Modelare obiectuală UML

Laborator
7.3/10 (3 voturi)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 28 în total
Cuvinte : 7118
Mărime: 86.10KB (arhivat)
Publicat de: Mircea Covaci
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pop Ioan

Extras din laborator

4.2.1 Concepte generale

UML nu este un simplu limbaj de modelare orientat pe obiecte, ci în prezent, este limbajul universal standard pentru dezvoltatorii software din toata lumea. UML este succesorul propriu-zis al celor mai bune trei limbaje de modelare anterioare orientate pe obiecte (Booch, OMT, şi OOSE). UML se constituie din unirea acestor limbaje de modelare şi în plus deţine o expresivitate care ajută la rezolvarea problemelor de modelare pe care vechile limbaje nu o aveau.

Notaţiile UML constituie un element esenţial al limbajului pentru realizarea propriu-zisă a modelarii şi anume partea reprezentării grafice pe care se bazează orice limbaj de modelare. Modelarea în acest limbaj se realizează prin combinarea notaţiilor UML în cadrul elementelor principale ale acestora denumite diagrame.

Diagrame UML

O diagramă oferă utilizatorului un mijloc de vizualizare şi de manevrare a elementelor de modelare. Majoritatea diagramelor se prezintă sub forma unor grafuri, compuse din elemente şi arce.

Diagramele pot arăta o parte sau toate caracteristicile elementelor de modelare, conform nivelului de detaliu util în contextul unei diagrame date. Diagramele pot grupa informaţii interdependente, pentru a arăta, de exemplu caracteristicile moştenite de o clasă. În cadrul UML-ului descoperim 9 tipuri de diagrame: diagrama cazurilor de utilizare, diagrama de secvenţă, diagrama de clase (cea mai utilizată), diagrama de obiecte, diagrama de activităţi, diagrama de colaborare, diagrama de stări, diagrama de componente, diagrama de construcţie.

Diagramele de colaborare împreună cu cele de secvenţă se numesc diagrame de interacţiune pe când diagramele de stare mai sunt denumite maşini cu stări finite, automate, etc.

UML defineşte un mic număr de mecanisme comune care asigură integritatea conceptuală a notaţiilor. Aceste mecanisme comune cuprind:

- stereotipurile - specializează clasele metamodelului;

- etichetele - extind atributele claselor metamodelului;

- notele;

- constrângerile - extind semantica metamodelului;

- relaţia de dependenţă;

- dualităţile (tip , instanţă) şi (tip , clasă).

4.2.2 Modelarea cazurilor de utilizare

4.2.2.1 Diagrama cazurilor de utilizare

O diagramă a cazurilor de utilizare prezintă o colecţie de cazuri de utilizare şi actori şi este folosită în general pentru a indica sau caracteriza funcţionalităţile şi comportamentul întregii aplicaţii a sistemului interacţionând cu unul sau mai mulţi actori. Utilizatorii şi orice sistem ce poate interacţiona cu sistemul sunt actori.

Atât timp cât actorii reprezintă utilizatorii, ei ajută la delimitarea sistemului şi oferă o imagine clară a ceea ce se aşteaptă a se întâmpla în sistem. Cazurile de utilizare sunt construite pe baza nevoilor pe care le au actorii. Aceasta asigură faptul că sistemul va produce ceea ce s-a dorit.

Diagramele cazurilor de utilizare conţin elemente ce pot reprezenta actori, relaţii de asociere, relaţii de generalizare, pachete şi cazuri de utilizare. Se poate crea o diagramă a cazurilor de utilizare de nivel înalt, pentru a vizualiza limitele şi comportamentul sistemului. De asemenea, se pot crea una sau mai multe diagrame pentru a descrie o parte a aplicaţiei sistemului. Cazurile de utilizare pot include alte cazuri de utilizare ca o parte a comportamentului său. O diagramă a cazurilor de utilizare indică un set de actori externi şi cazurile de utilizare ale sistemului în care participă respectivii actori.

