Extras din curs
Pentru realizarea unei aplicatii pot fi avute in vedere doua tehnologii de programare (programarea procedurala si programarea orientata spre obiecte si dirijata de evenimente)
1.Programarea procedurala
In programarea procedurala a aplicatiei este constituita din unul sau mai multe programe care se vor executa intr-o anumita ordine ,fiecre program fiind constituit dintr-o secventa de instructiuni scrise intr-un limbaj de programare.Acesta era modul clasic de realizare a aplicatiilor si sistemelor informatice si are o serie de dezavantaje printre care:
- productivitatea scazuta in realizarea programelor
- efort mare pentru realizarea programelor si mai ales a interfetelor
2.Programarea orientata spre obiecte si dirijata de evenimente
Aparitia tehnologiei oprientate spre obiecte ,a mediilor visuale de programre si a sistemului de operare Windows a condus la aparitia si dezvoltarea unei noi tehnologii de programare a aplicatiilor Windows si anume programrea orientata pe obiecte si dirijata de evenimente.
O aplicatie Windows afiseaza unul sau mai multe ecrane care contin obiecte cu care va interactiona utilizatorul pentru a controla evolutia programului.Intr-un mediu de programare Visual,obiectele principale sunt:formele si controalele desenate in forme.O forma este o fereastra .Aceste obiecte pot fi create prin selectie si depunere folosind barele de instrumente ale mediului respectiv.
Spre exemplu bara cu instrumente Visual Basic permite crearea unei varietati de obiecte printre care butoane de comanda,case cu lista,casete de validare,butoane radio.Fiecare din aceste obiecte are un comportament predefinit.Spre exemplu:cand se executa click cu mouse-ul pe un buton de comanda , acesta trece in pozitia apasat si apoi revine in pozitia normala,pentru a schimba comportamentul obiectului acestuia trebuie sa i se ataseze cod de program(instructiuni) corespunzator,cod ce se va executa atunci cand are loc un anumit eveniment
Evenimentele se produc ca urmare a unei actiuni a utilizatorului(exemplul click corespunde apasarii butonului stang al mouse-ului pe obiectul respectiv)sau in urma executiei codului programului sau pot fi declansate de catre sistem.Majoritatea obiectelor vor raspunde unui anumit numar de eveniment generate de catre utilizator printre care:click-uri,apasari de taste,trageri si eliberari ale unor obiecte
Limbajul Visual Basic pun la dispozitie utilizatorului un mediu de dezvoltare care permite crearea de propunere orientate spre obiecte si conduse sau dirijate spre evenimente.Pentru lucrul cu obiecte conduse de evenimente se parcurg urmatoarele etape:
1. se creeaza o forma caruia i se da un nume
2. se deseneaza si se denumesc obiectele ce urmeaza a fi afisate in forma respectivea
3. se ataseaza fiecarui obiect codul(instructiunile)ce va fi executat ca raspuns la evenimente generate de utilizator sau de sistem va rezulta o interfata grafica cu care interactioneaza utilizatorul pentru a controla evolutia programului.
Rezumand se poate spune ca in programarea orientata spre obiecte si dirijata de evenimente, obiectele au un comportament predefinit,care poate fi modificat de utilizator prin atasare de cod corespunzator si aceste obiecte raspund la evenimente declansate fie ca urmare a actiunii utilizatorului asupra obiectelor fie ca urmare a executiei codului atasat,fie declansate de sistem
Pentru a lansa editorul Visual Basic din Excel: Tools Macro Visual Basic Editor
Prima operatiune care se efectueaza pentru a lucra cu Visual Basic de sub Excel este crearea unei forme (obiectul cel mai cuprinzator in Visual Basic – o fereastra)Sunt doua etape : proiectarea aplicatiei (design)si executia aplicatiei.
Crearea formei
Insert UserForm
Height,width,backcolor
Stergera formei
File Remove UserForm
Desenarea obiectelor
Dupa crearea formei se pot desena obiecte (controale)in acea forma utilizand bara de instrumente prin selectarea obiectului,apoi pe suprafata formei
View Toolbox Controls
De fiecare data in partea stanga a ecranului se afla lista cu proprietatiile pe care l-am selectat
View Code Subroutine …….EndSub
Depa ce am construit si am atasat cod Visual Basic fiecarui obiect in parte,aplicatia poate fi executata
Run SubUserForm
Proprietati si metode
Un obiect este definit de un set de proprietati cum ar fi:
- dimensiune
- culoare
- pozitie pe ecran
- comportament(ex:daca un buton de optiune este activ sau nu)
O metoda este o procedura(succesiune de instructiuni)asociata unei anumite actiuni a unui obiect. Spre exemplu:In Visual Basic exista o metoda Move asociata majoritatii obiectelor si permite mutarea obiectelor.Proprietatile descrie obiectele ,metodele definesc actiunile obiectului.Pe de alta parte proprietatile reprezinta datele,metodele reprezinta cod,instructiuni.
Astfel,in gramatica programarii orientate spre obiecte,obiectele sunt substantive,proprietatile sunt adjective si metodele sunt verbe.
Utilizarea notatiei cu punct pentru referirea
proprietatilor si a metodelor
Referirea unei proprietati se face in felul urmator: obiect.proprietate=valoare.
ex: daca vrem sa modificam latimea formei userform1 folosim
userform1.width=150.
Referirea metodelor se face asemanator cu referirea proprietatilor insa metodele pot necesita precizarea unor informatii suplimentare,
ex: daca vrem sa mutam butonul,in coltul de sus al formei
buton1.move_0,0
Preview document
Conținut arhivă zip
- Programarea in Limbajul Visual Basic.doc