. Persoana şi dragostea fără nemurire sunt

iarăşi lipsite de valoarea şi sensul deplin. În dragostea lor se amestecă chinul.

Dragostea la rândul ei fără persoană nu poate exista. Iar nemurirea

persoanelor fără dragoste e un iad. E o moarte sufletească a persoanelor. Lafel nemurirea fără un progres continuu în unirea prin dragoste devine

monotonă. Unde nu sunt acestea patru: persoană, dragoste, nemurire şi progres

continuu, existenţa se scufundă în non-sens sau in întuneric. ”

1. Familia – prima formă de convieţuire socială

Potrivit învăţăturii de credinţă ortodoxă, familia este aşezământul divin, creat de Însuşi Dumnezeu în Rai, pentru perpetuarea neamului omenesc, pentru ajutorul reciproc şi pentru cultivarea şi dezvoltarea darurilor cu care fiecare soţ este înzestrat, în atmosfera de comuniune şi de dragoste, luminaţi şi călăuziţi de harul Duhului Sfânt, care binecuvântează şi sfinţeşte legătura dintre bărbat şi femeie.

Percepută ca un ideal, familia reprezintă cea dintâi formă de vieţuire obştească, cea mai importantă celulă din trupul bisericesc , precum şi celula de bază a întregii societăţi omeneşti. Din punct de vedere creştin, familia este considerată ca fiind ,,mica biserică” sau ,,biserica de acasă”, (ecclesia domestica). Dacă aceasta este întemeiată cu binecuvântarea lui Dumnezeu, ea poate fi considerată ca fiind o familie creştină.

Familia este aşezământul bunei înţelegeri, în interiorul căruia omul are posibilitatea de a-şi dobândi plinătatea, prin naştere şi creştere de urmaşi vredici, gustând împreună din bucuria roadelor vieţii trupeşti şi duhovniceşti. În sânul acesteia omul este ferit de dezlănţuirea patimilor şi a plăcerilor trupeşti, spre a nu trăi în neorânduială. Familia este solul fertil, prielnic creşterii şi educării tinerilor vlăstari, având ca model trunchiul iubirii reciproce dintre părinţi. Pacea şi armonia în familie constituie idealul cel mai de preţ pe care trebuie să-l urmărească omul, pentru că familia este microcelula şi baza societăţii, a Bisericii şi a Patriei.

Elementul trăiniciei familiale îşi află plinătatea prin intermediul iubirii sincere şi al respectului reciproc, sentimente existente între soţi şi reliefate prin fidelitatea conjugală, având ca rod naşterea de prunci, precum şi educarea lor după normele religios-morale ale credinţei creştine. După învăţătura Sfintei noastre Biserici, familia are o întreită menire :

• naşterea de copii spre înmulţirea neamului omenesc şi a credincioşilor Sfintei Biserici;

• ajutorarea soţilor întreolaltă, pentru uşurarea vieţii;

• ocrotirea moralităţii soţilor;

Bibliografie

I. Izvoare:

1. BIBLIA SAU SFÂNTA SCRIPTURĂ, tipărită sub îndrumarea şi cu purtarea de grijă a Prea Fericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu aprobarea Sfântului Sinod, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2008;

II. Lucrări, studii şi articole:

1. BORCA Vasile, Pr. lect. univ. dr., Omul - încununare a operei de creație. Natura și destinul său în lumina Revelației biblice a Vechiului Testament, Editura Universității de Nord, Baia Mare, 2007

2. BORCA Vasile, Pr. lect. univ. dr., Reperele autentice ale umanului, Editura Universităţii de Nord, Baia Mare, 2008

3. CARREL Alexis, Dr., Omul fiinţă necunoscută, Editura Cugetarea, Bucuresti, 1944

4. Catehism, Învăţătura de credinţă creştină ortodoxă, Oradea, 1996

5. KALENDA Gleb, Pr. prof., Biserica din casă, Editura Sophia, Bucureşti, 2006

6. MANOLACHE Anca, Problematica femininã în Biserica lui Hristos, Editura Mitropoliei Banatului, Timişoara, 1994

7. MOLDOVAN Ilie, Pr. prof., Adevărul şi frumuseţea căsătoriei, Alba Iulia, 1996

8. PRELIPCEANU Vladimir, Pr. prof., Studiul Vechiului Testament, manual pentru facultăţile de teologie, Editura Renaşterea, Cluj-Napoca, 2003

9. STĂNILOAE Dumitru, Pr. prof. dr., Omul și Dumnezeu, în „Studii de Teologie Dogmatică Ortodoxă”, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1990

10. STĂNILOAE Dumitru, Pr. prof. dr., Spiritualitate și comuniune în liturghia ortodoxă, Editura Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2004

Preview document

Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 1
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 2
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 3
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 4
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 5
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 6
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 7
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 8
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 9
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 10
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 11
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 12
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 13
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 14
Unitate și fraternitate umană (antropologie biblică) - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Unitate si Fraternitate Umana (Antropologie Biblica).doc

Alții au mai descărcat și

Teme biblice în lumina cercetărilor științifice actuale

INTRODUCERE Actul creaţiei, în mod fundamental implică necesitatea unui sens profund. Este un sens semnificativ care va străbate întreaga istorie...

Iubirea în spiritualitatea creștină

Introducere A vorbi despre iubire reprezintă poate cel mai greu lucru; aceasta deoarece a vorbi despre iubire înseamnă a vorbi despre Dumnezeu. Un...

Probleme de bioetică cu privire la începuturile vieții umane

INTRODUCERE Referitor la Dumnezeu şi la om, teologia ortodoxă pleacă de la adevărul fundamental revelat că atât Dumnezeu cât şi omul sunt...

Linearitatea și Ciclicitatea Timpului din Perspectivă filosofic-religioasă

Linearitatea şi ciclicitatea timpului din perspectivă filosofic-religioasă Cu referire specială la proiecţiile „formei” timpului în arhitectura...

Cugetarea la moarte și la judecată în spiritualitatea ortodoxă

INTRODUCERE În fiecare an, la scară planetară, mor aproximativ 50 de milioane de oameni. Dacă ne folosim de un calcul simplu, vom observa că media...

Misiunea creștină în primele trei secole creștine

INTRODUCERE Biserica este alcătuită din oameni, adică din membri ai cetăţii pământeşti, care sunt chemaţi să formeze, încă din cursul istoriei...

Doctrina Biblică a Raiului

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1. Aspecte metodice 1.1. Definirea, delimitarea și încadrarea subiectului. Lucrarea de față tratează doctrina despre Rai...

Procesul Psihologic în Nașterea și Dezvoltarea Păcatului

I INTRODUCERE Suntem într-o epocă ce se interesează foarte mult de „analiza” sufletului omenesc. „Ştiinţele umane” au fost mult dezvoltate de la...

Ai nevoie de altceva?