Sociologia devianței

Curs
8/10 (1 vot)
Domeniu: Sociologie
Conține 14 fișiere: doc
Pagini : 77 în total
Cuvinte : 30568
Mărime: 195.80KB (arhivat)
Publicat de: Ina Rotariu
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Andrei Serban,Bot Gheorghe
un curs ce vizeaza si trateaza diferitele situatii ale deviantei sociale si a normalitatii interpretare

Extras din curs

C1

UNIVERSUL SOCIAL ÎNTRE NORMALITATE ŞI DEVIANŢĂ

Actor social. Reacţie socială. Relaţie Socială. Structură socială.

Instituţie socială

În condiţiile în care, din punct de vedere etimologic, cuvântul „politic” descinde din grecesul „polis”, care desemnează „cetatea, societatea”, înseamnă că Aristotel, atunci când a numit omul – animal politic („zoon politikon”), a vrut să spună, de fapt, că omul trebuie privit ca un „actor social”. Aşa cum se arată în literatura de specialitate , Antoine de Montchrestien a fost primul care, încă în anul 1613, a arătat sinonimia dintre „politic” şi „social”, pentru a desemna ansamblul faptelor ce se petrec într-o cetate, generate de sau destinate unor actori sociali, între care se stabilesc interacţiuni sociale, reglate de anumite norme, valori sau aşteptări. Relaţiile sociale, având un caracter dinamic, se cristalizează în anumite structuri sociale, a căror evoluţie, valorificare sau sancţionare este legată de apariţia unor instituţii sociale.

Majoritatea părinţilor sociologiei ca ştiinţă consideră că omul este o fiinţă naturală, în timp ce societatea este un mediu artificial, la baza căruia stă un act juridic: convenţia sau contractul. Astfel, omul, din „fiinţă naturală”, se transformă într-un „actor social”, din momentul în care devine protagonistul unei relaţii sociale, fundamentată pe regula „stimul – reacţie” şi raportată la un set de pretenţii convenţionale sau contractuale. Astfel, universul social apare prin abandonarea raporturilor natural-biologice pe care omul le întreţinea, în calitatea sa primară de mamifer, şi trecerea la raporturi inter-umane noi, calitativ superioare, orientate spre un proiect existenţial. S-a susţinut că socializarea omului reprezintă o „mutaţie ontologică”, în sensul convertirii datelor lumii concrete într-un sistem al ordinii antropice. Producând obiecte în mediu, după un model mental, şi adaptând aceste obiecte unui scop al său, premeditat, omul produce lucruri inexistente în natură si se produce pe sine într-o altă formă de realitate decât cea corporală. Omul ca „actor social” reprezintă, aşadar, un organizator al propriilor sale puteri productive şi un constructor de realităţi care îi supravieţuiesc. Ca fiinţă generică şi generatoare a socialului, omul confirmă că realitatea socială este un proces foarte complex şi contradictoriu, în continuă devenire. În acest context, omul, ca „actor social” este fiinţa biologică surpuinsă în acţiunea sa asupra mediului şi în interacţiunea sa cu alţi actori sociali care populează mediul, societatea existând acolo unde „spaţiul locuit” devine „spaţiu trăit”. Trăirea spaţiului social presupune că omul îmbracă, succesiv sau sincron, atât identitatea de „stimulent”, cât şi calitatea de „respondent”, în cadrul relaţiilor sociale pe care le întreţine.

„Relaţiile sociale” au fost definite ca fiind totalitatea raporturilor orientate normativ şi motivate axiologic, care particularizează zona unor proiecte existenţiale elaborate conştient, într-un limbaj accesibil, admis unanim ca formă de comunicare interinndividuală. Astfel, sub aspectul organizării sale, spaţiul social ar putea evolua pe următoarele coordonate:

- cutumele (obiceiurile): medii empirice şi incipiente de socializare;

- relaţiile, structurile şi instituţiile sociale: cadru normativ care s-a cristalizat progresiv din cutume;

- mentalul colectiv: fondul socializant care are aptitudinea de a crea, a valorifica, a întreţine sau a sancţiona anumite relaţii, structuri sau instituţii sociale.

