Dogmatică ortodoxă

Curs
4.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 8155
Mărime: 37.28KB (arhivat)
Publicat de: Albert-Titus Puiu
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Prof. Sandu
pentru studentii la teologie din anul II sem I

Extras din curs

Am avut prilejul să-l ascult pe Mitropolitul Kallistos Ware vorbind despre viaţa creştină ortodoxă în contextul modern, l-am însoţit zi şi noapte ca pelerin, căutător avid al înţelepciunii şi sfinţeniei părinţilor duhovniceşti, l-am intervievat cu privire la practici ale ortodoxiei tradiţionale în viaţa creştinului occidental la sfârşit de mileniu II, l-am văzut văzut scriind, predicând, slujind şi spovedind, m-a binecuvântat rugându-ne la mănăstiri, în mijlocul credincioşilor, în prag de mileniu III. Îmi este greu să exprim în cuvinte fascinaţia, ca modest cunoscător al spiritului anglo-saxon, pentru admirabila simbioză dintre rigorismul cotidian englez şi trăirea profundă, aproape mistică a Ortodoxiei în persoana Înalt Prea Sfinţiei Sale. Nu există întrebare la care să nu aibă un răspuns, în acord cu toate exigenţele intelectuale şi năzuinţele duhovniceşti ale creştinului de azi, păstrând cu o fidelitate încăpăţânată linia Sfinţilor Părinţi şi disciplina canoanelor. Vorbeşte cu neînchipuită uşurinţă creştinilor de toate nivelurile, călugărilor îmbunătăţiţi, studenţilor critici şi seminariştilor puritani, pentru că este un trăitor autentic şi un spirit universitar enciclopedic .

Cei din alte Biserici îl numesc simplu „Kallistos”, fără camuflată smerenie şi sfioasă supunere, simţind în el o caldă atitudine părintească. Când „Kallistos” rosteşte „Să ne iubim unii pe alţii, ca într-un gând să mărturisim!”, are forţa convingerii că este dintre ceilalţi, dar că are de dăruit mult din inestimabilul tezaur de iubire pe care Dumnezeu i l-a dăruit ca unui „Pavel” al timpurilor moderne, tezaur pe care-l foloseşte ca „dar din dar”, după ce L-a cunoscut pe Domnul şi L-a urmat ca o chemare sfântă.

Tânărul Timothy (Timotei), cel care avea să devină prin călugărire Kallistos, a cunoscut Ortodoxia prin experienţă, pe fondul unei religiozităţi anglicane, cultivate în familie de părinţi, membri activi ai parohiei lor. Din modul cum istoriseşte evenimentul „rănirii inimii” putem conclude că nu a fost un „căutător” cărturăresc, ci că s-a lăsat purtat de Duhul şi a completat lucrarea Lui prin studiu şi prin practică liturgică. La 17 ani a avut prima experienţă „ortodoxă”, într-o biserică rusă din Londra, unde a intrat fără o anumită intenţie. În interior se derula slujba Vecerniei, într-o limbă total necunoscută lui. Ochii, neobişnuiţi cu semi-întunericul din biserică, au perceput iniţial doar un imens spaţiu gol, limitat de catapeteasmă, neobişnuit pentru o biserică anglicană, plină cu pupitre, tapiserii, altar deschis. Încet, încet, constată că de-a lungul pereţilor, în strane, stăteau credincioşi care se rugau, în vreme ce lumina din câteva candele cu untdelemn sfâşiau delicat întunericul. Muzica, deşi stranie, era înălţătoare prin ea însăşi, atrăgându-l spre iconostasul populat cu chipuri sfinte. Dintr-o dată, golul a devenit în mintea sa plinătate. Imaginea tainică era mai vividă decât şi-ar fi imaginat: avea în faţă o comunitate smerită, la vreme de slăvire, comunitatea de oameni şi de sfinţi, pentru că slava celor înalte se constată din smerenia celor de jos. Această îngemănare vie între vizibil şi invizibil, cunoscută teologilor drept „comuniunea sfinţilor” l-a reorientat. Impresia a fost atât de puternică încât a hotărât să se dedice aprofundării învăţăturii ortodoxe, lucru care mai târziu avea să-l conducă la convertire, la vârsta de 23 de ani, şi la studierea sistematică a teologiei ortodoxe şi limbilor clasice.

