Patriarhii Vechiului Testament

Seminar
7.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 5287
Mărime: 41.80KB (arhivat)
Publicat de: Mihai-Gabriel B.
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr Prof Dr Nicolae Popescu
Specializare: Teologie Pastorală

Cuprins

  1. INTRODUCERE 3
  2. Cap.1 -ISTORIA PATRIARHILOR 4
  3. Cap.1.1 -ISTORIA PATRIARHULUI AVRAAM 4
  4. Cap.1.2 -ISTORIA PATRIARHULUI ISAAC 6
  5. Cap.1.3 - ISTORIA PATRIARHULUI IACOV 7
  6. Cap.2 -PATRIARHUL AVRAAM-PĂRINTE AL MULTOR NEAMURI 8
  7. Cap.3 -ISAAC, IACOV ȘI ESAU, PATRIARHI AI VECHIULUI TESTAMENT 10
  8. Cap.4 -RELIGIA PATRIARHILOR 12
  9. CONCLUZII 14
  10. BIBLIOGRAFIE 15

Extras din seminar

INTRODUCERE

Prima formă de organizare și administrare cunoscută în Vechiul Testament a fost cea patriarhală, fiind cea mai veche și mai simplă organizare de acest gen potrivit căreia tatăl era capul familiei și în persoană să se afle toată puterea legislativă, executivă și preotească, bazată pe legea morală naturală și obiceiul pământului . Avraam, Isaac și Iacov:asigurau existența familiei lor, făceau alianțe cu străinii prin depunerea jurământului (Fac. 21, 22), purtau lupte cu dușmanii și aduceau jertfe). Urmașul si loctiitorul său era primul născut.

Patriarhatul s-a păstrat și la urmașii lor care s-au înmulțit în Egipt din cei 12 fii ai lui Iacob -- Ruben, Simeon, Levi, Iuda, Isahar si Zabulon, Iosif si Veniamin, Gad si Aser, Dan si Neftali. Din acești fii se vor naște cele 12 semintii, fiecare primind parte de moștenire, în afară de Levi, destinată cultului divin. Partea sa de moștenire ca și a lui Iosif va fi luată de fiii acestuia, Efraim și Manase. Cele 12 semintii aveau atât pentru triburi, cât și pentru familii, forma de organizare patriarhală și toate formau prin originea lor comună etnică și prin religie comunitatea lui Israel (qahal Israel).

Patriarh:: πάτερ(tată) +άρχων = (șef, conducător, rege).Din punct de vedere istoric, patriarhul era cel care exercita o autoritate autocratică, în calitate de pater familias asupra întregii familii. Acest sistem de autoritate familială, în care conduc cei mai bărbați seniori se numește Patriarhat.

Avraam, Isaac și Iacob sunt considerați cei trei mari patriarhi ai iudaismului, iar epoca în care au trăit aceștia se numește Epoca Patriarhilor.

Dumnezeu întreține în mod progresiv relația de comunicare cu oamenii descoperindu-li-se în decursul istoriei Vechiului Testament prin acțiunea personală a Cuvântului lui Dumnezeu, în relația Sa cu oamenii, El se face cunoscut prin cuvinte și fapte pline de adevăr. Patriarhilor și proorocilor le-a vorbit direct Cuvântul lui Dumnezeu prin cuvinte ce poartă în ele căldura lui Dumnezeu cea părintească, interesat de viața persoanelor umane.

Această relație inferioară celei de după întrupare nu ducea la o unire a omului cu Dumnezeu, ci relația a fost una de aliantă, iar comunicarea cu patriarhii și proorocii era una de ordin spiritual,externă.

Astfel, Sfântul Maxim Mărturisitorul spune:,,Inainte de venirea văzută și în trup, a Cuvântul lui Dumnezeu, venea în mod spiritual la Patriarhi și Prooroci, preînchipuind taina venirii.

