Moromeții

Proiect
8.1/10 (9 voturi)
Domeniu: Limba Română
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 4794
Mărime: 16.25KB (arhivat)
Publicat de: Viorel Florea
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Marin Preda
excelenta carte

Extras din proiect

Debutul extraordinar al lui Marin Preda ("Intalnirea din pamanturi" -1948) nu l-a impus, pe cat era de asteptat, ca prozator, poate si din prejudecata ca un volum de nuvele nu poate consacra un mare scriitor. Abia aparitia "Morometilor" (vol. I 1955) a atras atentia asupra dimensiunii talentului sau si a noutatilor pe care o reprezenta formula sa epica. Romanul a fost intampinat favorabil si nici mai tarziu interesul criticii nu a scazut. S-a pronuntat destul de repede cuvantul "capodopera" si de aici inainte toate scrierile prozatorului au avut de infruntat comparatia cu acest model. Cand in 1967, dupa o lunga gestatie, apare volumul al II-lea, critica nu mai arata acelasi entuziasm. Se aud glasuri care cearta pe autor pentru ideea de a continua o carte intrata deja in constiinta publicului. Indignarea nu este prin nimic justificata, "Morometii" II este in unele aspecte mai dens, mai profund decat primul, insa puterea prejudecatii e mare. La acset punct si spiritele criticecare s-au obisnuit cu un stil si o tipologie accepta cu greu aceeasi tipologie vazuta dintr-un unghi diferit si tratata cu alta metoda epica. Cele 2 parti formeaza totusi o unitate, ele se sustin si se lumineaza reciproc, impunand o tipologie necunoscuta pana la Marin Preda in proza romaneasca. Intaiul volum este in intregime concentrat asupra unui singur personaj, intrega desfasurare epica este subordonata lui Ilie Moromete. Cartea este scrisa intr-un stil pe alocuri ironic, personajele au timp sa gandesasca si sa se exprime, gesturile lor sunt libere, existenta in orice caz nu-i terorizeaza. Spatiul este intins, viata nu-i tukburata de intamplari care sa precipite un ritm vechi, calm, de existenta.

Ritmul epic se schimba in volumul al II-lea. Existenta sociala este aici mai concentrata, oamenii apar invadati de intamplari, satul asezat pe tipare arhaice, intra intr-un proces rapid de destramare. Proza care nareaza toate acestea este cu necesitate mai crispata, pagina mai densa, sub puterea faptelor dinafara personajele apar micsorate, gesturile lor nu mai au spontaneitatea din prima faza. Moromete, care ramane si aici un simbol, se retrage de pe "podisca" in locuri mai obscure, sfera lui de observatie se micsoreaza, bucuria interiara incepe sa fie conditionata de elemente pe care nu le mai poate stapani. Stilul epic se adapteaza acestor schimbari de perspectiva. Naratiunea se complica, numarul focarelor epice creste. sub presiunea numeroaselor paranteze fraza isi pierde din fluenta, devine aspra si demonstrativa. O anumita crispare a propozitiilor, provenita din elaborarea lor indelungata, arata si o instrainare a prozatorului fata de subiectul naratiunii. Din romanul unui destin, "Morometii" devine romanul unei colectivitati (satul) si a unei civilizatii sanctionate de istorie.

Judecat in ansamblu "Morometii" e un mare roman prin originalitate, intai, a tipologiei, si profunzimea creatiei. Tipologia este, ca la Slavici si Rebreanu, taraneasca, totusi, cata deosebire! Sufletul rural este acolo rudimentar, obsedat de acumulare in ordine materiala si numai dupa ce acest proces s-a incheiat, el poate sa auda si alte glasuri ce vin din interiorul lui. Marin Preda inlatura imaginea acestui mecanism simplu, previzibil, miscat mai mult de instincte, si face din taranii sai indivizi cu o viata psihica normala, apti prin aceasta de a deveni eroi de proza moderna. Sub influenta probabil si a romanului american (Steinbeck, Faulkner) Preda prezinta niste tarani inteligenti si ironici, complecsi ca stare morala, in masura prin aceasta sa-si reprezinte si sa traiasca in modul lor caracteristic marile drame ale existentei.

