Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant

Seminar
7/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 4235
Mărime: 34.94KB (arhivat)
Publicat de: Vasile P.
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Lect. Conf. Dr. Călin Dușe

Cuprins

  1. INDICE DE SIGLE SI BREVIERI .. 2
  2. INTRODUCERE 3
  3. I. OPERA DE MÂNTUIRE A SPIRITULUI SFÂNT ..4
  4. II. PĂRERI ALE SFINȚILOR PĂRINȚI RĂSĂRITENI ȘI APUSENI
  5. DESPRE SPIRITUL SFÂNT .5
  6. III. SF. VASILE CEL MARE DESPRE DARUL SPIRITULUI SFÂNT ...6
  7. III.1 Opera Sfântului Vasile Cel Mare 7
  8. III.2 Principalele Titluri 8
  9. III.3 Omilii, Epistole, Doctrina .9
  10. CONCLUZII .11
  11. BIBLIOGRAFIE ...12

Extras din seminar

INTRODUCERE

Tema care, vreme de multe secole, a fost considerată cauza principală a divizării Bisericilor este aceia de a concepe și vorbi despre originea Spiritului Sfânt în cadrul vieții intime a Dumnezeului celui întreit. Cu toate că tradițiile noastre mărturisesc “credința de la Niceea” ca expresie normativă a felului cum îl înțelegem pe Dumnezeu și rolul său în cadrul creației și considerăm drept mărturisire clasică a acestei credințe, versiunea revizuită a Simbolului Niceean în asociere cu Sinodul Ecumenic de la Constantinopol din 381, cei mai mulți dintre catolici, precum și alți creștini din Occident au folosit, cel puțin din secolul al VI-lea, versiunea latină a Crezului, care adaugă la mărturisirea ei că Spiritul Sfânt “purcede de la Tatăl,” cuvântul Filioque: “și de la Fiul.”

Isus este cel care vine în Spiritul Sfânt și-l poartă cu El ca dar propriu al persoanei sale , pentru a-l revărsa omenități sale: El va fi cel care va boteza cu Spiritul Sfânt, El este cel care se dăruiește pe sine, dându-și de buna voie propriul trup spre jertfire.

Ioan Botezătorul spunea când îi boteza pe oameni “ Eu vă botez cu apă spre pocăință, dar cel care vine după mine este mai puternic decât mine; căruia nu sunt vrednic sa-i duc încălțămintea. El vă va boteza cu Spirit Sfânt și cu foc”(Mt 3, 11; Lc 3, 16). Acest dar al Spirutului Sfânt, dăruit oamenilor de Isus, fără să ceară nimic în schimb, este cel mai de preț dar pe care oamenii l-au primit pentru mântuire, Spiritul Sfân va veni pentru a complecta și desăvârși misiunea pe care Fiul a avut-o, Spiritu Sfânt duce la îndeplinire noua eră a istoriei mântuirii, El este Spiritul adevărului care va călauzi în tot adevarul, epoca creștină .

Sfântul Vasile a fost un suflet mare, cu o minte pe cât de laborioasă, pe atât de exactă. A luptat pentru alinarea suferințelor celor mulți, nefăcând discriminare între oameni și credințele lor. A înființat instituții de asis tență socială: azil ospătărie, casă pentru reedu carea fetelor alunecate, spitale (și de leproși), școli tehnice. Toate aceste așezăminte erau cu noscute sub numele de Vasiliada. Sfântul Vasile a împodobit serviciul di vin cu Sfânta sa Liturghie, ce se săvârșește de zece ori în cursul anului bisericesc. În urma unei vieți supraascetice și pline de griji și de lupte pentru binele Bisericii, își zdruncină sănătatea corpului său slab de la natură și, neavând nici vârsta de 50 de ani împliniți, moare la 1 ianuarie 379.

I. OPERA DE MĂNTUIRE A SPIRITULUI SFÂNT

Ultimele cuvinte pe care Isus le-a spus ucenicilor săi au fost acelea de a rămâne în Ierusalim: „Pe când se afla cu ei le-a poruncit să nu se depărteze de Ierusalim, ci să aștepte acolo făgăduința Tatălui, pe care (a zis El) ați auzit-o de la mine. Căci Ioan a botezat cu apă, dar voi nu după multe zile, veți fi botezați cu Spirit Sfânt!...Voi veți primi o putere, când se va coborî Spiritul Sfânt peste voi, și-mi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea, în Samaria și până la marginile pământului”(Fap. 1, 4 - 5. 8)

În Vechiul Testament cuvântul Spirit reprezenta puterea: “Spiritul Domnului plutea peste ape”(Ex. 1,2). Moise când a cerut ajutor, a trebuit să aducă, saptezeci de batrâni, ca ei să primească, întelepciune și putere de la același Spirit al lui Dumnezeu (Num. 11,17). Regii erau unși cu puterea Spiritului (I Sam. 16,13).

Spiritul Sfânt este un dar în Noul Testament, Isus se roagă Tatălui să trimită pe Mângâietorul: ”Eu voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt Mângâietor care să rămână cu voi în veac și anume, Spiritul Adevărului” (Io 14, 16 - 17). Spiritul promis de Isus, revărsat peste apostoli, își continuă perpetuu lucrarea, ca dar de mântuire așa cum notează și Conciliul Vatican II: “Elementele diferite de sfințire și adevăr care se află în afara Bisericii, sunt daruri proprii ale Bisericii lui Cristos” , deoarece sunt consecință firească a Spiritului care a fost revărsat în Biserică.