Cap.1 -ISTORIA PATRIARHILOR

Cap.1.1 -ISTORIA PATRIARHULUI AVRAAM

Istoria lui Avraam (Facere 11,25-27) debutează cu plecarea lui Terah, tatăl patriarhului, împreună cu cei trei fii ai săi și fami liile lor din Ur până la Haran (11,27-32). Această strămutare avea să fie primul pas pe care Avraam l-a făcut spre Țara Făgăduinței, fiindcă după moartea părintelui său, Dumnezeu îi cere acestuia să-și părăsească pământul, neamul și familia și vă vină în pământul pe care I-l va arăta. Avraam se face ascultător dumnezeieștii chemări și împreună cu Sarra, femeia sa, și nepotul său Lot pleacă înspre Canaan. Ajuns în pământul promis, Domnul, care-i vorbise în Haran, I se arată și-i făgăduiește că țara respectivă va fi moștenită de urmașii săi. Pentru a consfinți teofania și făgăduința, Avraam zidește un jertfelnic Domnului în locul unde I s-a arătat. Prin această teofanie patriarhul face un pas semnificativ în comuniunea sa cu Dumnezeu. Dacă până acum Domnul doar vorbise cu Avraam, acum I se arată. Vederea lui Dumnezeu constituia în fapt un punct maxim de revelare.

După așezarea sa temporară la Sihem, Avraam se vede silit din pricina foametei să plece înspre Betel și Hai, iar apoi să ajungă în Egipt unde Dumnezeu îi dovedește că-i poartă de grijă lui, Sarrei și oamenilor săi (cap. 12). Reîntors în pământul Cannanului, Avraam hotărăște să se despartă de Lot pentru a evita certurile dintre păstorii turmelor lor care prin binecuvântarea lui Dumnezeu deveniseră extrem de numeroase. Sesizând mărinimia patriarhului care îi oferise nepotului său posibilitatea de a alege pentru oile sale cele mai fertile pășuni, Dumnezeu îi făgăduiește din nou pământul Cannanului și-l încredințează de nașterea unui moștenitor (cap. 13). Dragostea pe care Avraam o avea față de nepotul său se întrevede și din riscul la care se expune când, în fruntea a 318 oameni, atacă pe cei patru regi care au dus pe Lot în robie după ce au cucerit părțile Sodomei, unde acesta se așezase. După înfrângerea coaliției respective și după eliberarea lui Lot, Avraam este întâmpinat de Melchisedec, regele Salemului și preotul Celui Prea Înalt, cu pâine și vin. Avraam recunoaște statutul sacerdotal al lui Melchisedec și îi dă zeciuială din prada de război. Pe lângă acest act care primește conotații semnificative în scrierile pauline (Evr 5-7), este important să remarcăm faptul că în contextul respectiv se întâlnesc două personaje (Avraam și Melchisedec) de o importanță colosală în istoria mântuirii neamului omenesc (cap. 14).

După o reînnoire a făgăduinței în care Dumnezeu îi promite că va avea un moștenitor direct, Avraam dobândește un fiu căruia îi pune numele Ismael. Acesta nu a fost născut de Sarra, ci de slujitoarea acesteia, după ce aceasta îi ceruse soțului ei să intre la slujnică pentru a dobândi copii de la ea (Facere cap. 16). În capitolul următor, Dumnezeu confirmă din nou făgăduințele și-i cere lui Avraam să consfințească legământul dintre el și Dumnezeu printr-un act ritualic care să fie realizat de toți urmașii săi de parte bărbătească. Chiar dacă circumcizia era o practică generalizată în zona respectivă din motive de igienă, pentru Avraam și urmașii lui avea să fie semnul legământului (Facere cap. 17). În contextul teofaniei de la stejarul Mamvri, Dumnezeu îi dezvăluie lui Avraam faptul că fiul care i-a fost făgăduit încă de la chemarea sa din Haran va fi născut de Sarra. Aflând că Domnul intenționează să nimicească ținutul Sodomei și Gomorei, Avraam mijlocește pentru izbăvirea lui Lot, fapt care se va și întâmpla (cap. 18-19). După o experiență asemănătoare celei avute în Egipt unde Domnul și-a manifestat vizibil purtarea de grijă, Avraam încheie un legământ cu Abimelec, regele Gerarei (cap. 20)

Bibliografie

1. Biblia sau Sfanta Scriptură - Institutul Biblic și de misiune Ortodox al BOR, București, 1968;

2. Alexandru Roz. Religia Evreilor II în ,,Teologia” an IV, 2008, nr. 9;

3. Sf. Ioan Gură de Aur, cele dintâi omilii la Facere, trad. Adrian Tănăsesc Vlad, ed. Sofia București, 2004:

4. Pr.Dr. Teodor Barba, Altarul Banatului, 10-12, 2015;

5. Paul Cezar Hârlăoanu-Studia biblica.Ghid în studiul biblic, Iași, ed. Performantica, 2010;

6. Paul Cezar Hârlăoanu-Studia biblica.Ghid în studiul biblic, Iași, ed. Performantica, 2011;

7. Sfăntul Chiril al Alexandriei, Glafire, în ,,Părinți și scriitori bisericești” trad. D.pr. Dumitru Stăniloaie, București, 1992;

