Cuvânt și Duh în Sfânta Treime

Proiect
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 29 în total
Cuvinte : 12187
Mărime: 249.99KB (arhivat)
Publicat de: Victor Adam
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr. Vasile Pavaleanu

Cuprins

  1. Abrevieri 3
  2. Introducere 4
  3. Capitolul I
  4. Descoperirea Sfintei Treimi În Vechiul Testament 6
  5. I.1. Existenţa Eternă şi Existenţa Creată 6
  6. I.2 Prezenţa Sfintei Treimi În Vechiul Testament 8
  7. I. 2.1 Texte Trinitare Cu Caracter Nedeterminat, Unde Apare Ideea A Mai Multor Persoane În Dumnezeu 9
  8. I.2.2 Texte Treimice Cu Caracter Determinat, Indicându-se Precis Numărul De Trei Persoane 10
  9. I.2.3 Texte În Care Sunt Prezentate Separat Personalitatea şi Divinitatea Fiecărei Persoane A Sfinteitreimi 11
  10. Capitolul Ii
  11. Cuvântul Lui Dumnezeu Şi Duhul Lui Dumnezeu În Vechiul Testament 14
  12. Ii. 1 Un Monotheism Radical 15
  13. Ii.2 Un Dumnezeu Apropiat 15
  14. Ii.3 Dimensiunea Liturgică A Monoteismului Biblic 16
  15. Ii. 4 Cuvânt şi Duh În Israel 17
  16. Ii.5 Prefigurări Ale Sfintei Treimi În Iconografie 19
  17. Capitolul Iii
  18. Sfântul Duh În Vechiul Testament 20
  19. Iii.1 Duhul În Vechiul Testament 20
  20. Iii.2 Descoperirea Sfântului Duh În Vechiul Testament 22
  21. Concluzii 27
  22. Bibliografie 28
  23. Anexe 29

Extras din proiect

INTRODUCERE

Dumnezeu comunică cu lumea prin Cuvânt. Prin Cuvânt sunt chemate toate la existenţă. Cuvântul lui Dumnezeu dezvăluie ceea ce gândeşte şi doreşte Dumnezeu. Iese din gura Lui, provine din inima Lui. Însă o dată pronunţat, pare să primească o existenţă proprie, aproape personificată. Citim în Isaia(9,7-8): ,,Domnul trimite un cuvânt împotriva lui Iacov, cuvânt care cade împotriva lui Israel. Tot poporul va avea cunoştinţă de el”. Sau în Psalmul 207, 19-20 israeliţii, în strâmtoarea lor au strigat către Domnul şi El i-a izbăvit de necazurile lor; a trimis cuvântul Său şi i-a tămăduit”. Această evoluţie atinge apogeul în prologul Sfântului Evanghelist Ioan, cel care face mărturie prin excelenţă despre relaţia dintre Theos şi Logos, Dumnezeu şi Cuvântul Său.

Cuvintele arată două aspecte principale: au un conţinut şi o forţă. Cuvintele divine sunt înţelepciune şi spirit.

Asemeni ,,cuvântului”, şi ,,înţelepciunea divină” se prezintă în Vechiul Testament într-o formă personificată: vine de la Dumnezeu şi asumă funcţia de mediator între El şi creaturile Sale. În Proverbe citim faimoasa alocuţiune(8, 22):,,Domnul m-a făcut cea dintâi dintre lucrările Lui, inaintea celor mai vechi lucrări ale Lui. Eu am fost aşezată din veşnicie, înainte de orice început, inainte de a fi pământul...” A fost răspândită asupra tuturor creaturilor(Sirah 24, 1-10): << Înţelepciunea îşi este laudă sieşi şi în mijlocul poporului se va mări. Întru adunarea Celui Preaînalt va deschide gura sa şi înaintea puterii Lui se va lăuda: "Eu din gura Celui Preaînalt am ieşit şi ca negura am acoperit pământul. Eu întru cele înalte m-am sălăşluit şi scaunul meu este în stâlp de nor. Am străbătut de jur împrejur balta cerului şi în fundul adâncurilor am umblat. În valurile mării şi în tot pământul şi în tot poporul şi neamul sunt stăpână. După toate acestea am căutat odihnă şi am zis: Într-a cui moştenire voi sălăşlui? Atunci mi-a poruncit mie Făcătorul tuturor şi Cel care m-a făcut a aşezat locaşul meu. Şi a zis: Întru Iacov locuieşte şi întru Israel moşteneşte. Mai înainte de veac din început m-a zidit şi până în veac nu mă voi sfârşi. ”>>

