Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică

Curs
9.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 90 în total
Cuvinte : 53069
Mărime: 164.46KB (arhivat)
Publicat de: Zenaida Voinea
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: PR.VALER BEL
ANUL III

Extras din curs

Părinţii Bisericii au moştenit din cultura lumii antice un con¬cept de materie care se opunea întrupării Logosului prin carac¬terul ei amorf şi păcătos. După cum este cunoscut, filosofia pla¬tonică căuta să elibereze sufletul din cătuşele carnale şi păcă¬toase ale trupului, pentru ca el să se poată odihni în sfera ideilor eterne. Primul dintre Părinţi care a întreprins o adevărată recon¬strucţie a cosmologiei antice pe baze revelaţionale, pentru ca să depăşească opoziţia lumii sensibile faţă de cea inteligibilă, a fost Sfântul Atanasie cel Mare. În lumina Revelaţiei divine, el a con¬vertit cosmologia dualistă şi panteistă a lumii antice într-o cos¬mologie creştină, în care lumea inteligibilă şi lumea sensibilă al¬cătuiesc o singură lume prin ordinea armonioasă şi raţională a creaţiei, care îşi are centrul de gravitaţie în Logosul Tatălui, prin Care toate au fost făcute (Ioan 1, 1-3). „Deci, zice Sfântul Ata¬nasie, acelaşi Cuvânt atotputernic, atotdesăvârşit şi sfânt al Tată¬lui, sălăşluindu-Se şi întinzând puterile Lui în toate şi pretutin¬deni şi luminând toate cele văzute şi nevăzute, le ţine şi le strân¬ge, nelăsând nimic gol de puterea Lui, ci dându-le viaţă tuturor şi pazindu-le pe toate împreună şi pe fiecare în parte uneşte păr¬ţile cu întregul şi cârmuindu-le pe toate cu porunca şi voia Sa, al¬cătuieşte o singură lume şi o unică rânduială armonioasă a ei, El însuşi rămânând nemişcat, dar mişcându-le pe toate, prin crearea şi orânduirea lor, după bunăvoirea Tatălui" La rândul său, Sfân¬tul Maxim Mărturisitorul vede şi el întreaga creaţie prefigurată într-un ansamblu de raţiuni eterne ale lui Dumnezeu, care se ramifică din unitatea lor în opera de creare a lumii şi se întorc în unitatea lor în Logosul suprem, conferind lumii caracterul ei ra¬ţional, „panarmonios kosmou sintaxis", cum spune Sfântul Ata¬nasie. Lumea ca natură se dovedeşte astfel o realitate raţională care există pentru dialogul interuman Potrivit Revelaţiei divine, întreaga creaţie îşi păstrează unitatea ontologică în ordinea raţională care izvorăşte din Logosul divin şi constituie un mijloc de dialog între om şi Dumnezeu.

Raţionalitatea creaţiei permite omului să descopere raţiunile lucrurilor pentru folosul lui material şi pentru sensul spiritual al vieţii şi existenţei lui. Raţionalitatea lumii îşi descoperă sensul prin faptul că se completează cu raţionalitatea subiectului uman. Mai presus de toate, raţionalitatea creaţiei este mijlocul prin care Dumnezeu ne conduce către El în vederea dezvoltării noastre biologice şi spirituale. Datorită raţionalităţii ei, lumea este lumi¬nă inepuizabilă, conform cuvântului românesc „lume", care vine din latinescul lumină. Lumea se luminează în relaţia ei ontolo¬gică cu Dumnezeu, Care este sensul ei suprem Pe măsură ce se cunosc lucrurile se cunoaşte mai mult înţelepciunea lui Dum¬nezeu, iubirea lui Dumnezeu faţă de oameni şi sensurile mai pro¬funde ale existenţei umane. Raţionalitatea creaţiei face posibilă existenţa celor două alternative ale raportului omului cu natura: Adam şi Hristos, adică robirea spiritului de către fructul dulce al părţii sensibile a naturii, sau stăpânirea ei prin spirit, prin efortul durerilor crucii. Numai prin aceasta are biruinţă spiritul asupra părţii sensibile a naturii şi o transfigurează până la înviere Ra¬ţionalitatea creaţiei este mijlocul prin care omul şi creaţia sunt îndumnezeite în Hristos. Acolo unde raţionalitatea creaţiei a fost înlocuită cu autonomia lumii naturale, transfigurarea interioară a omului a fost înlocuită de o justificare exterioară, care face abstracţie de renaşterea spirituală şi morală a omului în Hristos. Raţionalitatea creaţiei este mijlocul prin care omul şi creaţia sunt îndumnezeite în Iisus Hristos, Logosul întrupat.

Referatul biblic despre creaţie arată că „la început (bereşit, en arhe) a făcut Dumnezeu cerul şi pământul” (Fc 1, 1). Expresia «la început» indică aducerea lumii, a tot ceea ce există în afară de Dumnezeu, din neexistenţă la existenţă. «La început», când se produce actul creator şi creaţia vine la existenţă, indică atât începutul coborârii lui Dumnezeu la timp, cât şi la începutul timpului care ia fiinţă odată cu creaţia prin puterea creatoare a lui Dumnezeu. «La început» este prima clipă a dialogului lui Dumnezeu cu natura care îşi începe drumul ei temporal. În «început» este implicată toată distanţa ce are s-o parcurgă lumea creată prin timp, între început şi sfârşit, dar şi voia lui Dumnezeu de a fi în relaţie continuă cu ea, pentru a o duce la sfârşitul voit de El. Timpul şi lumea ce urmează începutului nu durează prin sine, precum nici începutul lor nu apare de la sine, ci implică acţiunea continuă a lui Dumnezeu în relaţia cu toată mişcarea lumii în timp. Căci, precum începutul timpului şi al lumii nu vine la existenţă dintr-o potenţă impersonală existentă de sine, ci din hotărârea voii personale a lui Dumnezeu, tot aşa şi desfăşurarea lumii nu se face printr-o potenţă de sine, ci din potenţele puse de Dumnezeu în creaţie şi însăşi această desfăşurare a creaţiei este voită şi susţinută în continuare de puterea lui Dumnezeu.

