Omul Modern - Psihologia Religiei

Curs
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 8 în total
Cuvinte : 3095
Mărime: 24.03KB (arhivat)
Puncte necesare: 0

Extras din curs

Omul religios al societăţilor arhaice şi tradiţionale

Nevoia de sacru a omului religios

Pentru Mircea Eliade omul religios (homo religiosus) este omul culturilor arhaice şi tradiţionale. Principala caracteristică a lui homo religiosus este permanenta sa încercare de a se situa în sacru, permanenta căutare a sacrului în spaţiu şi timp. Omul religios are nevoie să trăiască într-o lume sacră, pentru că doar acesta este cu adevărat reală şi îi permite comunicarea cu zeii/ divinitatea. Doar spaţiul şi timpul sacre sunt cu adevărat „reale”, „perene” şi „eficiente”, după cum am văzut în capitolul anterior în încercarea de a defini sacrul. Setea de sacru a omului religios, manifestată în permanenta căutare a spaţiilor, obiectelor şi timpului sacre, evidenţiază dorinţa şi încercarea sa permanentă de a trăi în preajma zeilor, a divinităţii, de a recupera comuniunea cu divinitatea de la începuturile creaţiei: „Acesată nostalgie religioasă oglindeşte de fapt dorinţa de a trăi într-un Cosmos pur şi sfânt, aşa cum era el la începutul începuturilor, când ieşea din mâinile Creatorului.”

Experienţele religioase ale omului sunt modelate cultural, şi prin urmare, experienţele şi manifestările religioase pot să difere de la o cultură la alta, de la o perioadă istorică la alta, dar elementul comun rămâne nevoia omului religios de a trăi într-un „Cosmos sacralizat” .

Din perspectiva lui Mircea Eliade, omul religios este un om total, un om împlinit, pentru că participă la sacru. Chiar şi în cazul celor mai vechi (arhaice) popoare se constată o dimensiune spirituală a omului, care se continuă de-a lungul istoriei religiei până în zilele noastre. Sacrul şi sensul sacrului constituie elementul central al condiţiei umane .

Pentru omul religios, atât spaţiul, cât şi timpul sunt discontinue; nici spaţiul şi nici timpul nu sunt omogene. Putem vorbi despre un spaţiu sacru şi despre un spaţiu profan, la fel cum putem vorbi de un timp sacru şi de un timp profan. Chiar dacă trăieşte într-o lume eterogenă, omul religios caută în permanenţă spaţiul şi timpul sacre pentru a se situa cât mai aproape de divinitate şi de timpurile mitice.

Deschiderea omului religios spre sacru îi permite să se cunoască şi totodată să cunoască şi să înţeleagă lumea, iar această dublă cunoaştere face din el un om total . Omul religios, homo religiosus, se revelează a fi, în urma analizei hermeneutice din istoria religiilor, omul care are o experienţă, o imaginaţie şi o concepţie de structură religioasă. Prin homo religiosus se revelează dimensiunea spirituală, cea mai pofundă şi cea mai creatoare a omului .

Pentru omul religios, omul total, pe care îl regăsim pe toate meridianele globului, sacrul este elementul care stă la baza existenţei sale . Acesta caută sacrul atât în spaţiul şi timpul în care trăieşte, cât prin gesturile şi activităţile sale. În cazul omului religios arhaic şi tradiţional, toate activităţile sale repetă gesturile unei divinităţi sau ale unui erou civilizator de la începuturile creaţiei, ceea ce face ca acestea să aibă un sens, o semnificaţie . Pentru Mircea Eliade, sacrul este un element al structurii conştiinţei omului religios .

Căutarea spaţiului sacru

După cum am menţionat anterior, „Pentru omul religios, spaţiul nu este omogen, ci prezintă rupturi şi spărturi; unele porţiuni de spaţiu sunt calitativ diferite de celelalte.” . Spaţiul sacru este caracterizat prin faptul că aici a avut loc o hierofanie, care a dezvăluit un punct fix, un Centru, faţă de care putem să ne orientăm. De asemenea, cum spune Mircea Eliade, „Manifestarea sacrului întemeiază ontologic lumea” – lumea există în măsura în care este creată de zei, deci sfântă, adică o lume în care sacrul s-a arătat, s-a manifestat.