Duhul, de la ebraicul ruah, însemna la început vânt, suflare. Există însă un mister în suflul sau, o anume forţă care dezrădăcinează cedrii şi distruge corăbiile de pe mare(Iezechiel 13, 13; 27, 26) , dar care poartă cu sine şi apa dătătoare de viaţă. Omul a fost creat direct prin suflarea lui Dumnezeu(Facere 2, 7) . Creatorul trimite apoi Duhul Său tuturor creaturilor pentru a le însufleţi. Psalmul 104, 29-30 spune: ,,Le iei Tu suflarea, ele mor şi se întorc în ţărâne lor; îţi trimiţi Tu suflarea, ele sunt zidite şi înnoieşti astfel faţa pământului”. Deci spiritul se prezintă ca ,,respiraţie” a lui Dumnezeu care devine apoi ,,respiraţia”tuturor celor vii.Aceste texte sunt ,,umbra lucrurilor celor viitoare”(Evrei 10, 1). Revelaţia trinitară a Noului Testament prezintă adevăratul sens al acestor intuiţii. Cuvântul şi spiritul se dezvăluie ca fiind Persoane divine împreună cu Dumnezeu Tatăl.

Duhul care este activ în creaţie Se arată la începutul lumii ca o mamă care dă naştere copilului (Facere 1, 28; 2, 7; Ps. 103; 28-31; Iov 33,4) . Care a vorbit prin prooroci, i-a inspirat pe scriitorii biblici, i-a uns pe preoţi şi pe regi. Acelaşi Duh Se odihneşte în Fiul şi este trimis în lume de Fiul (In, 15, 26; 16, 13-15) .

Cuvântul Treime a fost inventat de Sfântul Grigorie de Nazianz. Unicitatea lui Dumnezeu, Care se descoperă ca Unul este evidenţiată şi în textele: ,,Ascultă, Israele, Domnul nostru Dumnezeu este singurul Domn”(Deut. 6, 4). ,,Întoarceţi-vă la mine şi veţi fi mântuiţi... Căci Eu sunt Dumnezeu şi nu este altul”(Is. 45, 22) .

CAPITOLUL I

DESCOPERIREA SFINTEI TREIMI

ÎN VECHIUL TESTAMENT

I.1. Existenţa eternă şi existenţa creată

Strădania minţii omeneşti, de a cunoaşte cât mai mult, a făcut ca fiinţa umană să fie absorbită de setea spre o mai largă cunoaştere. Omul, fiind mereu nemulţumit de nivelul său de cunoaştere, a căutat prin diferite metode să cunoască tot mai mult. Ştim foarte bine că, în istoria omenirii, au existat voci ca şi cea a lui Socrate care au afirmat: «Ştiu că nu ştiu nimic» , pentru că, prin dorinţa lui de a cunoaşte cât mai mult, el şi-a dat seama că gândirea sa, fiind de natură umană, este totuşi limitată. Indiferent de eforturile sale, omul s-a ridicat prin cunoaştere şi şi-a pus întrebarea: De unde ar fi apărut prima existenţă şi dacă această existenţă este din eternitate? . Însă a vorbi despre acea existenţă este foarte dificil şi chiar imposibil. Pentru noi, pe de o parte, ea rămâne o taină şi, în acelaşi timp, rămâne în continuare pentru gândirea umană un mister inexplicabil, iar pe de altă parte, ea explică totul.

Pornind însă pe calea pozitivă “catafatică”, observăm că pe pământul pe care trăim există o desăvârşită ordine; totul este aşezat la locul său, totul se mişcă şi trăieşte după nişte legi şi rânduieli şi fiecare lucru sau fiinţă este determinată de o cauză. În faţa acestei măreţe privelişti, mintea noastră înţelege că există o persoană nesfârşit de inteligentă şi atotputernică care a făcut această lume şi a orânduit totul în ea aşa de bine şi aşa de frumos. Acea persoană este înţelepciune, iubire şi bunătate.

