Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 77 în total
Cuvinte : 35687
Mărime: 115.09KB (arhivat)
Publicat de: Edmond Ivașcu
Puncte necesare: 8

Extras din proiect

1. Chipul lui Dumnezeu sau identitatea omului ca persoană

„Cinstit-ai cu chipul Tău făptura mâinilor Tale, Mântuitorule, zugrăvit-ai în chip material asemănarea fiinţei celei înţelegătoare”

Părintele Bulgakov sublinia, că de fapt creaţia e un act ce îşi are începutul în libertatea iubirii Creatorului. Ca act personal creativ al lui Dumnezeu Care este iubire, ea nu-şi poate avea începutul decât în iubire. Şi tot în această iubire îşi va avea şi împlinirea.

Urmând învăţătura Sfântului Apostol Pavel, Sfinţii Părinţi ne vorbesc despre iubirea lui Dumnezeu, Care face om după chipul Său(Facere 1,26), revelându-l astfel, pe Cel ce era Chip al Său, adică pe Hristos.

Omul ca şi “chip al Chipului”, este icoană a Fiului lui Dumnezeu şi totodată a întregii Treimi, reflectând în sine, structura şi viaţa sa spirituală, viaţa intertreimică a dumnezeirii.

Omul nu este doar după chipul lui Dumnezeu ci se şi poate face sălaş al Treimii Celei Sfinte, dobândind asemănarea; casa sufletului nostru fiind pregătită de Duhul Sfânt în vederea venirii Ei. Sufletul omenesc este icoana Treimii.

Prin om, care este chipul lui Dumnezeu, se cunoaşte chipul Fiului (sau Fiul) şi prin Chip, Tatăl Însuşi, dar şi prin faptul că oamenii pot trăi în comunicare, între ei şi între ei şi Dumnezeu putem deduce asemănarea noastră cu Dumnezeu şi posibilitatea sălăşluirii Treimii în noi. Să fim fii, dar nu ca Fiul, dumnezei dar nu ca El însuşi, să fim ca Tatăl, dar nu Tată(Facere 4,32)

Sfânta Treime, ca existenţă a supremei iubiri este modelul şi ţinta omului. Dacă nu ar fi existat un Fiu al lui Dumnezeu, deofiinţă cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt, comunicare a iubirii, nu ar fi existat dorinţa de a da fiinţă şi altor persoane, care să-l iubească pe Tatăl, iar Acesta să-i iubească ca pe nişte fii ai săi.

Părintele Dumitru Stăniloae arată că un Dumnezeu fără iubire, fără atenţie veşnică faţă de cineva, nu este Dumnezeu. Dumnezeul nostru este un Dumnezeu care se revarsă, Care se comunică, care vrea să se “ împartă’’

Antropologia creştină se sprijină pe cele două coordonate de bază revelate în Sfânta Scriptură: Omul este chipul şi asemănarea lui Dumnezeu(Facere 1,26). Omul având chipul lui Dumnezeu este capabil să-l dezvolte în mod liber şi conştient spre asemănarea cu Dumnezeu, prin această dezvoltare înţelegându-se o comunicare progresivă pe orizontală, adică în cadrul relaţiilor sociale şi o ridicare spre Dumnezeu pe verticală.

Sfântul Apostol Ioan spune că Dumnezeul nostru este iubire, este comunicare a iubirii în El însuşi, dar şi cu omul, cu întreaga Sa creaţie. Astfel, Dumnezeu l-a creat pe om din iubire, în iubire şi pentru iubire. Omul ca şi chip al lui Dumnezeu tinde necontenit spre Chipul Său, existenţa sa este un răspuns la chemarea divină.

În descrierea biblică a creaţiei, Dumnezeu a luat ţărână din pământ, a făcut pe om şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie (Facere 2, 7). Prin suflarea Sa, Dumnezeu a sădit în om viaţa biologică, dar şi pe cea spirituală, a înţelegerii şi a comunicării cu dumnezeirea.

Părintele Stăniloae, marchează acest moment, ca fiind cel în care Dumnezeu pune în om, sufletul înţelegător şi liber pentru totdeauna. Din acest moment, Dumnezeu, intră în comuniune cu sufletul sădit în om, răsărind comuniunea omului cu Creatorul Său.

Prin suflet omul ia cunoştinţă de Dumnezeu, simte chemarea Lui şi tot prin el, poate să-i răspundă.

Dăruirea suflării de viaţă a lui Dumnezeu, naşte în om un “tu” al lui Dumnezeu, care e “chip al Lui”, deoarece acest “tu” poate să spună şi el “eu” dar mai ales îi poate spune lui Dumnezeu “Tu”.

Suflarea lui Dumnezeu, este Duhul Său propriu, care în acelaşi timp devine principiul existenţei noastre. Omul e cu adevărat om, pentru că are în el suflarea Duhului lui Dumnezeu şi nu este cu adevărat liber, decât dacă acest Duh îl inspiră. Duhul Sfânt, face ca omul să fie chip al lui Dumnezeu.