Decretul despre activitatea misionară a Bisericii “Ad gentes Divinitus“ ne spune: “În ziua de Rusalii el s-a coborât peste apostoli, pentru a rămâne cu ei în veci, iar Biserica s-a făcut cunoscută în mod public în fața mulțimii, apoi apostoli au început răspândirea Evangheliei la păgâni prin predici și în cele din urmă a fost prefigurată unirea popoarelor în catolicitatea credinței, prin biserica legământului nou, care vorbește toate limbile, înțelege și îmbrățișează în dragoste toate graiurile pământului și astfel biruie împrăștierea de la Babel”.

De-a lungul istoriei, unii au avut iluzia că Spiritul Sfânt nu ar fi Dumnezeu, ci numai o putere a lui, creată și limitată, astfel că în anul 381, la sinodul ecumenic de la Constantinopol, s-a declarat dumnezeirea Spiritului Sfânt ca adevăr de credință, adevăr care nu era nou, fiind învățat de însuși Mântuitorul, apoi predicat de apostoli. Și Sfânta Scriptură îi atribuie însușiri divine, împărțitor al darurilor divine: “Toate acestea le face unul și același Spirit Sfânt care dă fiecăruia în parte după cum voiește”(1 Cor. 12,11).

Spiritul Sfânt săvârșește opera de renaștere a sufletelor noastre, după cum spune Isus în convorbirea cu Nicodim: “Dacă nu se naște cineva din apă și Spirit Sfânt nu poate să intre în împărăția lui Dumnezeu”(Io. 3,5).

Conciliul Vatican II ne spune că: ”Prin darul Spiritului Sfânt creștinul se apropie prin credință de contemplarea și înțelegerea misterului care este în planul divin” .

Bibliografie

1. SURSE GENERALE

- ** BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURĂ - Editura Institutului Biblic

și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, București, 2006.

2. DOCUMENTE MAGISTERIALE

- ** Catehismul Bisericii Catolice, Partea întâi, Editura Arhiepiscopiei

Romano-catolice de București, 1993

- ** Conciliul VATICAN II, Arhiepiscopia Romano Catolică de București, 1999;

3. ENCICLOPEDII ȘI DICȚIONARE

- ** DEX on line

3. STUDII ȘI ARTICOLE

BUZALIC ALEXANDRU, De Trinitate, Galaxia Gutemberg, Târgu Lăpuș, 2010

LAVATORI RENZO, Spiritul sfânt, darul Tatălui și al Fiului, Galaxia Gutemberg, Târgu

Lăpuș, 2006;

MĂRTINCĂ ISIDOR, Duhul Sfânt, Gramar, București, 1996;

TOMA DIN AQUINO, Summa Theologica, Polirom, 2009;

FERENȚ EDUARD, Preasfânta Treime Mântuitoare, Sapienția, Iași, 2008;

BOTA M. IOAN Patrologia, Ediția II, Viața Creștină, Cluj Napoca, 2002;

4. SURSE ELECTRONICE

o http://dexonline.ro/definitie/dumnezeu (accesat la data de 23.05.2020)

o https://ro.orthodoxwiki.org/Vasile_cel_Mare (accesat la data de 25.05.2020)

o https://ro.wikipedia.org/wiki/Vasile_cel_Mare (accesat la data de 27.05.2020)

Preview document

Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 1
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 2
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 3
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 4
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 5
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 6
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 7
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 8
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 9
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 10
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 11
Vasile cel Mare și opera de mântuire a Spiritului Sfant - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Vasile cel Mare si opera de mantuire a Spiritului Sfant.docx

Alții au mai descărcat și

Virtute și păcat la Sfântul Apostol Pavel

INTRODUCERE Personalitatea Sf. Apostol Pavel domină întreaga dezvoltare a istoriei creştinismului primar, întrucât activitatea sa misionară a...

Tinerii în Hristos și în Biserică - Probleme morale ale tinerilor de azi

Introducere Biserica, ca Trup al lui Hristos, în ziua de astăzi, este tot mai bolnăvicioasă din cauza faptului că mădularele din care ea este...

Cultul Maicii Domnului în Vechiul și Noul Testament

„Biserica a considerat-o întotdeauna pe Fecioara Maria Născătoare de Dumnezeu, căci numai astfel se poate mărturisi că Cel ce S-a născut din ea nu...

Învățătura sfantului Grigorie Palama despre energiile necreate - disputa palamită

I. INTRODUCERE Cu toate că Sfântul Grigorie a trăit în secolul al XlV-lea, el are încă multe de spus vremurilor noastre, întrucât, așa cum știm,...

Teologia colindelor

Introducere Pentru a cunoaște și înțelege un om, trebuie să-i cunoști familia și mediul social. Pentru a cunoaște și înțelege un popor, trebuie...

Istoria și evoluția Liturghiei

1. Denumirile Jertfei Euharistice Jertfa euharistică a Noului Legământ nu a fost cunoscută încă de la început sub denumirea de Liturghie. Înainte...

Învierea morților după epistolele pauline

Argument După un studiu de patru ani la Seminarul Teologic Ortodox ’’ Veniamin Costachi ,, , cu binecuvântarea Parintelui Vasile Păvăleanu, de a...

Sfântul Maslu

Introducere: Menirea ontologică a omului este unirea cu Arhetipul său care este Hristos Domnul, Logosul Întrupat. În starea paradisiacă Adam, avea...

Te-ar putea interesa și

Activitatea predicatorială a Sfântului Grigorie de Nazianz

Trăind într-o perioadă în care omul „modern” înclină din ce în ce mai mult spre cele lumeşti, neexistând aproape nici o cale de a ajunge la o...

Educație religioasă

Educaţia Religioasă 1.Evoluţia idealului educaţiei. Din cele mai vechi timpuri, mintea iscoditoare a omului a fost preocupată de ceea ce se...

Ai nevoie de altceva?