Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9

Seminar
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 20 în total
Cuvinte : 7653
Mărime: 59.73KB (arhivat)
Publicat de: Bartolomeu Robu
Puncte necesare: 0

Extras din seminar

Introducere

Biserica este sobornicească.

Așa mărturisim în Simbolul de Credință: cred ... și întru Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească (Apostolică) Biserică.

În sobornicitatea ei, Biserica este și Sinodală. Cel puțin Biserica Ortodoxă mărturisește și împlinește această caracteristică.

Biserica Ortodoxă este or¬ganizată sinodal, spre deosebire de cea catolică, unde întâlnim o organizare monarhic-centralistă. În Biserica Ortodoxă forurile cele mai înalte de con¬ducere sunt sinoadele de episcopi: pentru întreaga Biserică - Si¬nodul ecumenic, în care e reprezentat tot episcopatul, iar pentru Bisericile autocefale - sinoadele locale.

În Biserica Catolică toată, puterea e concentrată în ființa unei singure persoane - a papei. Propriu zis, conducerea - curentă în Biserica Ortodoxă o exercită sinoadele locale, pentru că sinodul ecumenic se intrunește numai in cazuri rare, excepționale, pentru definirea, unor învățături disputate și pentru stabilirea unor canoane cu putere universală, permanentă.

Principiul sinodalității Bisericii se fundamentează pe faptul că Mântuitorul Iisus Hristos este Capul acesteia și, atunci când membrii Bisericii – trupul Său, sunt adunați în numele Său, Însuși Iisus Hristos se află în mijlocul lor (Mt. 18, 20), El fiind Adevăratul conducător.

Totodată, chiar Sfinții Apostoli au oferit exemplul comuniunii și conlucrării în chestiuni de credință, atunci când s-au adunat în sobor (sinod) în Ierusalim, în jurul anului 50, pentru a oferi rezolvare unor disensiuni ce puneau în pericol unitatea Bisericii, având convingerea că au fost asistați de către Duhul Sfânt. Astfel, expresia ce avea să ofere autoritate divină celor hotărâte, părutu-S-a Duhului Sfânt și nouă, (F.A. 15, 28) avea să devină formula tradițională cu care începeau, de obicei, textele deciziilor dogmatice ale sinoadelor ecumenice și locale.

Astfel, din acel moment, sistemul sinodal de conducere a devenit forma ideală de cârmuire a Bisericii, dar și forul decizional suprem în probleme ce vizau docrina și disciplina bisericească sau problemele administrative.

Așadar, sobornicitatea Bisericii implică sinodalitatea acesteia. Altfel spus, sinodalitatea este inclusă în sobornicitate. Părintele Ioan N. Floca afirmă: Biserica sobornicească este Biserica organizată și condusă în mod sinodal, Biserica înțelegerii, a concilierii autorității și libertății prin dragoste, trăirea în sobornicitate, în comunitate, frățietate prin complementaritate,mărturisind credința cea una, sfântă și apostolică...

Plecând de la aceste premise, vom analiza, nu exhautiv, căci spațiul unei lucrări de seminar nu o permite, manifestarea sobornicității Bisericii sub forma sinoadelor – locale sau ecumenice – ținute între secolele al IV-lea și al XIX-lea, corespunzând perioadei dintre începutul Imperiului Bizantin și cel de - Al VII-lea Sinod Ecumenic, și cele câteva sinoade locale ce l-au urmat, care au întărit deciziile acestuia. Astfel, se poate urmări împlinirea a ceea ce Sf. Chiril al Ierusalimului, afirma cu privire la sobornicitatea Bisericii: Biserica se numește sobornicească pentru că este în toată lumea, de la o margine a pământului la alta:pentru că ea învață sobornicește și fără greșeală toate dogmele, care trebuie să ajungă la cunoștința oamenilor despre lucrurile văzute și nevăzute, cerești și pământești.

1. Sinoadele – expresie și manifestare a sobornicității

Din punct de vedere etimologic, cuvântul sinod (σύνοδος - sinodos, lat. synodus, fr. Synode) este de origine greacă, rezultând prin combinarea a doi termeni σύν – împreună, același și οδος – drum, cale, însemnând – într-o traducere adliteram, a merge pe același drum, a urma aceeași cale.