Independent de aceste probleme de sociologie a personajelor, "Morometii" reprezinta si o mare 'descoperire' literara. Eroul central al romanului, Ilie Moromete, nu seamana cu nici unul din personajele prozei anterioare, rurale sau citadine. Originalitatea lui vine din modul in care un spirit inventiv, creator, transforma existenta intr-un spectacol. De pe stanoaga podistei sau de pe prispa casei, Moromete priveste lumea cu un ochi patrunzator, semnificant, in intamplarile cele mai simple el descopera ceva deosebit, o nota inveselitoare, o lumina care pentru ceilalti nu se aprinde. "Tatal -noteaza autorul- avea ciudatul dar de a vedea lucrurile care lor le scapau, pe care nu le vedeau.

Preview document

Moromeții - Pagina 1
Moromeții - Pagina 2
Moromeții - Pagina 3
Moromeții - Pagina 4
Moromeții - Pagina 5
Moromeții - Pagina 6
Moromeții - Pagina 7
Moromeții - Pagina 8
Moromeții - Pagina 9
Moromeții - Pagina 10
Moromeții - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Morometii.doc

Alții au mai descărcat și

Moromeții - Marin Preda

CAPITOLUL I INTRODUCERE - ARGUMENTARE : Prin vasta sa activitate de prozator, eseist, dramaturg, editor şi traducător, Marin Preda a rămas până...

Mitologie și Obiceiuri

Mitologie. 1. Totalitatea miturilor unei arii etnice sau sociale, constituită într-un sistem epic mai mult sau mai puţin unitar, în cadrul căruia...

Moromeții de Marin Preda

Motto :"Dacă aş şti că efortul pentru scrierea unui roman mă poate costa viaţa, mi-aşi lua toate măsurile de siguranţă pentru a înlătura o...

Moromeții - Marin Preda

Romanul este o specie epica de mari dimensiuni, cu o constructie ampla si actiune complexa, derulata pe mai multe planuri, cu intrigi paralele, cu...

Mitul electrei în accepție modernă - Jean-Paul Sartre

Jean-Paul Sartre (1905 – 1980), ca romancier, eseist, dramaturg şi fondator al unei noi şcoli de idei care va fi cunoscută ca Existenţialism, dar...

Românul românesc în perioada interbelică - prezentare generală

LIVIU REBREANU SI CAMIL PETRESCU-CTITORI AI ROMANULUI ROMANESC INTERBELIC ,,N-avem preferinte pentru anumite curente sau bisericute, ci numai...

Proiect didactic clasa a 9-a Moromeții

DATA: 22.05.2013 PROFESOR: DISCIPLINA: Limba şi literatura română CLASA: a IX – a F SUBIECTUL: Scene reprezentative pentru caracterizarea lui...

De la românul trandafirului la numele trandafirului al lui Umberto Eco

„Romanul Trandafirului” este o ampla alegorie morala în jurul temei iubirii, ce rezuma poezia medievala în imagini, ritm si evocari,contopind în...

Te-ar putea interesa și

Moromeții - Marin Preda

CAPITOLUL I INTRODUCERE - ARGUMENTARE : Prin vasta sa activitate de prozator, eseist, dramaturg, editor şi traducător, Marin Preda a rămas până...

Evocarea Lumii Rurale în Romanul Moromeții de Marin Preda

ARGUMENT Marin Preda a trebuit asemeni lui Zaharia Stancu să-şi taie toate punţile de întoarcere spre ţărănime şi spre sat. Copilul, tânărul poate...

Tipuri de Roman în Perioada Postbelică

1. Premisă 1. Destinul romanului românesc în perioada postbelică, al literaturii în întregul ei, a stat sub semnul seismelor ideologice, sociale...

Marketing

Introducere În contextul în care piaţa produselor alimentare din România s-a diversificat foarte mult după 1989 şi mai ales în ultimii ani,...

Romanul pedagogic

Ce îsi propune lucrarea noastra? Sa consolideze capacitatea de a comenta scene din romanele cu continut pedagogic, fragmente reprezentative. Sa...

Imaginea satului în operele lui Liviu Rebreanu și Marin Preda

Cap. I. Introducere „ pentru ţăranul nostru pământul nu e un obiect de exploatare, ci o fiinţă vie, faţă de care se nutreşte un sentiment straniu...

Destinul Țăranului în Romanul Moromeții de Marin Preda

Argument În lucrarea data mi-am propus sa studiez si sa cercetez statutul personajului principal si eponim (care da numele operei) din romanul...

Scaunul

INTRODUCERE Obiectele strict necesare cu care omul îşi mobilează locuința la inceput sunt un pat, o masă şi un scaun. Patul rămâne limitat la...

Ai nevoie de altceva?