Nașterea lui Isaac

Seminar
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: pdf
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 5450
Mărime: 183.83KB (arhivat)
Publicat de: Florian Mihai V.
Puncte necesare: 0

Cuprins

  1. INTRODUCERE . 3
  2. I. „ NU VOI RUPE LEGĂMÂNTUL MEU ȘI CELE CE IES DIN BUZELE MELE NU
  3. LE VOI SCHIMBA” (PS. 88, 34) 4
  4. II. NAȘTEREA LUI ISAAC .. 6
  5. III. ALUNGAREA LUI ISMAEL ... 9
  6. CONCLUZII .. 14
  7. BIBLIOGRAFIE 15

Extras din seminar

INTRODUCERE

Motivul unui copil special născut din părinți speciali este un element des întâlnit în

Vechiul Testament. Narațiunile genealogice au două funcții principale: în primul rând, pentru

a indica natura specială a eroului însuși și, în al doilea rând, pentru a povesti faptele eroice

ale mamei sau tatălui eroului.

În cadrul planului general al Genezei, episoadele nașterii lui Isaac și a izgonirii lui Ismael

au o importanță decisivă în realizarea promisiunilor făcute patriarhilor. Nașterea lui Isaac este

împlinirea îndelung amânată a promisiunilor unui fiu făcute în repetate rânduri lui Avraam și

Sarrei.

Prima parte a capitolului (21, 1-5) pune accentul pe armonie. Toate se întâmplă după

planul și voia lui Dumnezeu. Sentimentul de armonie este accentuat de o formă de repetiție

care este aproape poetică. În ciuda faptului că se presupune adesea că a existat un conflict

continuu între Ismael și Isaac în timpul vieții lor (și, prin urmare, un conflict continuu și între

urmașii lor), textul Genezei respinge această interpretare. Aceste pasaje paralele includ

intersecții între mamele băieților; nașterea și primii ani de viață ai băiețilo r și evenimentele

din momentul în care aceștia se află în cel mai mare pericol.

4

I. „ NU VOI RUPE LEGĂMÂNTUL MEU ȘI CELE CE IES DIN

BUZELE MELE NU LE VOI SCHIMBA” (PS. 88, 34)

Patriarhul Avraam este cinstit de toate cele trei religii monoteiste, iudaismul, creștinismul

și islamul, ca fiind un adevărat model și o paradigmă a credinței. Avraam joacă un rol esențial

în istoria mântuirii. Sfânta Scriptură îl descrie ca întemeietor al poporului ales. În textul biblic

ni se spune că Avraam va fi „izvor de binecuvântare” (Fc. 12, 2)1. După căderea și izgonirea

lui Adam, se concretizează ideea mântuirii urmașilor lui de către Mesia pe care Dumnezeu la

făgăduit (Fc. 3, 15)2.

După 25 de ani de la plecarea lui Avraam din Haran, acesta aștepta împlinirea făgăduinței

pe care i-o făcuse Dumnezeu după despărțirea de Lot (Fc. 13) și îi dăruiește un fiu3. Această

promisiune capătă o nouă semnificație, deoarece Dumnezeu îi spune că acest loc va deveni

țara urmașilor săi, iar punctul principal al promisiunii este nașterea unui copil.

Legământul cu Avraam este esențial pentru întregul curs al istoriei mântuirii. În temeiul

legământului încheiat cu Dumnezeu, numele patriarhului a fost schimbat din Avram - tatăl

înălțimii, în Avraam - tatăl neamurilor sau tatăl mulțimii (Fapte 17:5-6). Actul tăierii împrejur

a fost instituit ca o dovadă vizibilă a legământului dintre Dumnezeu și om ce trebuia îndeplinit

la toți copii de parte bărbătească, începând cu vârsta de 8 zile. În Levitic, este menționat faptul

că Dumnezeu a poruncit, prin Moise, ca toți pruncii israeliți să fie circumciși la opt zile după

naștere. Cu această ocazie se dădea și numele copilului4.

