Mișcările și gesturile liturgice

Seminar
7/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 4033
Mărime: 44.80KB (arhivat)
Publicat de: Florian Mihai V.
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr. Teofil Stan
Specializare: Teologie Ortodoxă Pastorală
Materie: Teologie Liturgică

Cuprins

  1. INTRODUCERE 3
  2. 1. SIMOBOLISTICA MIȘCĂRILOR LITURGICE 4
  3. 1.1. SEMNUL SFINTEI CRUCI 5
  4. 1.2. METANIILE 6
  5. 1.3. CĂDIREA 8
  6. 1.4. BINECUVÂNTAREA PREOTULUI - „PACE TUTUROR” 9
  7. CONCLUZII 11
  8. BIBLIOGRAFIE 12

Extras din seminar

INTRODUCERE

Mișcările și gesturile liturgice din cultul ortodox sunt o parte importantă a tradiției și a practicii religioase. Ele sunt folosite pentru a exprima în mod simbolic diferite aspecte ale credinței și pentru a ilustra diferite momente din istoria creștinismului. De exemplu, mișcările și gesturile liturgice pot fi folosite pentru a ilustra nașterea, viața, moartea și învierea lui Iisus Hristos, precum și pentru a ilustra diferite momente din istoria creștinismului, cum ar fi botezul, nunta și înmormântarea.

Aceste gesturi și mișcări sacre, asemănătoare celor din viața cotidiană, reflectă nu doar trăirile interioare, ci și modul în care interacționăm cu semenii noștri. Această limbă a credinței devine parte din noi în diverse moduri, uneori fără să fim conștienți, atunci când imităm sau repetăm gesturi observate în jurul nostru. Adesea, nu reflectăm profund asupra semnificației acestora, ci le asumăm simplu. Acest fenomen reprezintă un prim pas în educația noastră creștină, similar modului în care am învățat lucrurile de bază în copilărie - prin imitare și repetiție mecanică a ceea ce vedem în jur.

Procesul de creștere spirituală în Hristos presupune o chemare la maturitate, iar uneori există tentația de a compara ignoranța noastră din tinerețe cu sărăcia spirituală. Credinciosul atinge desăvârșirea prin creșterea în toate aspectele sale spirituale, devenind, prin har divin, un copil al lui Dumnezeu (Efeseni 4, 13). Ceea ce am învățat de la părinți și bunici în tinerețe trebuie asumat, interiorizat și aprofundat pe măsură ce înaintăm în vârstă și înțelegere, atât din perspectivă spirituală, cât și rațională.

Aceste mișcări și gesturi au evoluat de-a lungul secolelor, devenind o parte esențială a ritualurilor și ceremoniilor ortodoxe.

1. SIMOBOLISTICA MIȘCĂRILOR LITURGICE

Cultul, în esență, reprezintă orice formă sau ritual religios destinat să conecteze individul cu Dumnezeu, manifestând, pe de o parte, venerația sau respectul față de Divinitate și, pe de altă parte, facilitând consacrarea sau împărtășirea harului divin. Caracterul esențial și fundamentul universal al cultului constau în convingerea că ne aflăm în prezența lui Dumnezeu și că stabilesc o relație cu El, fie prin invocarea numelui Său, prin rugăciune sau prin alte mijloace .

Cultul, prin natura sa intrinsecă, este un ritual: pornind de la cultul intern, adică de la forma incipientă, precum o simplă idee sau sentiment religios, acesta devine extern, adică vizibil sau fenomenal. În această formă, cultul dobândește, de asemenea, un caracter social și colectiv, deoarece modurile sale de manifestare pot fi aceleași pentru toți sau cel puțin pentru un număr mai mare de indivizi, formând astfel o societate sau o grupare religioasă, fie ea mai mică sau mai mare (o religie, o confesiune, o asociație religioasă).

Între esența cultului și formele sale externe - adică între sentimentul religios care stă la baza cultului și ritualurile sau actele religioase prin care se exprimă această esență internă - trebuie să existe o legătură strânsă, o unitate și o continuitate neîntreruptă, similară relației dintre rădăcina unui copac și coroana sa formată din ramuri, frunze, flori sau fructe. Cultul intern, lipsit de manifestări externe, nu poate să prospere; asemenea unei semințe sănătoase îngropate în pământ, el încolțește inevitabil și se manifestă în afară, producând muguri sub formele externe ale cultului. În absența acestor manifestări, el tinde să se atrofieze și să piară sau, când formele externe sunt reprimate și înăbușite, acestea pot degenera în forme distorsionate și periculoase de viață religioasă, cum ar fi misticismul exagerat, fanatismul religios sau un pietism anemic, gol și sterile .

