Cuprins
- CUPRINS
- INTRODUCERE 3
- ÎNTREBAREA ȘI OBIECTIVE DE CERCETARE 4
- CADRUL TEORETIC 4
- METODOLOGIE 8
- EȘANTIONARE 8
- GHID DE INTERVIU 9
- ANALIZA INTERVIURILOR /REZULTATE 10
- Avortul, o decizie covârșitoare 10
- Diversitatea factorilor 10
- PRO sau CONTRA sarcinii 11
- Sursele de informare la îndemâna oricui? 11
- Fizic trece, psihic rămâne 12
- CONCLUZII 12
- BIBLIOGRAFIE 13
- Anexa 1 14
- Anexa 2 17
- Anexa 3 21
- Anexa 4 24
Extras din proiect
INTRODUCERE
Avortul reprezintă un subiect actual, social și, totodată medical, destul de controversat și dezabatut de-a lungul timpului. Efectele acestui fenoemen sunt resimțite în rata scazută a natalității. Conform Eurostat ,, România se clasează pe primul loc în Europa datorită acestui fenomen ce are o rată deosebit de mare a avorturilor, de aproximativ 75%. ”(Anon., 2019)
Am ales să studiez această temă ,,Avortul și încălcarea dreptului la viață”, deoarece reprezintă un fenomen social practicat de foarte mult timp, atât la noi în țară, cât și în străinătate. Acest fenomen mi-a stârnit interesul fiindca, de-a lungul timpului m-au marcat câteva experiențe persoanele din cercul meu de prieteni. De asemenea, am decis să discut despre această temă, întrucât în societatea contemporană exista din ce în ce mai multe femei care sunt adepte ale acestui act trecând la un moment dat prin această experiență covârșitoare a vieții.
Avortul reprezintă o realitate socială reprezentativă pentru viața modernă. Astfel că, „Avortul a fost practicat în toate epocile istoriei, dar niciodata nu a fost acceptat ca în societatea contemporană. Trăim într-o epocă dominată de mentalitatea abortivă. Avortul nu mai este considerat o infracțiune sau o culpă, nu mai este urmărit de lege, pedepsit ca atare, ci este asimilat ca un drept al femeii. De altfel, în acest sens termenul de „avort” a fost înlocuit cu conceptul de „întrerupere voluntara a sarcinii” (Ciochina, Iftimie, 2003, pag. 107)
Conceptul de la care am pornit aceasta cercetare este cel de fenomen social, însă cercetarea mea nu se limitează doar la acesta. Avortul însuși este denumit ca un fenomen social ce aduce cu el atât probleme la nivel fizic, cât și psihic. În cercetarea pe care am desfășurat-o am inclus pe lânga conceptul de fenoemn social de la care am pornit și conceptele de influență socială și cultură sexuală care m-au ajutat să dezvolt mai ușor cercetarea.
Pentru realizarea acestei cercetări am considerat că este potrivită metoda anchetei sociologice pe bază de interviu în rândul persoanelor care s-au confruntat cu această problemă socială, întrucât doresc să aflu raționamentele, factorii/cauzele, cât și explicațiile pe care respondenții le acordă în susținerea propriei decizii luate cu privire la acestă problematică.
Așadar, în acest proiect de cercetare mi-am propus să studiez cauzele sociale cât si factorii ce le determina pe adolescentele din Bucuresti să avorteze. Mai mult decât atât, prin intermediul acestei cercetari doresc să evidențiez aspectele pshio-sociale pe care acest fenomen le provoacă asupra femeilor aflate în această situație cât și consecințele ce vin după sâvârșirea acestui proces.
ÎNTREBAREA ȘI OBIECTIVE DE CERCETARE
- Întrebarea principală care stă la baza acestei lucrări este:
Care sunt cauzele sociale/ factorii ce le determina pe adolescentele din Bucuresti să avorteze?
- Obiectivele care au stat la baza acestei cercetări sunt:
- Identificarea factorilor sociali ce le determina pe adolescente sa recurgă la avort
- Identificarea motivelor principale care le determină pe adolescente sa facă avort
- Care sunt consecințele în urma săvârșirii acestui act
CADRUL TEORETIC
Pentru a oferi un cadru teoretic corespunzător studierii temei în raport cu factorii sociali , a fost analizată literatura de specialitate prezentată în acest capitol. Această secțiune a fost realizată prin analizarea articolelor științifice, a cărților care au ca temă de discuție avortul.
În anul 1970, în Franța a fost descoperită o nouă mișcare feministă cu privire la autenticitatea avortului. Mișcarea este condusă de către Margaret Sanger care susține faptul că, femeia este stâpână pe proriul corp și este unica persoană care poate decide în privința sarcinii .În Feminist Legal Theory A Primer, Margaret Sanger afirmă ,,Nicio femeie nu se poate numi liberă dacă nu deține controlul asupra corpului ei” și de asemenea ,, Nicio femeie nu se poate numi liberă până în momentul în care poate alege în mod conștient să devină sau nu mamă” (Nancy Levit, 2006).
De-a lungul anilor, fenomenul social intitulat avort a început sa primească o atenție din ce în ce mai sporită astfel că, odată ce avortul a primit legalizare ,, principalele spitale din București, inregistrau zilnic între 70- 100 de avorturi, lucru care a părut a fi o potențială problemă în ceea ce privea sănătatea fermeilor și situația demografică, numărul avorturilor ajungând de la 52 de avorturi la 100 nașteri vii in 1989, la 300 in 1990, apoi scăzând treptat spre 150 avorturi în 1997, România fiind astfel clasată ca fiind țara cu cea mai ridicată rată de avorturi din lume. ” (Henshall, 2004)
Bibliografie
Alexandru, C., n.d. Criminological factors of illegal abortions Cicala Alexandru.
Anon., 1995. Lucrarea centrului de îngrijire a femeilor însărcinate.
Anon., 2019. Ziua Mondială a Contracepției.
Elisabeta, S., 2002. Sociologia educatiei familiale. Iasi: Polirom.
Henshall, M. J., 2004. Gender și Development Routledge. New York: s.n.
Michels, N., 1997. Recuperarea emoțională a femeilor după avort. Oradea: Vest R. A.
Nancy Levit, R. V., 2006. Feminist Legal Theory A Primer.
Stössel, P., 1998. Trauma avortului. s.l.: Ariel.
Vasile, L., 1985. Avortul, complicații majore. București : Medicală.
Vasile, L., 1987. Avortul provocat. București: Medicală.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Avortul si incalcarea dreptului la viata.docx