Din acest legământ reiese astfel, că omul este dator să-L asculte și să-L respecte pe

Dumnezeu. Dumnezeu îi păzește pe cei drepți și îi răsplătește pe cei care își dovedesc inocența

și curățenia inimii. Dumnezeu își reînnoiește făgăduințele pentru a ne face și pe noi să ne

reînnoim și să nu rămânem starea „omului celui vechi”5.

Prin seminția lui Avraam Dumnezeu a vrut să binecuvinteze întreaga lume. Toți cei care

sunt din seminția lui Avraam, - statut obținut prin credința în Hristos (Ga. 3, 29) - intră în

acest legământ. Patriarhul „a crezut în Dumnezeu și i s-a socotit lui ca dreptate” (Ga. 3, 6).

El nu s-a mântuit prin fapte, după cum nici tâlharul de pe cruce nu a fost mântuit prin fapte.

1 Aurelian-Nicu Reit, „Patriarhul Avraam și Iconomia mântuirii”, în Studia Universitatis Babes-Bolyai -

Theologia Orthodoxa, vol. LV, nr. 2/2010, p. 33.

2 Pr. Prof. Dr. Nicolae Ciudin, Studiul Vechiului Testament: manual pentru seminariile teologice, Ed. IBMBOR,

București, 1978, p. 52.

3 Pr. Ioan Sorin Usca, Vechiul Testament în tâlcuirea Sfinților Părinți: Facerea, Ed. Christiana, București, 2002,

p. 127.

4 Pr. Dr. Ioan-Lucian Radu, „Care este rolul tăierii împrejur?”, http://doxologia.ro/studiul-sfintei-scripturi/careeste-

rolul-taierii-imprejur, accesat: 20.11.2021.

5 Origen, „Omilii la Facere”, în PSB, vol. 6, trad. Pr. Prof. T. Bodogae, Ed. IBMBOR, București, 1981, p. 45.

5

Nașterea lui Isaac nu este doar un moment important pentru Sarra, ci este indispensabilă

pentru orice altă împlinire a legământului făcut cu Avraam. Fără un moștenitor, el nu poate

deveni niciodată „părinte a multe neamuri”. Nașterea lui Isaac marchează începutul și

„nașterea” poporului Israel, începutul existenței națiunii alese de Dumnezeu pentru încheierea

Vechiului Legământ cu el6.

Făgăduințele pe care Dumnezeu i le face lui Avraam, sunt, într-un anumit sens, o descriere

a făgăduinței inițiale făcute lui Adam și Evei (Fc. 3, 15). Ele marchează „un anumit canal prin

care ar trebui să curgă harul dumnezeiesc pentru a crește o seminție spirituală, pentru a rezista,

a împiedica și a alunga ispititorul”7.

Bibliografie

BIBLIA SAU SFÂNTA SCRIPTURĂ, Ed. IBMBOR, București, 2008.

BIBLIA ADICĂ DUMNEZEEASCA SCRIPTURĂ, Ediția Sfântului Sinod, Ed. Tipografia

Cărților Bisericești, București, 1914.

AGACHI, Pr. Adrian, „Jertfirea lui Isaac, chip desăvârșit al credinței lui Avraam”,

https://ziarullumina.ro/opinii/repere-si-idei/jertfirea-lui-isaac-chip-desavarsit-al-credinteilui-

avraam-130775.html, accesat: 18.11.2021.

AMBROZIE AL MILANULUI, Sfântul, „Scrisori”, în PSB, vol. 53, Ed. IBMBOR,

București, 1994.

BARTON, John, The Oxford Bible commentary, Ed. Oxford University Press, New York,

2001.

BINYAMINI, Yitshak, A Critical Theology of Genesis: the Non-Absolute God, Ed. Palgrave

Macmillan, New York, 2016.

BROWN, Raymond E.; FITZMYER, Joseph A.; MURPHY, Roland. E., The new Jerome

biblical commentary, Ed. Prentice Hall, New Jersey, 2014.

