Cuprins
- 1. Descrierea algoritmilor, limbajul Pseudocod. 3
- 2. Subalgoritmi, func•ii. 11
- 3. Limbajul Pascal : structura programelor, tipuri simple de date. 19
- 4. Expresii, func•ii predefinite, etichete, constante, tipuri, variabile. 29
- 5. Instructiunea de atribuire, compus•, vid•, citire/scriere, conditional•. 35
- 6. Structuri repetitive în Pascal : For, While, Repeat 45
- 7. Tipuri structurate : Array, Set , String , Record. 49
- 8. Subprograme : Procedure, Function, parametri, vizibilitate. 65
- 9. Parametrii func•ie/procedur•, apel recursiv, definire simultan•. 70
- 10. Fi•iere Pascal. Utilizarea fi•ierelor text. 77
- 11. Fi•iere cu tip , opera•ii cu fi•iere. 82
- 12. Tipuri abstracte de dat• (Unit Pascal). 91
- 13. Tipul referin•• (structuri de date dinamice : liste,arbori binari). 104
- 14. Elemente de grafic• în Pascal (unit-ul Graph ). 133
- 15. Tehnici de programare. 156
- xx. Lucr•ri de laborator 182
Extras din curs
1. Descrierea algoritmilor, limbajul Pseudocod.
1.1. Descrierea algoritmilor.
Prin algoritm putem în•elege o succesiune finit• de opera•ii. Acesta
presupune executarea unor calcule într-o anumit• ordine. Putem considera c• un
algoritm este o secven•• finit• de propozi•ii ale unui limbaj de descriere a
algoritmilor. Fiecare propozi•ie a limbajului precizeaz• o anumit• regul• de
calcul, a•a cum se va observa atunci când vom prezenta limbajul Pseudocod.
Algoritmii pe care îi descriem ar trebui s• fie cât mai generali ( s• rezolve o clas•
de probleme de acela•i tip), s• dea rezultate într-un anumit timp (finit, adic• s• se
termine oricare ar fi datele de intrare) •i de asemenea s• asigure unicitatea
rezulatelor ori de câte ori se dau acelea•i date de intrare. Aceste trei caracteristici
generalitate, finitudine •i unicitate trebuie s• ne preocupe ori de câte ori scriem un
algoritm, indiferent de forma (scheme logice sau limbaj Pseudocod) în care este
prezentat acesta.
Schema logic• este un mijloc de descriere a algoritmilor prin reprezentare
grafic•. Regulile de calcul ale algoritmului sunt descrise prin blocuri (figuri
geometrice) reprezentând opera•iile (pa•ii) algoritmului, iar ordinea lor de
aplicare (succesiunea opera•iilor) este indicat• prin s•ge•i. Fiec•rui tip de opera•ie
îi este consacrat• o figur• geometric• (un bloc tip) în interiorul c•reia se va înscrie
opera•ia din pasul respectiv. Datele utilizate într-un algoritm pot fi variabile sau
constante (î•i pot modifica valoarea sau nu ). În descrierea unui algoritm,
intervin variabile care marcheaz• atât datele cunoscute ini•ial, cât •i rezultatele
dorite, precum •i alte rezultate intermediare necesare în rezolvarea problemei.
Variabila define•te o m•rime care î•i poate schimba valoarea. Valorile pe care le
poate lua variabila apar•in unei mul•imi D pe care o vom numi domeniul
variabilei. Prin variabil• vom în•elege tripletul (nume, domeniul D, valoare)
4
În continuare vor fi descrise blocurile ce descriu în schema logic• o
anumit• opera•ie.
Blocurile delimitatoare (Start •i Stop) (figura 1a •i 1.b) vor marca
începutul respectiv sfâr•itul unui algoritm dat printr-o schem• logic•. Descrierea
unui algoritm prin schem• logic• va începe cu un singur bloc Start •i se va
termina cu cel pu•in un bloc Stop.
Blocurile de intrare/ie•ire (Cite•te •i Tip•re•te) (figura 1.c •i 1.d) indic•
introducerea unor Date de intrare respectiv extragerea unor Rezultate finale. Ele
permit precizarea datelor ini•iale cunoscute în problem• •i tip•rirea rezultatelor
cerute de problem•. Blocul Cite•te ini•ializeaz• variabilele din lista de intrare cu
valori corespunz•toare, iar blocul Tip•re•te va preciza rezultatele ob•inute (la
execu•ia pe calculator cere afi•area pe ecran a valorilor expresiilor din lista de
ie•ire).
Blocurile de atribuire (calcul) se utilizeaz• în descrierea opera•iilor de
atribuire (:=). Printr-o astfel de opera•ie, unei variabile var i se atribuie valoarea
calculat• a unei expresii expr (figura 1.e).
Preview document
Conținut arhivă zip
- Algoritmica si Programare
- 00 Cuprins.pdf
- 01 Descrierea Algoritmilor. Limbajul Pseudocod.pdf
- 02 Subalgoritmi, Functii.pdf
- 03 Limbajul Pascal. Structura Programelor, Tipuri Simple de Date.pdf
- 04 Expresii, Functii Predefinite, Etichete, Constante, Tipuri, Vqariabile.pdf
- 05 Instructiunea de Atribuire, Compusa, Vida, IO, Conditionala.pdf
- 06 Structuri Repetitive in Pascal.pdf
- 07 Tipuri Structurate-Array, Set, String, Record.pdf
- 08 Subprograme-Procedure, Function, Parametrii, Vizibilitate.pdf
- 09 Parametrii Functie Procedura, Apel Recursiv, Definire Simultana.pdf
- 10 Fisiere Pascal. Utilizarea Fisierelor Text.pdf
- 11 Fisiere cu Tip, Operatii cu Fisiere.pdf
- 12 Tipuri Abstracte de Date( Unit Pascal ).pdf
- 13 Tipul Referinta( Structuri de Date Dinamice ).pdf
- 14 Elemente de Grafica in Pascal.pdf
- 15 Tehnici de Programare.pdf
- Bibliografie.pdf
- Teme de Laborator.pdf