Extras din curs
Problemele cele mai dificile pe care le ridică descrierea din capitolul precedent a
normelor morale sunt legate de autoritatea care le instituie: conştiinţa morală, mai
exact voinţa autonomă a individului, călăuzită de raţiunea capabilă să emită
enunţuri normative universale. Cum se constituie, cum funcţionează şi cum se
impune această autoritate lăuntrică, aptă nu numai să ceară în numele individului,
mânat de poftele, dorinţele, interesele şi scopurile sale contingente, ci să legifereze
în numele umanităţii în general este o întrebare destul de enigmatică, la care încă
nu s-a putut răspunde pe deplin satisfăcător.
Ce este această conştiinţă morală şi ce are ea de spus? Exprimă ea
interesele, dorinţele şi visurile noastre personale, definitorii pentru individualitatea
fiecăruia sau ne cere să ne facem datoria în calitate de fiinţe umane? Câteodată,
„vocea interioară” ne flatează şi ne linişteşte: „Nu ai de ce să-ţi fie ruşine de tine
însuţi. În fond, trebuie să-ţi aperi interesele. Toată lumea face la fel. Nu trebuie să
ai tu grijă de alţii. Nu este o greşeală chiar atât de gravă. Doar nu ai omorât pe
nimeni. Dacă nu profitai tu de situaţie, s-ar fi găsit mulţi alţii care n-ar fi ratat
ocazia. Suntem oameni, nu sfinţi, ce Dumnezeu! Şi nu eşti tu cel mai rău dintre
oameni” etc. Acesta este glasul Sinelui, avocatul care întotdeauna pledează
„nevinovat”. Dar suntem nevoiţi să ascultăm şi o altă voce, care ne spune lucruri
foarte neplăcute, cu severitatea unui procuror. „Ar trebui să-ţi fie ruşine. Nu te mai
minţi. Tu ştii că e rău ceea ce-ai făcut. Ai fost un laş; un mincinos; un profitor.
Te-ai purtat prosteşte. Ai obţinut un avantaj nemeritat. Pretinzi celorlalţi să te
trateze ca pe o fiinţă umană, dar tu te-ai dovedit a fi un animal egoist şi
iresponsabil” şi aşa mai departe. Acesta este glasul conştiinţei morale, venit
dinăuntru, dar sunând ca şi cum ne-ar vorbi altcineva, care ne urmăreşte şi ne
judecă, spunându-ne ce trebuie să facem.
Dar de ce trebuie să dăm atenţie acestei enervante voci interioare şi cum ne
sileşte ea să-i ascultăm ordinele ori să ne simţim vinovaţi şi să ne fie ruşine de
fiecare dată când le nesocotim? Conştiinţa morală pretinde: „Spune întotdeauna
adevărul!”. De ce i-am da ascultare? Nu numai pentru că minciuna este incriminată
ETICA ÎN AFACERI
de lege, astfel încât mincinosul riscă să fie pedepsit legal şi nu doar pentru că
oamenii condamnă pe cei nesinceri, pedepsindu-i prin dispreţul şi neîncrederea lor,
ci pentru că merită să spui adevărul. În calitate de persoane raţionale şi
responsabile, gândim că adevărul este o valoare – ceva demn de respectul şi
preţuirea oricărei fiinţe umane. Orice valoare este normativă prin ea însăşi. Dacă
sunt convins că cinstea este o virtute şi că orice om cinstit merită respect şi
apreciere, pe când necinstea este un păcat, iar oamenii necinstiţi nu merită altceva
decât blam şi dispreţ, atunci, în mod implicit, trebuie să accept, ca pe o decizie a
mea proprie, că întotdeauna trebuie să spun adevărul. În aparenţă, am putea crede
că am răspuns la cea mai dificilă întrebare: cum este posibilă autolegiferarea cu
pretenţii de universalitate, specifică moralei? Valorile în care credem şi pe care le
preţuim ne cer să alegem şi să lăudăm acele forme de conduită care susţin şi pot
face să sporească în lume ceea ce merită să existe, respectiv să evităm, să
dispreţuim şi, dacă este cu putinţă, să împuţinăm acele fapte care subminează
valorile noastre. Din păcate, pasul următor este mult mai dificil.
„Ce sunt valorile?” iată o întrebare la care nu este prea uşor de răspuns,
deşi avem de-a face cu un cuvânt destul de frecvent utilizat în vocabularul vieţii
cotidiene. (Nici la întrebarea „Ce sunt culorile?” nu este prea uşor de răspuns, chiar
dacă nu avem nici o dificultate în a distinge corect diferitele culori.) În primă
instanţă, valorile ne apar drept atribute ale persoanelor, ideilor, faptelor, instituţiilor
sau lucrurilor care sunt importante, vrednice de respect şi preţuire, despre care
oamenii cred că merită străduinţa de a le vedea înfăptuite cât mai deplin. Pe scurt,
valoarea este ceva important şi vrednic de respect. Important pentru cine şi de ce?
La aceste întrebări s-au conturat, de-a lungul vremii, câteva răspunsuri diferite,
fiecare din ele având, deopotrivă puncte tari şi puncte slabe.
Subiectivismul
Cel mai facil şi, de aceea, cel mai frecvent răspuns la întrebarea „ce se înţelege prin
valoare?” este acela pe care-l dau concepţiile subiectiviste: valoare înseamnă
preferinţă individuală, iar criteriul de bază al preferinţei este plăcerea. Are valoare,
pentru mine, ceea ce îmi place mie acum, în situaţia de moment în care mă aflu.
Lucrurile, în sine, sunt lipsite de orice valoare; ele există ca atare, pur şi simplu.
Valoarea o primesc numai din partea unui subiect care are nevoie şi care se bucură
de ele. În această viziune judecata de valoare „X este bun” echivalează cu judecata
de gust „Îmi place X”
Conținut arhivă zip
- Etica in Afaceri
- 0603_Etica in afaceri.pdf
- 0604_Etica in afaceri.pdf
- 0605_Etica in afaceri.pdf
- 0606_Etica in afaceri.pdf
- 0609_Etica in afaceri.pdf
- 0610_Etica in afaceri.pdf
- 0611_Etica in afaceri.pdf
- etica.doc