Cuprins
- INTRODUCERE 3
- IUBIREA LUI DUMNEZEU 4
- BUNĂTATEA LUI DUMNEZEU 6
- CONCLUZII 8
- BIBLIOGRAFIE 9
Extras din seminar
INTRODUCERE
Iubirea și bunătatea, sunt atribute fundamentale ale lui Dumnezeu. Acestea nu sunt doar calități abstracte, ci reprezintă piloni centrali ai relației Sale cu creația. În lumina acestor atribute morale, ne propunem să dezvăluim profunzimea și semnificația pe care iubirea și bunătatea le aduc în contextul divin, provocând astfel o reflecție asupra implicațiilor acestor caracteristici pentru umanitate și pentru întregul univers.
Iubirea, ca trăsătură morală supremă, nu este doar o manifestare a sentimentelor divine, ci o forță care conectează cerul și pământul, Dumnezeu și omul. În primul plan al acestui eseu, vom explora cum iubirea lui Dumnezeu transcende simpla emoție și devine o chemare la comuniune și conectare eternă între Creator și creatură. Această iubire divină nu este condiționată de imperfecțiunile umane, ci rămâne un far constant de lumină și îndrumare, iar analiza noastră se va centra pe cum această iubire devine o sursă de inspirație și transformare pentru cei care îi răspund.
Tot ceea ce poate fi afirmat despre iubirea infinită a lui Dumnezeu este absolut cert. Dumnezeu nu dorește să ne mustre sau să ne pedepsească, așa cum am putea fi ispitiți să credem. El ne așteaptă cu brațele deschise, nerăbdător să intre în comuniune cu noi, dar nu ne va forța niciodată să facem asta. Respectă libertatea noastră. Acolo unde există iubire, există și libertate. Cu toate acestea, suntem tentați să presupunem în orice moment bunătatea lui Dumnezeu prin păcat și să credem că iertarea Lui este nesfârșită. A crede acest lucru ar fi nepotrivit, deoarece am cădea în mai multe păcate și patimi așteptând neîncetat iertarea Lui
În al doilea rând, bunătatea, o virtute care nu doar definește caracterul lui Dumnezeu, ci ilustrează și modul în care El interacționează cu creația Sa. Bunătatea nu este doar un act izolat, ci o forță constantă și orientatoare care își găsește expresie în fiecare aspect al relației divine cu lumea. Această bunătate nu se reduce la acte exterioare, ci devine un aspect integrat în ordinea morală a universului, afectând în mod profund modul în care Dumnezeu își îndrumă creația către desăvârșire.
IUBIREA LUI DUMNEZEU
Iubirea reprezintă însușirea prin care Dumnezeu împărtășește creaturilor Sale bunătățile divine, transmițându-le fericirea Sa divină. Iubirea divină se manifestă ca o comunicare personală, un schimb între Persoana Supremă și persoanele umane. Acest aspect al iubirii nu prezintă pe Dumnezeu ca o entitate absolută, omnipotentă, dar închisă și insensibilă, așa cum este formulat în termenii catolici ai unui „act pur”. Mai degrabă, iubirea îl dezvăluie pe Dumnezeu ca o Persoană atotputernică, sensibilă, căutând și stabilind o comuniune eternă cu întreaga existență. Această comuniune este liberă, afectivă, desăvârșită, obiectivă și conștientă .
Dumnezeu manifestă iubirea în Sine nu doar în relație cu omul și lumea întreagă; El este iubire prin natura Sa, chiar înainte ca lumea să existe. Conceptul de iubire implică relația dintre două sau mai multe persoane care se iubesc reciproc. Dumnezeu este o Treime de Persoane, care se iubesc, comunică între Ele și împărtășesc iubirea. Prin intermediul lui Hristos, aflăm că Dumnezeu este iubire și că El este un Tată iubitor pentru noi, recunoscându-ne drept fiii Săi .
Hristos a luat trup omenesc pentru a sfinți natura umană și a oferi posibilitatea de a deveni divină. Sfântul Atanasie a rezumat această doctrină într-un mod clar, afirmând că „Dumnezeu S-a făcut om pentru ca omul să devină Dumnezeu” (De incarnatione Verbi, 54), o sinteză centrală a Ortodoxiei. Această idee se regăsește în întreaga literatură patristică, subliniind că Hristos a devenit Fiul Omului pentru a transforma oamenii în fii ai lui Dumnezeu prin har. Astfel, Hristos a împărtășit experiența noastră pentru a ne face participanți la experiența Sa. Aceasta evidențiază iubirea profundă a lui Hristos, care ne iubește necondiționat și nu cere nimic în schimb. Taina iubirii este cu adevărat minunată, transformând Dumnezeu în om și omul într-un fiu al lui Dumnezeu .
Din dragostea lui Dumnezeu către făpturi se naște iubirea acestora către El, astfel încât iubirea lor față de El nu poate fi separată de iubirea Lui către ele. De aceea, Sfinții Părinți nu fac distincții clare între cele două. Iubirea făpturilor către Dumnezeu este un dar al lui Dumnezeu, rezultat al iubirii Sale către ele, care, la rândul ei, se întoarce ca roade ale iubirii lor către Dumnezeu. Iubirea prin care ele însele se îndreaptă către El este aceeași iubire prin care Dumnezeu le conduce către El .
Bibliografie
Biblia sau Sfânta Scriptură, IBMBOR, București, 2008.
GRUDEM, WAYNE, Teologie Sistematică: Introducere în Doctrinele Biblice, traducere de Dinu Moga, ediție de Paul Negruț, Făclia, Oradea, 2004.
PAUL, ADRIAN GH., Introducere în studiul Teologiei Morale. Principii și concepte generale, Mega, Cluj-Napoca, 2006.
PETCU, PR. ASIST. CERCET. DR. LIVIU, „Iubirea lui Dumnezeu, dreptatea Lui și înfricoșătoarea Judecată de apoi. Ex meditationibus patristicis”, Teologie și Viață, nr. 9- 12, 2017.
IDEM, „Iubirea fără de margini a lui Dumnezeu pentru noi”, https://ziarullumina.ro/teologie-si-spiritualitate/theologica/iubirea-fara-de-margini-a-lui-dumnezeu-pentru-noi-34446.html, data accesării 12 ianuarie 2024.
REMETE, PR. PROF. DR. GEORGE, Dogmatica Ortodoxă: manual pentru seminariile teologice, Reîntregirea, Alba Iulia, 2007.
STĂNILOAE, PR. PROF. DR. DUMITRU, Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. 1, EIBMBOR, București, 1996.
TODORAN, PR. PROF. DR. ISIDOR; ZĂGREAN, ARHID. PROF. DR. IOAN, Teologia Dogmatică: Manual pentru Seminariile Teologice, Renașterea, Cluj-Napoca, 2009.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Atributele lui Dumnezeu - Iubirea si bunatatea.docx