Fiecare om, devenit actor social, emite anumiţi stimuli (verbali sau non-verbali, asociaţi propriului său sistem de norme, valori şi aşteptări), care declanşează anumite reacţii (verbale sau non-verbale, asociate propriilor lor sisteme de norme, valori sau aşteptări) din partea altor actori sociali. Astfel, din interacţiunile repetate gen „stimul-reacţie”, se construiesc relaţii sociale, de cooperare sau conflict, de acceptare sau dezavuare, de simpatie sau antipatie etc, în funcţie de gradul de similitudine sau discrepanţă dintre setul de norme, valori şi aşteptări ale actorilor sociali care au intrat în interacţiune. Cristalizarea acestor relaţii sociale pe diverse paliere conduce la apariţia unor „structuri sociale”, care, la rândul lor, sunt promovate sau sancţionate de anumite „instituţii sociale”, toată această dinamică aflându-se în strânsă legătură cu mentalul colectiv asociat unui context geografic, cultural, istoric sau economic.

De exemplu, la început a existat cutuma potrivit căreia „e bine să ai şcoală”, după care au început să apară actori sociali (dascăli şi învăţăcei, maiştri şi ucenici, cadre didactice şi elevi etc), relaţii sociale stabilite între aceştia în cadrul unor structuri sociale (cursuri, traininguri, structuri furnizoare de experienţe practice etc), cu evoluţia ghidată, normată sau sancţionată de anumite instituţii sociale (unităţi de învăţământ, unităţi angajatoare, unităţi de calificare, ministere de resort etc). Ca o adiţie axiologică, apare mentalul colectiv, cu rolul său socializant, în sensul că mentalului colectiv îi aparţin afirmaţii de genul: „în ziua de azi, şcoala se face altfel decât pe vremea mea” sau „beneficiarii actului didactic ar trebui să aibă şi rol decizional asupra actului didactic, în sensul de a implica elevii în elaborarea curriculei şcolare” etc. Astfel de afirmaţii, fie că au valoare de adevăr, fie că au valoare de prejudecată, dacă sunt emanate de mentalul colectiv şi nu de un individ unic, au forţă socializantă, în sensul că pot menţine, re-construi sau distruge un univesr social format din anumiţi actori, relaţii, structuri şi instituţii sociale.

Preview document

Sociologia devianței - Pagina 1
Sociologia devianței - Pagina 2
Sociologia devianței - Pagina 3
Sociologia devianței - Pagina 4
Sociologia devianței - Pagina 5
Sociologia devianței - Pagina 6
Sociologia devianței - Pagina 7
Sociologia devianței - Pagina 8
Sociologia devianței - Pagina 9
Sociologia devianței - Pagina 10
Sociologia devianței - Pagina 11
Sociologia devianței - Pagina 12
Sociologia devianței - Pagina 13
Sociologia devianței - Pagina 14
Sociologia devianței - Pagina 15
Sociologia devianței - Pagina 16
Sociologia devianței - Pagina 17
Sociologia devianței - Pagina 18
Sociologia devianței - Pagina 19
Sociologia devianței - Pagina 20
Sociologia devianței - Pagina 21
Sociologia devianței - Pagina 22
Sociologia devianței - Pagina 23
Sociologia devianței - Pagina 24
Sociologia devianței - Pagina 25
Sociologia devianței - Pagina 26
Sociologia devianței - Pagina 27
Sociologia devianței - Pagina 28
Sociologia devianței - Pagina 29
Sociologia devianței - Pagina 30
Sociologia devianței - Pagina 31
Sociologia devianței - Pagina 32
Sociologia devianței - Pagina 33
Sociologia devianței - Pagina 34
Sociologia devianței - Pagina 35
Sociologia devianței - Pagina 36
Sociologia devianței - Pagina 37
Sociologia devianței - Pagina 38
Sociologia devianței - Pagina 39
Sociologia devianței - Pagina 40
Sociologia devianței - Pagina 41
Sociologia devianței - Pagina 42
Sociologia devianței - Pagina 43
Sociologia devianței - Pagina 44
Sociologia devianței - Pagina 45
Sociologia devianței - Pagina 46
Sociologia devianței - Pagina 47
Sociologia devianței - Pagina 48
Sociologia devianței - Pagina 49
Sociologia devianței - Pagina 50
Sociologia devianței - Pagina 51
Sociologia devianței - Pagina 52
Sociologia devianței - Pagina 53
Sociologia devianței - Pagina 54
Sociologia devianței - Pagina 55
Sociologia devianței - Pagina 56
Sociologia devianței - Pagina 57
Sociologia devianței - Pagina 58
Sociologia devianței - Pagina 59
Sociologia devianței - Pagina 60
Sociologia devianței - Pagina 61
Sociologia devianței - Pagina 62
Sociologia devianței - Pagina 63
Sociologia devianței - Pagina 64
Sociologia devianței - Pagina 65
Sociologia devianței - Pagina 66
Sociologia devianței - Pagina 67
Sociologia devianței - Pagina 68
Sociologia devianței - Pagina 69
Sociologia devianței - Pagina 70
Sociologia devianței - Pagina 71
Sociologia devianței - Pagina 72
Sociologia devianței - Pagina 73
Sociologia devianței - Pagina 74
Sociologia devianței - Pagina 75
Sociologia devianței - Pagina 76
Sociologia devianței - Pagina 77