Preview document

Omul Modern - Psihologia Religiei - Pagina 1
Omul Modern - Psihologia Religiei - Pagina 2
Omul Modern - Psihologia Religiei - Pagina 3
Omul Modern - Psihologia Religiei - Pagina 4
Omul Modern - Psihologia Religiei - Pagina 5
Omul Modern - Psihologia Religiei - Pagina 6
Omul Modern - Psihologia Religiei - Pagina 7
Omul Modern - Psihologia Religiei - Pagina 8

Conținut arhivă zip

  • Omul Modern - Psihologia Religiei.doc

Alții au mai descărcat și

Reducerea anxietății prin terapie cognitiv-comportamentală

Introducere Dorinţa de a privi la lume diferit de esenţa sa, de a trăi într-un mod oarecum laconic, însă a cărei senzaţie este de nedescris, în...

Psihologia Religiilor

Domeniul spiritual, religios, este un domeniu unde, pana nu demult, predomina principiul "crede si nu cerceta". Intr-adevar, nu poti sa cercetezi...

Psihologia Transpersonală

Rezumat Psihologia transpersonală reprezintă un subiect destul de controversat şi contestat din cauza laturii sale mistice. Obiectul sau de studiu...

Deficiențe de auz

Deficienţele de auz fac obiectul de studiu al surdopsihopedagogiei, ştiinţa interdisciplinară care studiază particularităţile dezvoltării...

Asistența persoanelor cu handicap

Definiţii Ce este dizabilitatea? Unde putem să o întâlnim? Aceste întrebări par extrem de banale. Răspunsul bazat pe simţul comun sugerează că...

Perceperea Persoanei și Formarea Impresiilor

INTRODUCERE Viaţa socială presupune o permanentă interacţiune cu ceilalţi. Pentru a comunica eficient este important să dispunem de informaţii...

Comunicarea în situații de criză

1. CRIZA SI CONFLICTUL. DEFINITII Situatiile de criza si conflict constituie pentru comunicatori unele dintre cele mai grele teste de abilitate si...

Psihodiagnostic

Curşi. OBIECTIVELE ŞI SPECIFICUL ACTIVITĂŢII DE PSIHODIAGNOZĂ La finalul primului curs veţi fi capabili: -Să încadraţi corect psihodiagnosticul...

Te-ar putea interesa și

Existența creștină autentică și formele sale decăzute

Ceea ce mi-am propus să arăt în această lucrare este ceea ce înseamnă creştinismul în virtutea unei existenţe autentice care se delimitează de...

Responsabilitatea Morală și Pastorală a Preotului într-o Societate Pluralistă și Secularizată

Introducere Dumnezeu cheamă pe omul dintotdeauna, de ieri, de azi şi de mâine la un "dialog etern al iubirii" în care să-şi împlinească vocaţia sa...

Știință și Cunoaștere

Deşi freudismul s-a demodat în ansamblul lumii occidentale, clişeul conform căruia „memoria” are ca obiect exclusiv „traumele” refulate în...

Misiunea Bisericii față de fenomenul secularismului

Biserica şi secularizarea 1. Introducere Domnul nostru Iisus Hristos a voit ca opera Lui să fie continuată de următorii Săi, după modelul dat de...

Camuflarea sacrului în profan - starea paradisiacă

Se poate vorbi de o camuflare a sacrului în profan. Există elemente care să legitimeze o astfel de cercetare- Când se produce secularizarea şi în...

Educația fizică - activitate de formare corporală

Mens sana in corpore sana" Educatia fizica reprezinta activitatea de formare-dezvoltare "corporala" necesara pentru asigurarea sanatatii omului,...

Teologie

Psihologia este o știință modernă, un vlăstar al creștinismului apusean. în marea lor pustiire și lipsă de speranță, oamenii au descoperit...

Max Weber - etica protestantă și spiritul capitalismului

Maximilian Carl Emil Weber (1864-1920), este considerat unul dintre cei mai influenţi sociologi din secolul al XX-lea. Născut în Erfurt (Thuringia)...

Ai nevoie de altceva?