Preview document

Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 1
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 2
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 3
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 4
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 5
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 6
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 7
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 8
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 9
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 10
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 11
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 12
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 13
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 14
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 15
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 16
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 17
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 18
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 19
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 20
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 21
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 22
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 23
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 24
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 25
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 26
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 27
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 28
Cuvânt și Duh în Sfânta Treime - Pagina 29

Conținut arhivă zip

  • Cuvant si Duh in Sfanta Treime.doc

Alții au mai descărcat și

Sfânta și dumnezeiasca Liturghie - izvor de formare duhovnicească

INTRODUCERE „Cine ne-a împins la îndeletniciri strivitoare, fără folos, care silesc îndoiala să înghețe?“ Marea apostazie ar fi mai degrabă să te...

Alexandru Ioan Cuza și reformele sale bisericești - evaluare din perspectivă istorică și teologică

Introducere Personalitate remarcabilă a istoriei românilor, Alexandru Ioan Cuza şi-a legat indisolubil numele de Unirea Principatelor, act care a...

Mesianismul

INTRODUCERE Ideea mesianică ia naştere odată cu începutul neamului omenesc. Ceea ce a provocat doctrina despre reformatorul sufletului omenesc a...

Postul în lumina predicii de pe munte

INTRODUCERE Asupra originii postului părerile sunt împărțite. Cei mai mulți îl leagă de cultul morților din vechime. Astfel, după unii, postul își...

Sfânta Treime

INTRODUCERE Sfânta Treime constituie, temeiul de nezdruncinat al gândirii religioase, al evla¬viei, al vieţii duhovniceşti, al oricărei...

Despre Sfântul Duh la Părinții Capadocieni

Introducere Sfântul Duh, Sfinţitorul şi Domnul-de-viaţă-făcătorul, este a treia persoană a Sfintei Treimi. El este consubstanţial, adică de...

Concepția Ortodoxă Despre Duhul Sfânt

Preliminarii Credinţa în Dumnezeu – Sfânta Treime constituie învăţătura fundamentală şi specifică a Bisericii Creştine. Sfânta Treime este cea...

Hristologie

Introducere În prologul Evangheliei a IV-a, Sfântul Apostol loan confirmă ca dat al Revelaţiei divine hristocentrismul creaţiei. „Toate prin El...

Te-ar putea interesa și

Sfânta și dumnezeiasca Liturghie - izvor de formare duhovnicească

INTRODUCERE „Cine ne-a împins la îndeletniciri strivitoare, fără folos, care silesc îndoiala să înghețe?“ Marea apostazie ar fi mai degrabă să te...

Explicarea rânduielii liturgice a botezului și mirungerii

INTRODUCERE Această lucrare tratează o temă de reală importanţă practică în viaţa Bisericii din orice timp şi în mod special în timpul nostru,...

Sfânta Liturghie - Taina Comuniunii

INTRODUCERE Prin Sfânta Liturghie se realizează cea mai vie legătură duhovnicească a Domnului Iisus Hristos cu Biserica Sa, cea mai bogată...

Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan

INTRODUCERE În zilele noastre se recunoaşte tot mai mult adevărul că relaţia intimă dintre Sfântul Duh şi Biserică e o trăsătură caracteristică...

Sfânta Liturghie

PRELIMINARII Biserica este viaţa cea adevărată în comuniune cu izvorul vieţii, Dumnezeu, pe care omul a pierdut-o prin păcat şi pe care Hristos...

Iisus Hristos - Logos Creator și Logos Mântuitor

Introducere Creaţia şi Creatorul ei „Toate prin El s-au făcut şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut” (Ioan 1,3) Această afirmaţie a...

Despre Sfântul Duh la Părinții Capadocieni

Introducere Sfântul Duh, Sfinţitorul şi Domnul-de-viaţă-făcătorul, este a treia persoană a Sfintei Treimi. El este consubstanţial, adică de...

Chip și asemănare în gândirea Părinților Răsăriteni

I.Motivaţie Societatea contemporană este o societate prin excelenţă antropocentrică. Ştiinţa, cultura , întreaga civilizaţie gravitează în jurul...

Ai nevoie de altceva?