Extras din curs
1. Baroc:
a. Gradinile clasice franceze:
- Preluarea elementelor geomerice ale gradinilor italiene, imbogatite la nivel decorative;
- Primele gradini – castelele de pe Valea Loirei (Amboise, Blois, Gaillon, Chenonceaux – terasare cu diferente mici de nivel (relief mai plat);
• Valea Loirei – zona foarte impadurita – parcuri de vanatoare – a determinat defrisarea unor suprafete mari in care s-au amenajat parcurile castelelor.
- Gradina Franceza – dominatie totala asupra naturii;
• Are loc progresul geometriei si perspectivei (ex: Boyceau, Mansart, le Notre – “Tratat du jardinage selon le principes de la nature et de l’art”).
- Sunt utilizate ca mijloace de compozitiei: axul central, parterre florale, boschetele, formele patrate, capetele de perspectiva – toate fiind articulate cu constructia care domina ansamblul;
- Caracteristici:
• Parc pentru promenade, festivitati, spectacole;
• Decorativismul cu influente orientale (de tip “covor oriental”) – desene colorate din flori - mozaicuri;
• Geometria este imbogatita cu linia curba;
• Terase putindenivelate;
• Sistem de axe ce deschid perspective;
• Puternica legatura intre arhitectura si gradina – acelasi mode de gandire, continuare a spatiului architectural in spatial gradinii;
• Axele se intersecteaza in piete circulare sau elipsoidale (piete stelate) – element reluat de urbanismul Haussmanian (ex: Rond Point, Place d’Etoile);
• Stil complet artificial – parcuri foarte scumpe, necesita intertinerea permanenta, dificila;
• Prototipul gradinii franceze: Parcul Versaille;
• Influente ulterioare in istoria gradinilor: Schonbrun, Parcul Petrodvoret, Hampton Court;
• Tratarea arhitecturala a compozitiei;
• Desfasurarea pe spatii vaste;
• Axa dominant central sustinuta de un canal de apa;
• Axe secundare perpendicular pe cea principala;
• Teren terasat, cu diferente mici de nivel;
• Simetrie fata de axe;
• Geometrie;
• Amenajare gradata;
• Alei rectilinii ierarhizate, piete stelate.
- Le Notre – figura remarcanta a epocii:
• Cel mai important peisagist francez al perioadei baroce;
• Principii compozitionale:
- stabilirea unor proportii mari ale compozitiei;
- stabilireaperspective dominante;
- ordonarea gradinii dupa norme arhitecturale;
- modelarea terenului;
- modelarea unor volume mari vegetale, constituite din arbori pozitionati geometric;
- realizarea unei unitati de ansamblu atat prin preluarea identica a unor elemente, cat si prin varietate;
- suprafete plane de apa – bazine si canale.
• Realizari:
- parcurile castelelor: Vaux-le-Vicomte, Versailles, Chantilly, Saint-Cloud, Sceaux;
- gradinile: Tuilleries, Fontainbleau, Saint-Germain-en Laye.
b. Gradinile Italiene:
- Principii:
• Simetria;
• Organizarea arhitecturala a spatiilor;
• Legatura dintre cladire si gradina;
• Elementele decorative construite;
• Prezenta sculpturilor;
• Utilizarea vegetatiei tunse;
• Teren cu relief in panta sau accidentat;
• Amenajarea in terase succesive;
• Cu forme geometrice regulate;
• Sustinute de ziduri ornamentate;
• Legate prin scari si rampe;
• Compozitia arhitecturala – cu atenuarea schematismului rigid, dupa criteria ortogonale, caracteristic sec al XVI-lea;
• Trasee rectilinii sunt imbinate cu linii ample, curbe.
- S-a renuntat la excesiva disciplinare a arborilor, lasandu-I sa se dezvolte liber, ceea ce a contribuit la o buna legatura cu peisajul ambiant;
- Dimensiunile gradinilor s-au marit, tinzand catre transformarea in parcuri;
- S-au multiplicat liniile vizuale, peisajul exterior participand in masura mai mare la organizarea compozitiei;
- Si in ornamentatia gradinilor au aparut schimbari, reflectand gustul pentru bogatia decorului si pentru efectele pitoresti si scenografice specificeepocii baroce;
- Formele geometrice mai sobre ale decorului vechilor gradini au cedat locul elementelor ornamentale cu contururi mai dulci, mai sinuoase;
- Au aparut grotele artificiale, fantanile cu stanci si “teatrele de apa” – compozitii arhitecturale in care se asociaza statui, roci si apa in miscare (jocuri hidraulice si musicale), integrate intr-o constructie decorativa cu niste (avand de obicei si functia de zid de sprijin);
- Gradinile sunt impresionante prin unitatea si armonia de ansamblu, precum si prin stralucirea si varietatea decorului, innobilat de numeroase opera de arta.
- Exemple:
• Gradinile Vilei Doria Pamphili (Roma);
• Gradina Vilei Aldobrandini (Frascatii) – arh. Maderno Carlo;
• Gradinile Boboli (palatal Pitti din Florenta) – arh. Peisagist Tribolo Niccola;
• Gradina Vilei Gamberaia (langa Florenta) – arh. Peisagist Capponi Family;
• Gradina Vilei Garzoni (Collodi) – arh. Peisagist Garzoni Romano;
• Isola Bella (insula in lacul Maggiore, amenajata in 9 terase) – arh. Peisagist Borromeo Count Carlo III.
c. Portugalia – sec XVII – un profil individual:
- Nu cultiva gradinile – patio;
- In micile gradini interioare, denumite “Alegretes”, intalnim teme specific portugheze, precum cea a bazinelor terasate;
- In spatele sursei de apa se afla, de obicei o cladire sau un perete acoperit cu ceramic colorata, cu acele “Azulejos” aduse de arabi in Europa;
• La inceput simple, aceste azulejos au fost apoi decorate cu flori, pasari sau arabescuri in culori vii, ca sa nu suplineasca lipsa florilor in gradina, in sezonul foarte cald;
• Atat de importanta era maniera in care se foloseau ca piese de décor aceste azulejos, incat ele determinau specificul unei gradini.
- Epoca Baroca este epoca privilegiata a gradinii europene.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Curs Peisagistica - Gradini.doc