CHIRIL AL ALEXANDRIEI, Sfântul, „Glafire la Facere”, în PSB, vol. 39, traducere de Pr.

Prof. Dr. Dumitru Stăniloae, Ed. IBMBOR, București, 1992.

CIUDIN, Pr. Prof. Dr. Nicolae, Studiul Vechiului Testament: manual pentru seminariile

teologice, Ed. IBMBOR, București, 1978.

COHEN, Aryeh, „Hagar and Ishmael: A Commentary”, în Interpretation, vol. 68, nr. 3/2014.

CROSSLEY, Gareth, Vechiul Testament: explicat și aplicat, traducere de Dinu Moga, Ed.

Făclia, Oradea, 2008.

FERGUSON, Carol, „Genesis 21:8- 21”, în Interpretation, vol. 72, nr. 2/2018.

HALLEY, Henry H., Manual biblic: un comentariu biblic abreviat, traducere de Doru Motz,

Ed. Door of Hope, Oradea, 1983.

HUGHES, R. Kent, Genesis: Beginning and Blessing, Ed. Crossway Books, Illinois, 2004.

IOAN GURĂ DE AUR, Sfântul, „Omilii la Facere (II)”, în PSB, vol. 22, traducere de Pr.

Prof. T. Bodogae, Ed. IBMBOR, București, 1981.

LOPUHIN, A. P., Istoria biblică. Vechiul Testament, vol. 1, traducere de Nicodim Munteanu,

Ed. Tipografia Cărților Bisericești, București, 1944.

ORIGEN, „Omilii la Facere”, în PSB, vol. 6, traducere de Pr. Prof. T. Bodogae, Ed.

IBMBOR, București, 1981.

ORIGEN, Omilii și adnotări la Geneza, traducere de Adrian Muraru, Ed. Polirom, Iași, 2006.

16

ORIGEN, Homilies On Jeremiah & Homily On 1 Kings 28, în The Fathers of the Church, vol.

97, traducere de John Clark Smith, Ed. Catholic University Of America Press, Washington,

D.C., 1998.

RADU, Pr. Dr. Ioan-Lucian, „Care este rolul tăierii împrejur?”, http://doxologia.ro/studiulsfintei-

scripturi/care-este-rolul-taierii-imprejur, accesat: 20.11.2021.

REISS, Moshe, „The Actions of Abraham: A Life of Ethical Contradictions”, în Scandinavian

Journal of the Old Testament, vol. 24, nr. 2/2010.

REIT, Aurelian-Nicu, „Patriarhul Avraam și Iconomia mântuirii”, în Studia Universitatis

Babes-Bolyai - Theologia Orthodoxa, vol. LV, nr. 2/2010.

ROBINSON, Bernard P., „Characterization in the Hagar and Ishmael Narratives”, în

Scandinavian Journal of the Old Testament, vol. 27, nr. 2/2013.

RYLE, H. E, Book of Genesis, Ed. Cambridge University Press, Cambridge, 1921.

USCA, Pr. Ioan Sorin, Vechiul Testament în tâlcuirea Sfinților Părinți: Facerea, Ed.

Christiana, București, 2002.

WENHAM, Gordon J., Word Biblical Commentary: Genesis 16-50, vol. 2, e-book ed., Ed.

Zondervan, Michigan, 2000.

Preview document

Nașterea lui Isaac - Pagina 1
Nașterea lui Isaac - Pagina 2
Nașterea lui Isaac - Pagina 3
Nașterea lui Isaac - Pagina 4
Nașterea lui Isaac - Pagina 5
Nașterea lui Isaac - Pagina 6
Nașterea lui Isaac - Pagina 7
Nașterea lui Isaac - Pagina 8
Nașterea lui Isaac - Pagina 9
Nașterea lui Isaac - Pagina 10
Nașterea lui Isaac - Pagina 11
Nașterea lui Isaac - Pagina 12
Nașterea lui Isaac - Pagina 13
Nașterea lui Isaac - Pagina 14
Nașterea lui Isaac - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Nasterea lui Isaac.pdf

Alții au mai descărcat și

Sfântul Apostol Pavel și Puterea Seculară

Scurt istoric Dintre cei doisprezece Apostoli, persoana Sfantului Apostol Pavel este cea mai cunoscuta. Informatii importante despre viata si...