Chipul lui Dumnezeu în om este o esenţă dinamică, întrucât atributul fundamental al omului este libertatea. Dumnezeu este Duh şi unde este duhul lui Dumnezeu, acolo este libertatea (II Corinteni 3, 17).

În baza libertăţi sale, omul poate trăi în Iisus Hristos şi atunci este om duhovnicesc sau poate trăi în afară de El şi atunci este sau om trupesc supus trăirilor biologice sau omul spiritual care progresează doar în cele spirituale, culturale, dar nu în cele duhovniceşti.

Libertatea cu care este înzestrată persoana umană, este taina iubirii, garanţia ei, de aceea, omul trebuie să aleagă singur ceea ce doreşte să fie: om înstrăinat de viaţă sau fiul al lui Dumnezeu. Starea de distincţie a omului creat de Dumnezeu drept “coroană a creaţiei” este indicată de referatul biblic al Genezei (1, 26) “Şi a zis Dumnezeu,, să facem om după chipul şi asemănarea noastră. ,,Chipul şi asemănarea lui Dumnezeu în om, devin cerinţe existenţiale de participare la viaţa divină.

Sfinţi Părinţi se feresc să definească ce este chipul lui Dumnezeu în om, la o parte oarecare a fiinţei umane.

Preview document

Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 1
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 2
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 3
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 4
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 5
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 6
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 7
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 8
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 9
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 10
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 11
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 12
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 13
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 14
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 15
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 16
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 17
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 18
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 19
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 20
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 21
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 22
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 23
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 24
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 25
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 26
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 27
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 28
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 29
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 30
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 31
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 32
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 33
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 34
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 35
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 36
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 37
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 38
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 39
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 40
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 41
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 42
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 43
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 44
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 45
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 46
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 47
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 48
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 49
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 50
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 51
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 52
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 53
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 54
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 55
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 56
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 57
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 58
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 59
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 60
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 61
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 62
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 63
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 64
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 65
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 66
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 67
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 68
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 69
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 70
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 71
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 72
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 73
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 74
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 75
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 76
Valoarea Misionară a Omului în Teologia Ortodoxă - Pagina 77

Conținut arhivă zip

  • Valoarea Misionara a Omului in Teologia Ortodoxa.doc

Alții au mai descărcat și

Teme biblice în lumina cercetărilor științifice actuale

INTRODUCERE Actul creaţiei, în mod fundamental implică necesitatea unui sens profund. Este un sens semnificativ care va străbate întreaga istorie...

Sensul Eshatologic al Creației

Introducere Motivaţia alegerii temei Sensul eshatologic al creaţiei ca teză de doctorat provine din profunda convingere că teologia ortodoxă se...

Probleme de bioetică cu privire la începuturile vieții umane

INTRODUCERE Referitor la Dumnezeu şi la om, teologia ortodoxă pleacă de la adevărul fundamental revelat că atât Dumnezeu cât şi omul sunt...

Linearitatea și Ciclicitatea Timpului din Perspectivă filosofic-religioasă

Linearitatea şi ciclicitatea timpului din perspectivă filosofic-religioasă Cu referire specială la proiecţiile „formei” timpului în arhitectura...

Cugetarea la moarte și la judecată în spiritualitatea ortodoxă

INTRODUCERE În fiecare an, la scară planetară, mor aproximativ 50 de milioane de oameni. Dacă ne folosim de un calcul simplu, vom observa că media...

Legea cea nouă a Noului Testament

INTRODUCERE Vechiul Testament a fost folosit și cinstit de creștini pentru că Însuși Mântuitorul Iisus Hristos a respectat Legea cea Veche și i-a...

Doctrina Biblică a Raiului

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1. Aspecte metodice 1.1. Definirea, delimitarea și încadrarea subiectului. Lucrarea de față tratează doctrina despre Rai...

Procesul Psihologic în Nașterea și Dezvoltarea Păcatului

I INTRODUCERE Suntem într-o epocă ce se interesează foarte mult de „analiza” sufletului omenesc. „Ştiinţele umane” au fost mult dezvoltate de la...

Te-ar putea interesa și

Sfânta Liturghie

PRELIMINARII Biserica este viaţa cea adevărată în comuniune cu izvorul vieţii, Dumnezeu, pe care omul a pierdut-o prin păcat şi pe care Hristos...

Apostolatul social ca parte integrantă a slujirii bisericii

Creştinismul e religie de sus, e un dar dumnezeiesc. În creştinism se descoperă deplinătatea dumnezeieştei iubiri, Dumnezeu iubitor,...

Parohia - spațiu misionar

Introducere „Misiunea este însăşi inima Bisericii. Dacă nu există misiune, nu există Biserică”. Biserica este chemată să răspundă provocărilor...

Misiologie și Ecumenism

Cursul nr.1. Introducere: Definiţie, obiect, importanţa, actualitatea, terminologia şi bibliografia disciplinei. Istoria şi perspectiva misiunii...

Taina Sfântului Maslu - tradiție și realitate pastorală

INTRODUCERE Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat ca 2012 să fie declarat Anul omagial al Sfântului Maslu şi al îngrijirii...

Ai nevoie de altceva?