În momentul în care reorientăm gândirea distrasă și concentrăm atenția inimii asupra mediului înconjurător (Biserica, locul de închinare, persoanele etc.) și a evenimentelor care au loc (rugăciunea, cuvintele, gesturile, mișcările etc.), dobândim abilitatea de a percepe dincolo de aparențe, antrenându-ne privirea spirituală pentru a discerne mișcarea duhului .

Bibliografie

Biblia sau Sfânta Scriptură, IBMBOR, București, 2015.

BRANIȘTE, PR. PROF. UNIV. DR. ENE, Liturgica generală: cu noțiuni de artă bisericească, arhitectură și pictură creștină, vol. I, Ediția a treia revizuită și completată, Basilica, București, 2015.

COCOȘILĂ, ADRIAN, „Ce simbolizează semnul Crucii săvârșit de credincioși?”, https://www.crestinortodox.ro/sarbatori/inaltarea-sfintei-cruci/ce-simbolizeaza-semnul-crucii-savarsit-credinciosi-141872.html, data accesării 11 ianuarie 2024.

DANALACHE, TEODOR, „Cădelnița si cățuia”, https://www.crestinortodox.ro/liturgica/viata-liturgica/cadelnita-catuia-96444.html, data accesării 10 ianuarie 2024.

GALERIU, PR. PROF. DR. CONSTANTIN, „Învățătura creștină des­pre Sfânta Cruce și cinstirea ei”, Ortodoxia, nr. 3, 1978.

IURASOV, PR. AMBROZIE, Îndrumar creștin pentru vremurile de azi, Sophia, București, 2008.

NECULA, PR. PROF. DR. NICOLAE D., Biserică și cult pe înțelesul tuturor, Europartener, București, 1998.

„Reflecție asupra gesturilor sacre - Comunitatea Monastică Preasfânta Treime”, https://www.preasfantatreime.ro/blog/2020/06/22/reflectie-asupra-gesturilor-sacre/, data accesării 10 ianuarie 2024.

„Semnificația Sfintei Cruci în Ortodoxie”, https://www.sfnectariecoslada.ro/2009/09/13/semnificatia-sfintei-cruci-in-ortodoxie/, data accesării 10 ianuarie 2024.

„Metaniile - de ce sunt de folos si cum se fac?”, Altarul Credinței, https://altarulcredintei.md/metaniile-de-ce-sunt-de-folos-si-cum-se-fac/, data accesării 12 ianuarie 2024.

„Sub semnul binecuvântării”, https://parohiabucium.mmb.ro/sub-semnul-binecuvantarii, data accesării 12 ianuarie 2024.

„Reprezentarea iconografică a binecuvântării Domnului | Doxologia”, https://doxologia.ro/reprezentarea-iconografica-binecuvantarii-domnului, data accesării 11 ianuarie 2024.

.

Preview document

Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 1
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 2
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 3
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 4
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 5
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 6
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 7
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 8
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 9
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 10
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 11
Mișcările și gesturile liturgice - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Miscarile si gesturile liturgice.docx

Te-ar putea interesa și

Funcția Didactică a Sărbătorilor

Preliminarii Privind calendarul bisericesc vedem că sunt unele zile însemnate cu roşu, pentru a atrage atenţia spre a le deosebi de celelalte zile...

Teologie

INTRODUCERE ,,Cultura antică s-a dovedit îndestul de elastică pentru a accepta o ,,transfigurare’’ interioară… Creştinii au dovedit că a fost...

Preocupări Patristice și Postpatristice în Țara Românească în Timpul Domnitorului Constantin Brâncoveanu

Introducere Viaţa liturgică reprezintă totalitatea slujbelor bisericeşti, săvârşite după un „tipic“, adică după rânduieli bine stabilite în forme...

Comunicarea dintre Auzitori și Surzi

Introducere În ultima vreme s-a acordat o atenţie mai mare gesturilor în procesul de învăţământ special, întrucat folosirea numai a limbajului...

Medicina Isihastă - Model Terapeutic

Viaţa e dar de la Dumnezeu, e o taină şi trebuie trăită ca o taină. Nu fiinţăm prin noi înşine, ci prin Dumnezeu şi prin aceşti „dumnezei de casă”,...

Ai nevoie de altceva?