Conținut arhivă zip

  • 7Tulburari de memorie.doc
  • 8Imaginatia.doc
  • 91Controlul impulsurilor.doc
  • 92Tulburarari afective periodice.doc
  • 94Dementa.doc
  • 95Schizofrenia.doc
  • 9Tulburari de vointa.doc
  • C 2 Izvoare. Conceptii. Tipologii.doc
  • C 4 Devianta - o constructie sociala. Factori generatori.doc
  • C 5 De la sociologia deviantei la sociologia reactiei sociale fata de devianta. datul si constructul.doc
  • C1 Universul social intre normalitate si devianta.doc
  • C3 Definitie si notiuni conexe deviantei.doc
  • C6 Institutii sociale. Procesul de asistare si consiliere.doc
  • C7 Dezvoltarea personala.doc

Alții au mai descărcat și

Devianță - devianță sexuală

Devianţa Durkheim (1895) precizează că devianţa există în toate societăţile. El afirmă că, departe de a fi anormală, devianţa este o trăsătură...

Construcție identitară europeană

Memorii etnice şi fluxuri politice în formarea identităţilor geopolitice europene – Kulturnations şi Staatnations Procesul european este o...

Analiza serviciilor de sănătate și asistența socială în regiunea S-V

INTRODUCERE Accesul la serviciile de educaţie şi de sănătate este considerat un drept fundamental al individului, în toate ţările civilizate. În...

Problematica Metodelor Calitative în Sociologie

Originea lingvistică a termenului monografie sugerează ceva din specificul acestei metode de cercetare. În limba greacă termenul monos se referă la...

Metoda Observației Sociologice

Observaţia stă la baza oricărui proces de cunoaştere şi deci a oricărei cercetări ştiinţifice. Nu este, desigur, vorba de observaţia cotidiană,...

Sociologia Organizațiilor

OBIECTUL ŞI PROBLEMATICA SOCIOLOGIEI ORGANIZAŢIILOR I. Noţiuni introductive. În epoca noastră organizaţiile joacă un rol important, am putea...

Te-ar putea interesa și

Delicvența juvenilă - formă a devianței sociale

INTRODUCERE In ansamblul formelor particulare de devianta, delicventa sau infractionalitatea apare a avea gradul cel mai ridicat de...

Sociologia devianței - divorțul

Din tot timpul familia a fost considerata ca fiind nucleul societatii, familia privita ca si legatura intre doi oameni, in primul stadiu, dar si...

Sociologia devianței - criminalii în serie

Sociologia deviantei este sa puna in evidenta principiile dupa care se delimiteaza ceea ce este conform de ceea ce este deviant. „Devianţa este...

Sociologia devianței

1. Introducere De-a lungul timpului, sociologia deviantei si cea a criminalitatii si-au constituit o serie de interpretari si modele teoretice cu...

Sociologia devianței

Introducere Tradițional, decade obligativitatea de a explica actualitatea temei alese, importanța ei, gradul de cercetare, obiectul, scopul,...

Relația dintre sociologia devianței și criminologie - analiza comparativă

Devianţa reprezintǎ un tip de comportament, de manifestare opusǎ celei convenţionale, care încalcǎ normele (scrise sau nescrise) şi valorile unui...

Comportament și Responsabilitate

1. Conceptul de devianță Conceptul de devianţă a apărut în sociologia americană la începutul anilor ‘50 înlocuind alte concepte cum ar fi...

Psihopedagogia inadaptării

I.Devianţă, delincvenţă – definiţii şi clarificări conceptuale Termenul de devianţă a fost utilizat pentru prima dată în anul 1938 de către...

Ai nevoie de altceva?