Actorii: Un actor este un stereotip al unei clase. Utilizatorii şi orice sistem care poate interacţiona cu sistemul în chestiune sunt actori. Astfel, un actor reprezintă un rol jucat de o persoana sau o entitate care interacţionează cu sistemul.

Cum actorii reprezintă utilizatorii sistemului, ei ajută la delimitarea sistemului şi oferă claritate în ceea ce se va întâmpla în respectivul sistem.

Aceeaşi persoană fizică poate juca rolul mai multor actori, aşa cum şi mai multe persoane pot juca acelaşi rol, şi astfel interacţiona ca acelaşi actor.

Reprezentare grafică

Actorii se reprezintă sub forma unor mici personaje având propriul său nume ca în figura:

Preview document

Modelare obiectuală UML - Pagina 1
Modelare obiectuală UML - Pagina 2
Modelare obiectuală UML - Pagina 3
Modelare obiectuală UML - Pagina 4
Modelare obiectuală UML - Pagina 5
Modelare obiectuală UML - Pagina 6
Modelare obiectuală UML - Pagina 7
Modelare obiectuală UML - Pagina 8
Modelare obiectuală UML - Pagina 9
Modelare obiectuală UML - Pagina 10
Modelare obiectuală UML - Pagina 11
Modelare obiectuală UML - Pagina 12
Modelare obiectuală UML - Pagina 13
Modelare obiectuală UML - Pagina 14
Modelare obiectuală UML - Pagina 15
Modelare obiectuală UML - Pagina 16
Modelare obiectuală UML - Pagina 17
Modelare obiectuală UML - Pagina 18
Modelare obiectuală UML - Pagina 19
Modelare obiectuală UML - Pagina 20
Modelare obiectuală UML - Pagina 21
Modelare obiectuală UML - Pagina 22
Modelare obiectuală UML - Pagina 23
Modelare obiectuală UML - Pagina 24
Modelare obiectuală UML - Pagina 25
Modelare obiectuală UML - Pagina 26
Modelare obiectuală UML - Pagina 27
Modelare obiectuală UML - Pagina 28

Conținut arhivă zip

  • Modelare Obiectuala UML.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Curs UML

Consideratii generale Odata cu integrarea in Uniunea Europeana, Romania a beneficiat de fonduri structurale acordate in virtutea criteriului de...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Introducere în UML

1. Introducere in UML In aceasta era de e-commerce, e-bussiness, e-tailing si alte exemple metodele traditionale de dezvoltare sunt depasite. A...

Te-ar putea interesa și

Modelarea aplicațiilor financiar contabile

SISTEME INFORMAŢIONALE FINANCIAR-CONTABILE Modelarea aplicaţiilor financiar-contabile utilizând tehnici moderne de programare 1.1. Structura...

Mașina de găurit automată

Introducere - Obiective Obiectivul acestui proiect este de a construi o maşină de gaurit automata controlata de un controler bazat pe FPGA, care...

Metode de Proiectare a Sistemelor Informatice

Metode de proiectare a sistemelor informatice Capitolul 1 - Prezentare generala Sistemul informatic - este un sistem care permite introducerea de...

Instrumente UML

Smart Choice UML este o lucrare de cercetare care are ca scop analiza instrumentelor UML disponibile pentru proiectarea sistemelor informatice de...

Sisteme Informatice pentru Mediul Industrial

Ce este UML (Unified Modeling Language)- a) UML e un limbaj standard dezvoltat de Object Management Group – OMG; UML este orientat obiect; b)...

Analiza și proiectarea obiectuală

CAPITOLUL1 METODOLOGII MODERNE DE REALIZARE A SISTEMELOR INFORMATICE 1.1. Concepte de bază ale paradigmei obiectuale Aplicată mai întâi în...

Afaceri Electronice pe Internet

1. Consideratii generale asupra conceptului de sistem, societate comerciala integratoare; Introducere Cresterea ponderii activitatilor cu...

Inginerie de Sistem

• Condiţionări şi cunoştinţe prerechizite Cursul nu are condiţionări prerechizite. Cunoştinţele prerechizite care pot facilita asimilarea...

Ai nevoie de altceva?