Transpunând termenul în viața Bisericii, acesta ar însemna a lua o decizie în comunitate și comuniune în ceea ce privește adevărurile de credință, esențiale și condiții ale dobândirii mântuirii.

Preview document

Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 1
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 2
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 3
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 4
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 5
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 6
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 7
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 8
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 9
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 10
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 11
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 12
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 13
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 14
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 15
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 16
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 17
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 18
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 19
Sinodalitatea Bisericii în Secolele 4-9 - Pagina 20

Conținut arhivă zip

  • Sinodalitatea Bisericii in Secolele 4-9.docx

Alții au mai descărcat și

Taina Preoției, Vehicul neîntrerupt al harului Sfăntului Duh în Biserică

CAPITOLUL I Noțiuni introductive 1.1. Despre preoție si rolul preotului ca păstor de suflete. Preoția este slujirea sfântă întemeiată de...

Cunoaștere și Comuniune cu Dumnezeu în Taina Sfântului Maslu

1.Sfintele Taine, trepte ale desăvârşirii în comuniunea cu Dumnezeu 1.1.Sfintele Taine, împlinirea creaţiei omului. Pentru Biserica Ortodoxă...

Taina Preoției

Introducere Taina hirotoniei a reprezentat întotdeauna un subiect delicat în cadrul dialogului ecumenic inițiat la începutul secolului XX. Deși...

Taina Euharistiei la ortodocși și romano-catolici

INTRODUCERE De la început, omenirea a fost sortită trăirii în Dumnezeu , la o viaţă fericită, lipsită de griji, suferinţe şi moarte. În...

Tainele de inițiere în viața creștină

Introducere După căderea în păcat, comunicarea harică între Dumnezeu şi om a fost pierdută, omul intrând în moarte sufletească şi osândă veşnică,...

Căsătoria în Vechiul și Noul Testament

Căsătoria şi familia reprezintă un adânc ocean purtat de valurile timpului trecut de la prima pereche de oameni până astăzi, sinergie între opera...

Taina sfântului botez

INTRODUCERE Sfintele Taine reprezintă puntea de legătură între creştinul ortodox şi Dumnezeu. Prin Sfintele Taine, noi putem simţi harul lui...

Casatorie, Familie și Monahism

Introducere Căsătoria şi familia reprezintă un adânc ocean purtat de valurile timpului trecut de la prima pereche de oameni până astăzi, o...

Te-ar putea interesa și

Reînființarea Mitropoliei Transilvaniei - Mitropolitul Andrei Șaguna

INTRODUCERE Divizarea lumii transilvane în 1701 a generat o seama de probleme ce se vor alătura celor deja existente aici. Din acest motiv nu vor...

Canoanele sinoadelor locale - Importanța lor actuală

I.1. Biserica şi Dreptul „Biserica e o taină care nu poate fi niciodată cuprinsă complet într-o definiţie, fiind viaţa umană a credincioşilor...

Sinodul IV Ecumenic (Calceedon-451) și urmările acestuia

CAPITOLUL I Hristologia precalcedoniană Disputele hristologice declanşate la începutul secolului al V-lea nu au putut fi aplanate definitiv nici...

Maica Domnului Pururea Fecioară

Argument Hristologia , soteriologia și mariologia alcătuiesc în Ortodoxie mănunchiul de dogme care formează nucleul tezaurului de învățătură al...

Căsătoria în Societatea Evului Mediu Timpuriu

Ca toate organismele vii, societatile omenesti poarta în ele o pulsiune fundamentala care le incita sa-si perpetueze existenta, sa se repro¬duca în...

Războiul nordic și importanța sa istorică

Întroducere Primul sfert al secolului al XVIII-lea în Rusia a fost marcat de un şir de reforme, care au înălţat ţara, au făcut-o mai puternică...

Influența bizantină în Moldova și Țara Românească în viziunea lui Alexandru Elian

1. ARGUMENT Alexandru Elian constituie o personalitate complexă, care stârneşte admiraţia pe parcurs ce incerci sa cuprinzi ceea ce a adus, prin...

Biserica a sprijinit Armata Română în Primul Război Mondial consecințe benefice ale unității naționale asupra unității bisericești

BISERICA A SPRIJINIT ARMATA ROMÂNĂ ÎN PRIMUL RĂZBOI MONDIAL Dinamica relațiilor Biserică - Stat , o perspectivă ortodoxă Biserica, ca și...

Ai nevoie de altceva?