Extras din curs
Dacă activitatea celor mai multe din ordinele monahale aveau un caracter
moralizator, respectiv caritativ sau de apărare faţă duşmanul extern, Evul Mediu a mai
produs în Biserica Apuseană alt soi de activitate, cea a inchiziţiei, legată de cercetarea şi
nimicirea duşmanului intern, mai ales a ereziilor.
Etimologic, numele «inquisitio» însemnează anchetă, cercetare. La început, inchiziţia a
fost folosită numai ca procedură penală. Iniţial inchiziţia a fost înfiinţată în 1184 de papa Lucius
al III-lea ca tribunal eclesiastic al papalităţii, pentru a combate erezia catarilor din Lombardia.
Papa Inocenţiu al III-lea (1198—1216) a stabilit în Conciliul al IV-de la Lateran din
1215, prin canonul 3, modul de procedură al acesui tribunal ecclesiastic. Prin opoziţie cu
procedura penală romană, aflată în uz până atunci şi în tribunalele bisericeşti, prin care
judecătorul acţiona numai dacă era sesizat de un acuzator oarecare, responsabil pentru dovedirea
acuzaţiilor, noua procedură din 1215 consta dintr-o anchetă pornită chiar de judecător, care
discuta în contradictoriu cu inculpatul care devenea acum şi acuzator şi judecător.
Începutul activităţii s-a făcut prin reprimarea dură a albigenzilor din sudul Franţei, a
valdenzilor li catarilor. Sinoadele din sudul Franţei obligau, de pildă, pe episcopi să denunţe pe
ereticii din parohiile lor, iar în decurs de un an. Cum preciza canonul 3 al sinodului din 1215
- seniorul laic, care nu ducea la îndeplinire mandatul, era depus şi-şi pierdea domeniul.
Operaşiunile inchizitoriale erau conduse de dominicani, cărora din 1252 le-a
fost pusa la dispoziţie tortura.
Procedura inchizitionala
-s-au pastrat manuale inchizitionale;
-6 etape:
1. inchizitorul colinda zonele infestate de erezie
- ţine o predica apocaliptică;
- da un timp de graţie (max. 4 saptamani)
- daca erau banuieli puternice arestarile se faceau imediat
2. dupa expirarea timpului: INTEROGATORIUL
- acuzatul trebuia sa jure pe Sfânta Evanghelie;
- daca nega acuzaţia de erezie erau aduşi martori pentru confruntare, dar nevăzuţi la
faţă
3. vexarea
- constrângerea pentru a accepta acuzaţia de erezie;
4. sentinţa – pronunţată public
5. autoblafe
- actul de credinta al celui acuzat;
- abjurarea ereziei.
6. excomunicarea si anatema
- daca nu accepta pct. 5.
-cei condamnati cu moartea erau dati administratiei laice pentru indeplinirea sentintei;
-complicii la erezie erau si ei pedepsiti (deposedati de averi, intemnitati pe viata, etc.)1
Pedeapsa confiscării se mai aplica şi ereticilor care nu abjurau erezia lor, precum şi celor
condamnaţi la închisoare pe viaţă, morţilor condamnaţi în efigie cu dezgroparea lor precum şi
celor condamnaţi în lipsă.
Trimiterea în pelerinaje şi flagelarea constituiau o altă categorie de pedepse, care
puteau fi convertite eventual în opere de caritate. Flagelarea se făcea în biserică în timpul
Liturghiei.
Închisoarea nu era considerată pedeapsă, ci mijloc prin care ereticul putea - prin regim
de pâine şi apă - să obţină iertare pentru crime precum şi ca mijloc de supraveghere a lui. Ea
era temporară, pentru cei ce mărturiseau erezia şi se lepădau «în timpul de graţie», ori
permanentă, pentru cei ce o mărturiseau numai prin tortură.
Aplicarea pedepsei cu moartea, care a adus tribunalelor inchizitoriale o tristă
celebritate, nu s-a făcut fără numeroase proteste şi şovăieli încă de la început. Astfel, unii
considerau că erezia nu este crimă, de aceea se şi opuneau pedepsirii ei, căci, se spunea, ea nu
trebuie combătută decât prin raţiune (argumentis, non armis capiantur). Alţii acceptau şi ideea
pedepsirii, dar numai a celei spirituale, adică excomunicarea, pentru a evita molipsirea altora.
Chiar şi cei ce acceptau alte pedepse decât cele spirituale se opuneau cu hotărîre
pedepsei capitale, iar pedepsele fizice le recomandau numai cu multă rezervă, Prin sinodul de la
Verona (1184), la care a participat şi împăratul Friederich I Barbarossa (1152—1190), s-a
stabilit ca ereticii să fie predaţi braţului secular care să le aplice pedeapsa.
Numărul victimelor inchiziţiei nu poate fi stabilit. Deşi destul de mare, numărul a
fost exagerat de adversarii Bisericii. Răspunderea pentru aceste omoruri şi mai ales pentru cele
în masă, săvârşite cu prilejul cruciadelor împotriva ereticilor, dintre care una din cele mai
sângeroase a fost cea din 1209 împotriva albigenzilor (masacrul din Beziers) de sub
pontificatul papei Inocenţiu al III-lea, revine în întregime Bisericii romano-catolice şi mai
puţin nobilimii interesate. Justificarea acestor acte prin asemănarea ereziei cu crimele de Les
majestate, de trădare nu stă în picioare. Prerogativele tribunalelor inchizitoriale erau atît de
mari, încît depăşeau uneori şi puterea episcopală sau civilă. Putea fi citat şi arestat oricine şi
se putea folosi tortura împotriva oricui.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Istoria Crestinismului
- 05.Biserica apus in sec 11 15.pdf
- 06.Inchizitia.pdf
- 10. Martin-Luther.pdf
- Apophtegmata Patrum.doc
- Cruciadele si consecintele acestora.doc