Preview document

Dogmatică ortodoxă - Pagina 1
Dogmatică ortodoxă - Pagina 2
Dogmatică ortodoxă - Pagina 3
Dogmatică ortodoxă - Pagina 4
Dogmatică ortodoxă - Pagina 5
Dogmatică ortodoxă - Pagina 6
Dogmatică ortodoxă - Pagina 7
Dogmatică ortodoxă - Pagina 8
Dogmatică ortodoxă - Pagina 9
Dogmatică ortodoxă - Pagina 10
Dogmatică ortodoxă - Pagina 11
Dogmatică ortodoxă - Pagina 12
Dogmatică ortodoxă - Pagina 13
Dogmatică ortodoxă - Pagina 14
Dogmatică ortodoxă - Pagina 15
Dogmatică ortodoxă - Pagina 16
Dogmatică ortodoxă - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Dogmatica Ortodoxa.doc

Alții au mai descărcat și

Lucrarea de dizertație - Religie

1. Jertfelnicul Vechiului Testament. Loc de întâlnire cu Dumnezeu În toate religiile au existat și exisă diverse locuri de cult, începând cu...

Începuturile monahismului în România

Cuvant introductiv « Monahismul este stilul de viata evanghelica consacrata rugaciunii , contemplatiei si ascezei , in retragere de lume si in...

Teologie

INTRODUCERE ,,Cultura antică s-a dovedit îndestul de elastică pentru a accepta o ,,transfigurare’’ interioară… Creştinii au dovedit că a fost...

Scriptura, tradiție și biserică

INTRODUCERE Dialogul viu al Bisericii cu Hristos se ţine în mod principal prin Sfânta Scriptură şi prin Sfânta Tradiţie. Sfânta Scriptura este una...

Crearea Omului

INTRODUCERE Ca şi toate făpturile, omul îşi are originea la Dumnezeu, dar pe când celelalte făpturi apar prin simpla exprimare a voinţei divine,...

Liturgică

1. Sfintele Paști - praznic împărătesc cu dată schimbătoare, Paștile sau sărbătoarea anuală a Învierii Domnului este cea mai de seamă dintre toate...

Morala - virtutea teologică a credinței

VIRTUTEA TEOLOGICA A CREDINTEI I. Sinergia omului cu Dumnezeu în actul credintei Într-una din meditatiile sale, Fericitul Augustin arata ca...

Dogmatică

1. Notiunea de Teologie Teologia Dogmatica, la fel ca teologia simbolica, este o parte speciala a teologiei si nu poate fi înteleasa decât...

Te-ar putea interesa și

Explicarea rânduielii liturgice a botezului și mirungerii

INTRODUCERE Această lucrare tratează o temă de reală importanţă practică în viaţa Bisericii din orice timp şi în mod special în timpul nostru,...

Mesianismul creștin și cel iudaic - asemănări și deosebiri

INTRODUCERE De fiecare dată e interesant si util sa citeşti , sa te aprofundezi , să studiezi o tema teologica, un segment aparte pentru a...

Hristologia Sfântului Maxim Mărturisitorul

INTRODUCERE Întreaga tradiţie teologică creştină a recunoscut, începând cu veacul al VII-lea, personalitatea Sfântului Maxim Mărturisitorul (580...

Recuperarea Cosmosului prin Ispășirea Cristică

4. Lucrarea Domnului Cristos pe pamânt Poarta deschisa spre Eden Daca în capitolul precedent am vorbit despre solutiile temporare si mai ales...

Preoția

Capitolul I 1. Introducere Conceptul de Har preoţesc în teologia ortodoxă şi neoprotestantă. Conceptul de Har preoţesc în teologie,...

Monahismul

Introducere Conform cu concepţia Bisericii Ortodoxe mişcarea monahală este intruchiparea perfectă la tot ceea ce înseamnă viaţa de credinţă. Doar...

Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă

1. Chipul lui Dumnezeu sau identitatea omului ca persoană „Cinstit-ai cu chipul Tău făptura mâinilor Tale, Mântuitorule, zugrăvit-ai în chip...

Teologia Icoanelor

Capitolul 1. Sfântul Ioan Damaschin Cuviosul şi de Dumnezeu purtătorul părintele nostru Ioan Damaschin (cca. 675 - 4 decembrie, 749), numit şi...

Ai nevoie de altceva?