Extras din curs
1.1 Coduri de reprezentare a datelor
Utilizarea codurilor a apØarut pentru a asigura o comunicare ˆ1ntre un utilizator
¸si un sistem de calcul (specific unui calculator); principalul obstacol care este
depØa¸sit printr-un cod de reprezentare a datelor constØaˆ1n corelarea dintre modul
ˆ1n care sunt prelucrate datele de o persoanØa fizicØa (care gˆande¸ste ˆ1n sistemul
zecimal) ¸si un computer (unde sistemul de bazØa este cel binar).
Definit¸ia 1.1 Fiind date douØa mult¸imi finite ¸si nevide A (alfabet sursØa) ¸si B
(alfabet cod), o codificare este o aplicat¸ie injectivØa Á : A ¡! B¤.
S-a notat cu B¤ mult¸imea secvent¸elor de caractere formate cu elemente din B.
Mult¸imea C = Á(A) se nume¸ste cod, iar elementele sale sunt cuvinte - cod.
DacØa B are numai douØa simboluri, codificarea Á se nume¸ste binarØa, iar
Á(A) este un cod binar.
De¸si simple, codurile binare sunt de obicei lungi ¸si deci greu de manipulat.
Adesea este mai convenabil sØa grupØam simbolurile binare formˆand alfabete mai
complexe.
Astfel, formˆand grupuri de cˆate patru simboluri binare, se obt¸ine codul
hexazecimal:
0 0000 4 0100 8 1000 C 1100
1 0001 5 0101 9 1001 D 1101
2 0010 6 0110 A 1010 E 1110
3 0011 7 0111 B 1011 F 1111
7
8 PRELEGEREA 1.
Reprezentarea ˆ1n aceastØa bazØa (care folose¸ste simbolurile auxiliare A;B;C;D;
E; F pentru numerele 10; 11; 12; 13; 14 ¸si respectiv 15) se indicØa adesea prin
indicele 16 a¸sezat la sfˆar¸sit. De exemplu, (61)16 = (0110 0001)2. DacØa nu
existØa nici o confuzie, atunci indicii care semnaleazØa baza se ignorØa.
Utilizarea acestui cod este aproape universal acceptatØa. Astfel, memoria
calculatorului lucreazØa cu bit¸i grupat¸i ˆ1n bytes (sau octet¸i). Un octet se
reprezintØa de obicei nu ca o secvent¸Øa de 8 cifre binare, ci ca o pereche de cifre
hexazecimale. Astfel, de exemplu (00101101)2 se scrie (2D)16, (01100000)2 se
reprezintØa prin (60)16 etc.
Aceasta nu este ˆ1nsØa unica modalitate de codificare a numerelor ˆ1n calculator.
Practic, plecˆand de la reprezentarea binarØa, se poate construi o gamØa
largØa de coduri. Ele sunt clasificate ˆ1n
² coduri ponderate;
² coduri neponderate.
Codurile ponderate asociazØa fiecØarei cifre zecimale un grup de patru cifre
binare, fiecØarei cifre binare fiindu-i asociatØa o ”pondere” corespunzØatoare puterii
lui 2 din cadrul codului.
Codul hexazecimal - binar prezentat mai sus este un exemplu de cod ponderat.
El mai este numit adesea ¸si codul 8421.
Codurile neponderate asociazØa fiecØarei cifre zecimale patru cifre binare,
fØarØa a avea semnificat¸ia unei ponderi. Cele mai cunoscute astfel de coduri sunt
codurile Exces 3 ¸si Gray.
Codul Exces 3 se obt¸ine din codul hexazecimal prin adunarea numØarului 3
(scris ˆ1n binar) la fiecare cifrØa.
Pentru codul Gray, caracteristic este faptul cØa orice codificare a unui numØar
diferØa de urmØatoarea codificare prin exact o cifrØa binarØa.
Cele douØa coduri sunt reprezentate ˆ1n tabelul urmØator:
Preview document
Conținut arhivă zip
- Fundamentele Informaticii
- bibliogr.pdf
- cuprins.pdf
- f1.pdf
- f10.pdf
- f2.pdf
- f3.pdf
- f4.pdf
- f5.pdf
- f6.pdf
- f7.pdf
- f8.pdf
- f9.pdf