Judecata Particulară

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 36 în total
Cuvinte : 13883
Mărime: 57.83KB (arhivat)
Publicat de: Lucian Staicu
Puncte necesare: 9

Cuprins

  1. ARGUMENT 3
  2. CAPITOLUL I 4
  3. CONCEPŢIA DESPRE MOARTE ÎN CREŞTINISM 4
  4. 1. Consecinţa morţii: neascultarea edenică 4
  5. 2. Moartea ca trecere de la viaţa temporală la viaţa veşnică 6
  6. 3. Nemurirea sufletului 11
  7. CAPITOLUL II 13
  8. JUDECATA PARTICULARĂ 13
  9. 1. Aspectul universal al credinţei despre judecata particulară 13
  10. 2. Caracterul procesual al judecăţii particulare 14
  11. 3. Rai şi iad – coordonate existenţiale ale sufletelor repausate 24
  12. 4. Starea sufletelor între judecata particulară şi cea universală 28
  13. CAPITOLUL III 32
  14. RUGĂCIUNILE BISERICII PENTRU CEI RĂPOSAŢI 33
  15. CONCLUZII 35
  16. BIBLIOGRAFIE 36

Extras din proiect

ARGUMENT

Ca fiinţă personală, întrebătoare şi responsabilă, omul a încercat întotdeauna să găsească un răspuns la întrebările legate de viaţă şi de moarte. Conştient de taina existenţei sale – că are un început şi că va avea un sfârşit – dincolo de acestă realitate văzută, omul nu ştie încotro se îndreaptă şi ce îl aşteaptă dincolo de trecerea acestei vieţi.

Pentru că nu poate da un răspuns satisfăcător sensului existenţei sale – de aici şi de dincolo de mormânt – pentru om, moartea rămâne taina cea mai provocatoare dar şi cea mai cutremurătoare, mai ales pentru perspectiva care îi urmează: judecata pentru modul cum şi-a folosit timpul acestei vieţi în vederea mântuirii.

Fiind puntea de trecere spre veşnicie, considerăm că este important şi necesar a fi studiată tema morţii şi a judecăţii, întrucât adevărul despre ea îl deţine doar Biserica prin Revelaţia dumnezeiască şi prin descoperirile făcute Sfinţilor Părinţi (pe baza cărora s-a şi realizat lucrarea de faţă).

Am ales această temă pentru că este o temă existenţială, care pune problema rostului vieţii noastre şi a ceea ce ne aşteaptă dincolo de moarte – iar o dezbatere a ei nu poate fi decât un plus de folos pentru viaţa oricărui creştin ortodox.

Nădăjduim ca acest subiect să problematizeze încă o dată conştiinţa omului modern, refractar sau reţinut faţă de fenomenul morţii (şi a ceea ce îi urmează acesteia), care înspăimântă sau nu convine, adeseori refuzând a ne însuşi această realitate, care însă rămâne de neocolit şi pe care o vom experia cu toţii.

CAPITOLUL I

CONCEPŢIA DESPRE MOARTE ÎN CREŞTINISM

1. Consecinţa morţii: neascultarea edenică

Creat de Dumnezeu „după chipul şi asemănarea” Sa (Fac. 1, 26), omul a fost rânduit spre nemurire, într-o înveşnicire a comuniunii de iubire cu Creatorul său. Aşezat stăpân peste întregul pământ, cu plenitudinea darurilor produse pentru el, acesta avea menirea de a creşte şi a se perfecţiona în starea de bine a comuniunii cu Dumnezeu, până la a se desăvârşi în ea. Nu se ştie cât a durat această stare, însă din precipitarea evenimentelor relatate în Geneză (primele capitole) se constată că omul nu a ajuns să se consolideze în ascultarea de Dumnezeu şi să progreseze în cunoaşterea Lui.

Primul om, Adam, a fost creat de Dumnezeu nemuritor în chip virtual, putând să nu moară (non posse mori) . Alegerea între cele două coordonate ale existenţei depindea de libera voinţă.

Mijlocul de perfectare, care aducea nemurirea după trup – atât a primei perechi de oameni cât şi a urmaşilor lor – a fost ascultarea poruncii date de Dumnezeu în Eden: „Din toţi pomii raiului poţi să mănânci, dar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănânci, căci în ziua în care vei mânca din el, cu moarte vei muri” (Fac. 2, 17). Călcarea acestei porunci le aducea moartea trupească inevitabilă şi totală. Ştiind acest lucru (Fac. 3, 2-3), dar seduşi de ispita celui rău, primii oameni au încălcat porunca divină mâncând din pomul oprit, rupându-se astfel interior de Dumnezeu, din dialogul pozitiv cu El. Săvârşind astfel păcatul neascultării, ei au primit pedeapsa morţii trupului.

Nemurirea trupească, dată ca potenţă omului în starea primordială, n-a putut să se actualizeze din pricina păcatului prin care omul nu numai că a murit sufleteşte, dar a devenit şi muritor trupeşte, supus legii naturale de descompunere. Având legătură cu păcatul universal, ea a devenit soarta fiecărui om.

Astfel, moartea apare ca o consecinţă directă a căderii în neascultare a primei perechi de oameni: este pedeapsa sau plata păcatului. Acest adevăr este exprimat atât în Sfânta Scriptură (Fac. 2, 17; Fac. 3, 3; Rom., 6, 23; Rom. 5, 12), cât şi de Sfinţii Părinţi.

