Cuprins
- Cuprinsul cursului – unităţi de învăţare
- Introducere
- 1.Consideraţii generale asupra esteticii; frumosul industrial-noţiune a esteticii contemporane; gustul
- estetic-modalitate de cunoaştere a valorii estetice
- 2.Geneza şi afirmarea designului: premise, etape, direcţii, trăsături în diferite ţări, aspecte actuale cu
- implicaţii în evoluţia designului
- 3.Elemente ale designului şi esteticii: forma, linia, desenul, stilul, ornamentul, simetria, proporţia,
- armonia, contrastul, culoarea; analiza nivelului estetic al mărfurilor
- 4.Schema de principiu derulării unui studiu design; metode reprezentative de stabilire a obiectivelor şi de
- luare a deciziilor în proiectarea estetică a produselor
- 5.Valenţele operaţionale ale designului şi esteticii: cultura produsului estetic, inovaţie prin design.
Extras din curs
Introducere:
Cursul se adresează studenţilor înscrişi la programul de studiu ID, organizat de facultatea
Marketing şi face parte din planul de învăţămant aferent anului I, semestrul 2. Prezentăm mai jos
argumente ale necesităţii parcurgerii acestui curs de către studenţi, într-o înlănţuire logică şi
coerentă.
- Realizarea pe piaţa internă şi externă a produselor fabricate în serii mari, care să corespundă pe
deplin cerinţelor materiale şi spirituale ale unor grupuri sociale, ba chiar să constituie şi să
propună un standard ridicat de viaţă, depinde în mare măsură de caracteristicile lor estetice,
rezultat al aplicării şi valorificării creaţiei artistice în industrie.
- Asistăm astăzi, în societatea modernă, la o puternică interferenţă între industrie şi artă,
exprimată atât în determinarea de către civilizaţia industrială, mai ales în condiţiile revoluţiei
tehnico-ştiinţifice contemporane, a unor noi coordonate ale evoluţiei artelor, cât şi în pătrunderea
mereu mai pregnantă a valoriiartistice în universul obiectelor tehnice produse în serii industriale.
Astfel, s-au constituit genuri noi aleartelor (cinematografia, televiziunea), au fost revoluţionate
tehnicile artistice datorită apariţiei unor noi materiale, noi tehnologii, instrumente, s-au elaborat
tehnici evoluate de producere, reproducere, conservare şidifuzare a valorilor artei. Se poate
aprecia chiar că s-a creat o autentică industrie artistică, ce constă înproducţia de masă a unor
obiecte artistice care îmbină calităţile utile cu cele estetice.
- Pe de altă parte, arta influenţează direct evoluţia obiectului tehnic. Estetica industrială este, în
esenţă,un proces de implicare organică a artei în structura intimă a produsului industrial. Estetica
industrială cuprinde atât elemente de proiectare (design), cât şi elemente de psihologie a formelor,
de teorie a consumurilor, de sociologie a gusturilor. Scopul primordial al esteticii industriale a
fost şi rămâne acela de aoferi designerului platforma teoretică necesară în acţiunile practice pe
care acesta urmează să le întreprindă. Arta reprezintă, în acest context,”combustibilul” psihic
2
indispensabil producţiei contemporane. Datorită artei“omul producţiei” îşi va putea perfecţiona
imaginaţia, spiritul de iniţiativă, simţul formativităţii, gustulestetic, iar prin acestea “omul
consumului" îşi va putea perfecţiona sistemul de exigenţe estetice în legăturăcu fiecare bun
material realizat sub influenţa, însă, a tradiţiilor estetice locale sau naţionale.
- La confluenţa acestora intervine în mod hotărâtor rolul economiştilor, cărora le sunt necesare
deprinderi estetice pentru a putea selecta cât mai riguros mărfurile sub aspectul proprietăţilor
estetice, comparabile cu standardele mondiale şi cu cele mai bune produse realizate pe piaţa
internaţională. Produsul devine astfel, implicit, şi factor estetic social educativ.
- Pentru satisfacerea necesităţilor consumatorilor, corespunzător gusturilor lor şi, în acelaşi
timp,pentru a oferi produse care să contribuie la educarea gustului, se impune o strânsă
colaborare între ştiinţa economică şi artă, între economişti şi artişti, mai ales designeri. Şi
aceasta fiindcă practica a dovedit-o: unvolum apreciabil din activităţile economice moderne
depinde nu de eficacitatea tehnică a produsului sau de eficienţa cu care este produs, ci de calitatea
artistică a designului. Extinderea colaborării este susţinută şi de ideea “că posibilităţile de
satisfacţie procurate de dezvoltarea artistică sunt nelimitate; sunt cu siguranţă mai numeroase
decât cele oferite de dezvoltarea tehnică“.1
- Imperativele unei concurenţe, întodeauna prea aspră, mondializarea pieţelor, evoluţia
tehnologiilor şi a modurilor de viaţă, obligă întreprinderile să-şi adapteze permanent strategiile şi
produsele la exigenţele unor schimbări din ce în ce mai accelerate. Astăzi, din ce în ce mai mulţi
manageri realizează că-şi pot îmbunătăţi substanţial puterea competitivă dacă adoptă designul în
aria de concepţie a întreprinderii.
- Politicieni şi economişti subliniază apartenenţa designului la instrumentarul actual al politicii
economice moderne. Designul face parte integrantă din industria şi economia contemporană.
Ca parte fundamentală a procesului care ne asigură bunuri şi servicii, designul este o componentă
esenţială a culturii materiale, a esteticii şi mediului înconjurător. Designul stă la baza unor
industrii. Mobilierul danez şi finlandez îşi datorează faima actuală nu unor calităţi tehnice, ci
valorii artistice. Renaşterea industriei italiene în perioada postbelică a avut aceeaşi bază.
Produsele italieneşti excelează nu prin tehnicitate, ci prin aspect.
- Designul şi estetica mărfurilor devin, în acest context, atuuri în lupta concurenţială, elemente
de reală diferenţiere a produselor, indiferent de natura lor. Producţia industrială îşi revendică
masiv drepturi de ordin estetic. Design nu înseamnă doar modă, automobile de lux sau mobilă
stil. Camere de filmat, maşini de scris, râşniţe de cafea, perii de dinţi,toate aceste banale obiecte
aduc dovada că produsul industrial nu poate şi nu trebuie să fie numai util, ci şi frumos. De
asemenea, ne punem mari speranţe în designul şi estetica desfacerii lor, a prezentării şi
promovării în activitatea comercială modernă.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Design si Estetica.pdf