Modalitati de acțiune în apărarea dreptătii pentru categoriile defavorizate dintr-o societate

Introducere Din totdeauna au existat în societate oameni defavorizați. De multe ori în istorie, acești oamenii au fost marginalizați și...

Iudaismul

Iudaism – doctrina religioasa a evreilor.Se poate referi de asemenea si la sistemul religios al evreilor in general. Cartea misterului pecetluit...

Conștiința morală

1. Noțiunea de conștiință morală Întâi de toate, este important să dăm o definiție a ceea ce înseamnă conștiința morală. Astfel, aceasta se poate...

Exegeza Psalmilor la Sfinții Părinți

Introducere Dintre toate scrierile cuprinse în Vechiul Testament, cea mai populară scriere este Psaltirea, numită „O carte a sufletului...

Spiritismul

Vrednicul de pomenire Preasfințitul Grigorie Comșa, trecut la Domnul în anul 1935, s-a ocupat de secta ,,Spiritiștii” în lucrarea sa, ,,Noua...

Sinoadele Conciliariste

Scurt Istoric Sinodul de la Pisa a fost convocat la 25 martie 1409, pentru curmarea marei schisme papale, dar în loc s-o aplaneze a lărgit-o. La 5...

Nașterea Bisericii Creștine Române

Crestinismul este a doua mare religie monoteista a lumii, intemeiata pe invatatura, persoana si viata lui Iisus, numit si Mesia (Mantuitorul) in...

Te-ar putea interesa și

Aspectul Duhovnicesc al Cunoașterii Teologice

I.INTRODUCERE Sfârşitul secolului V a fost o perioadă de formare pentru teologia mistică, ca de altfel şi pentru alte domenii ale teologiei. Nu că...

Pocăința - Cruce și înviere în Triod și Penticostar

Când vorbim în Ortodoxie despre Spiritualitate, vorbim despre ea ca despre o Spiritualitate vie, care angajează întreaga fiinţă a omului. De aceea...

Mesianismul în epoca premergătoare venirii Mântuitorului

INTRODUCERE Din cele mai vechi timpuri, omul, în căutarea sa, a încercat să obţină ajutorul de la ceea ce este superior lui. Acelaşi lucru putem...

Iacov și Esau, Patriarhi ai Vechiului Testament

PREFAŢĂ Mesajul ce se desprinde din istoria biblică a patriarhilor Iacov şi Esau este pe cât de actual pe atât de demn de urmat. Pildele ilustrate...

Rugăciunea în Suferință și Reprezentarea Ei Literară în Opera lui Vasile Voiculescu

Introducere Suferinţa formează faţeta mereu prezentă, nedorită şi urâtă a existenţei umane. Ea face parte din istoria omului şi nimeni nu o poate...

Mânăstirea Dragomirna - perla Moldovei

Introducere De când am venit la facultate m-a ajutat Dumnezeu să vizitez câteva mănăstiri de prin împrejurimile Sucevei, văzând frumuseţile ce ne...

Taina Cununiei

TAINA CUNUNIEI 1. GENERALITĂŢI: Fiecare Taina are in comun cu celelalte prezenta Duhului Sfant , restituit lumii vazute de Iisus Hristos ,...

Studiul Vechiului Testament din IV Regi capitolul 25

1. Impartirea pe scene: I.Continuarea domniei lui Sedechia(vs.1-2) II.Foametea,fuga si junghierea fiilor regelui(vs.3-7) III.Daramarea...

Ai nevoie de altceva?