Sfântul Ambrozie arată că omul însuşi a fost cauza morţii sale: „Cauza morţii a fost neascultarea. Deci omul însuşi este vina morţii sale şi nu trebuie să o impute lui Dumnezeu”. Aceeaşi idee o exprimă şi Sfântul Macarie cel Mare: „Prin cădere, atât trupul cât şi sufletul omului au fost modificate. În sens strict, căderea a fost echivalentă cu moartea”. Acelaşi lucru îl afirmă şi Sfântul Chiril al Alexandriei: „Protopărintele Adam şi-a ales prin neascultările de la început blestemul atotpreacuvenit” .

Preview document

Judecata Particulară - Pagina 1
Judecata Particulară - Pagina 2
Judecata Particulară - Pagina 3
Judecata Particulară - Pagina 4
Judecata Particulară - Pagina 5
Judecata Particulară - Pagina 6
Judecata Particulară - Pagina 7
Judecata Particulară - Pagina 8
Judecata Particulară - Pagina 9
Judecata Particulară - Pagina 10
Judecata Particulară - Pagina 11
Judecata Particulară - Pagina 12
Judecata Particulară - Pagina 13
Judecata Particulară - Pagina 14
Judecata Particulară - Pagina 15
Judecata Particulară - Pagina 16
Judecata Particulară - Pagina 17
Judecata Particulară - Pagina 18
Judecata Particulară - Pagina 19
Judecata Particulară - Pagina 20
Judecata Particulară - Pagina 21
Judecata Particulară - Pagina 22
Judecata Particulară - Pagina 23
Judecata Particulară - Pagina 24
Judecata Particulară - Pagina 25
Judecata Particulară - Pagina 26
Judecata Particulară - Pagina 27
Judecata Particulară - Pagina 28
Judecata Particulară - Pagina 29
Judecata Particulară - Pagina 30
Judecata Particulară - Pagina 31
Judecata Particulară - Pagina 32
Judecata Particulară - Pagina 33
Judecata Particulară - Pagina 34
Judecata Particulară - Pagina 35
Judecata Particulară - Pagina 36

Conținut arhivă zip

  • Judecata Particulara.doc

Alții au mai descărcat și

Terminologia trinitară și relevanța ei în opera Părintelui Dumitru Stăniloae

Preliminarii A rânduit Dumnezeu ca şi Biserica şi Teologia noastră să fie slujite de mari personalităţi, cunoscute în întreaga lume creştină nu...

Eshatologia universală în teologia ortodoxă

1.Introducere Eshatologia (de la eschata = evenimentele ultime) este învăţătura despre realităţile ultime ale mântuirii, adică despre instaurarea...

Cugetarea la moarte și la judecată în spiritualitatea ortodoxă

INTRODUCERE În fiecare an, la scară planetară, mor aproximativ 50 de milioane de oameni. Dacă ne folosim de un calcul simplu, vom observa că media...

Învățătura biblică și a Sfinților Părinți cu privire la moarte

Introducere Moartea este separarea unităţii trup şi suflet prin întoarcerea trupului în elementele din care a fost creat. Toţi în pământ s-au...

Reîncarnarea

Omul este singura fiinta care se poate interoga pe sine, si care este capabila sa formuleze un raspuns la intrebarea: “ Ce este dincolo de...

Doctrina ortodoxă despre suflet în raport cu teoriile metempsihotice

Initial, reprezentarile omului primitiv despre suflet erau foarte simple si nemijlocite. Sufletul îi aparea ca un spectru, un „apter ego”. Sufletul...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Te-ar putea interesa și

Posesia

Introducere Posesia, ca stare de fapt, a făcut obiectul preocupărilor omenești încă din vremuri străvechi. Inițial, în dreptul roman era...

Rolul apărătorului în procesul penal

INTRODUCERE Actualitatea temei. Problema drepturilor omului este mereu actuală şi este firesc să fie aşa, de vreme ce în permanenta căutare a...

Reglementarea Juridică a Apelului în Dreptul Procesual

CAPITOLUL I. INSTITUŢIA APELULUI ÎN DREPTUL PROCESUAL ROMÂN I.1. NOŢIUNEA DE CALE DE ATAC ŞI NOŢIUNEA DE APEL Căile de atac sunt mijloace...

Urmărirea penală a minorilor

INTRODUCERE Problema personalităţii umane constituie, actualmente, obiectul a numeroase cercetări ştiinţifice în preocuparea de a descifra...

Organizarea și funcționarea Curții Constituționale în Republica Moldova

INTRODUCERE Actualitatea temei. La momentul actual, constituţia este actul prin care se definesc condiţiile exercitării puterii politice, se...

Hotărârea Judecătorească

INTRODUCERE În problemele privind ocrotirea drepturilor subiective civile, de muncă, familial-matrimoniale, iar în cazurile prevăzute de lege - şi...

Competența Consistoriilor

Dreptul în sine are ca scop paza şi asigurarea intereselor vieţii omeneşti, şi în special a acelora care formează Biserica creştină. Disciplina şi...

Obiectul Probațiunii în Cursul Judecății

CAPITOLUL 1 PROBAŢIUNEA ÎN PROCESUL PENAL Prin probă se înţelege orice element de fapt care serveşte la constatarea existenţei sau inexistenţei...

Ai nevoie de altceva?