Preview document

Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 1
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 2
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 3
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 4
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 5
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 6
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 7
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 8
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 9
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 10
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 11
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 12
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 13
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 14
Patriarhii Vechiului Testament - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Patriarhii Vechiului Testament.docx

Alții au mai descărcat și

Explicarea rânduielii liturgice a botezului și mirungerii

INTRODUCERE Această lucrare tratează o temă de reală importanţă practică în viaţa Bisericii din orice timp şi în mod special în timpul nostru,...

Biserica ortodoxă și regimul comunist

Biserica Ortodoxă Română şi regimul comunist (1945-1964) Introducere Relaţiile dintre Biserică şi Stat au prezentat de-a lungul timpului, şi...

Spiritualitatea hotărârilor Sinodului VII Ecumenic

INTRODUCERE Se observă în perioada postmodernă o serioasă reîntoarcere a preocupărilor spirituale, dacă în veacul al XIX-lean şi în bună parte din...

Cultul Maicii Domnului în Vechiul și Noul Testament

„Biserica a considerat-o întotdeauna pe Fecioara Maria Născătoare de Dumnezeu, căci numai astfel se poate mărturisi că Cel ce S-a născut din ea nu...

Evanghelia copilăriei lui Iisus

1. INTRODUCERE Primele scrieri ale Noului Testament care cuprind viaţa şi învăţătura Domnului Iisus Hristos se numesc evanghelii. Ele sunt în...

Iacov și Esau, Patriarhi ai Vechiului Testament

PREFAŢĂ Mesajul ce se desprinde din istoria biblică a patriarhilor Iacov şi Esau este pe cât de actual pe atât de demn de urmat. Pildele ilustrate...

Istoria Icoanei și a Iconoclasmului

PARTEA I CHIPUL CEL VEŞNIC Sfântul Pavel spune despre Hristos: „El este chipul Dumnezeului celui nevăzut” (Col 1,15), şi Hristos însuşi spune lui...

Sfântul Maslu

Introducere: Menirea ontologică a omului este unirea cu Arhetipul său care este Hristos Domnul, Logosul Întrupat. În starea paradisiacă Adam, avea...

Te-ar putea interesa și

Iacov și Esau, Patriarhi ai Vechiului Testament

PREFAŢĂ Mesajul ce se desprinde din istoria biblică a patriarhilor Iacov şi Esau este pe cât de actual pe atât de demn de urmat. Pildele ilustrate...

Legea cea nouă a Noului Testament

INTRODUCERE Vechiul Testament a fost folosit și cinstit de creștini pentru că Însuși Mântuitorul Iisus Hristos a respectat Legea cea Veche și i-a...

Rugăciunea în Suferință și Reprezentarea Ei Literară în Opera lui Vasile Voiculescu

Introducere Suferinţa formează faţeta mereu prezentă, nedorită şi urâtă a existenţei umane. Ea face parte din istoria omului şi nimeni nu o poate...

Învățătura sfantului Grigorie Palama despre energiile necreate - disputa palamită

I. INTRODUCERE Cu toate că Sfântul Grigorie a trăit în secolul al XlV-lea, el are încă multe de spus vremurilor noastre, întrucât, așa cum știm,...

Etnologia Biblică în Înțeles Clasic și Modern

PREFAŢĂ Încercarea de a face, într-o formă sau alta, bilanţul – întotdeauna provizoriu – al progreselor unei discipline şi inventarul – în...

Concepția Ortodoxă Despre Duhul Sfânt

Preliminarii Credinţa în Dumnezeu – Sfânta Treime constituie învăţătura fundamentală şi specifică a Bisericii Creştine. Sfânta Treime este cea...

Conceptul despre Dumnezeu

Capitolul 1 ASPECTE METODICE 1.1. Definirea, delimitarea şi încadrarea subiectului Subiectul de studii al lucrării de faţă este, conceptul...

Problemă sinoptică

Introducere Primele scrieri ale Noului Testament care cuprind viata si invatatura Domnului Hristos se numesc Evanghelii . Ele sunt in numar de...

Ai nevoie de altceva?