Preview document

Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 1
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 2
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 3
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 4
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 5
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 6
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 7
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 8
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 9
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 10
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 11
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 12
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 13
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 14
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 15
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 16
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 17
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 18
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 19
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 20
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 21
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 22
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 23
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 24
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 25
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 26
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 27
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 28
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 29
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 30
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 31
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 32
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 33
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 34
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 35
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 36
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 37
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 38
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 39
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 40
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 41
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 42
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 43
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 44
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 45
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 46
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 47
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 48
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 49
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 50
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 51
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 52
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 53
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 54
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 55
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 56
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 57
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 58
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 59
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 60
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 61
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 62
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 63
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 64
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 65
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 66
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 67
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 68
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 69
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 70
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 71
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 72
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 73
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 74
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 75
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 76
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 77
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 78
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 79
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 80
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 81
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 82
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 83
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 84
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 85
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 86
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 87
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 88
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 89
Curs de Teologie Fundamentală și Dogmatică - Pagina 90

Conținut arhivă zip

  • Curs de Teologie Fundamentala si Dogmatica.doc

Alții au mai descărcat și

Mântuitorul Iisus Hristos învățătorul nostru suprem

INTRODUCERE Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Viziunea patristică despre Sfintele Taine și șansa împăcării omului cu Dumnezeu

INTRODUCERE "Sfintele Taine sunt lucrări sfinte, instituite de Dumnezeu întrupat, prin care, în Biserică, într-o formă văzută, se împărtăşeşte...

Jertfa Mântuitorului pe Cruce și Actualizarea Ei în Jertfa Euharistică

INTRODUCERE Trăim într-o societate în care preocupările faţă de lucrurile materiale şi trecătoare sunt prioritare, într-o lume pe care cu mândrie...

Probleme de bioetică cu privire la începuturile vieții umane

INTRODUCERE Referitor la Dumnezeu şi la om, teologia ortodoxă pleacă de la adevărul fundamental revelat că atât Dumnezeu cât şi omul sunt...

Epistola I către Corinteni

Introducere Cei doisprezece ucenici, pe care Domnul Iisus Hristos i-a ales apostoli şi vestitori ai săi, au aplicat asupra Bisericii începătoare...

Preoția După Rânduiala lui Melchisedec în Tâlcuirile Sfinților Părinți

INTRODUCERE Apostolii, ca şi preoţii asociaţi lor, preiau misiunea pe care Iisus şi-a asumat-o când a zis: "Duhul Domnului este peste Mine, pentru...

Responsabilizare, auto-responsabilizare și înduhovnicire în viața studentului teolog

Exemplu de Introducere Orice român şi bun creştin este dator, cred, să se îngrijească şi să cunoască istoria Bisericii sale naţionale şi istoria...

Tainele de inițiere în viața creștină

Introducere După căderea în păcat, comunicarea harică între Dumnezeu şi om a fost pierdută, omul intrând în moarte sufletească şi osândă veşnică,...

Te-ar putea interesa și

Mesianismul creștin și cel iudaic - asemănări și deosebiri

INTRODUCERE De fiecare dată e interesant si util sa citeşti , sa te aprofundezi , să studiezi o tema teologica, un segment aparte pentru a...

Contribuția lui Ioan Gheorghe Savin la dezvoltarea Misticii

INTRODUCERE Profesorul Ioan Gheorghe Savin face parte din rândul celor mai mari profesori de teologie ai Bisericii Ortodoxe Române, dar și din...

Predestinația în Islam și Concepția Ortodoxă despre Predestinație

INTRODUCERE Religia, fiind un fenomen uman, prin însusi acest fapt ea este si un fenomen social, si fenomen lingvistic, si fenomen economic – caci...

Particularități ale Cunoașterii Psihologice

MOTTO: „Ah! Două suflete-s în mine! Cum se zbat În piept, să nu mai locuiască împreună! Unul de lume strâns mă ţine, încleştat Cu voluptate,...

Sărbătorile creștine și homo festivus - tendințe sectare de eliminare a sărbătorii

Argument „Pentru noi e sărbătoare toată viaţa, pentru că suntem convinşi că Dumnezeu este lângă noi totdeauna şi în orice loc. Lucrăm pământul...

Sacramentul Euharistiei

Catehismul Bisericii Catolice defineşte sacramentul ca un semn vizibil instituit de Isus Cristos prin care primim harul nevăzut. Termenul latin...

Dogmatică

1. Notiunea de Teologie Teologia Dogmatica, la fel ca teologia simbolica, este o parte speciala a teologiei si nu poate fi înteleasa decât...

Prezența logosului divin în creație și structura ei rațională

Prezența Logosului divin în creație și structura ei rațională Înainte de a fi creată lumea, Sfânta Treime a existat. Sfântul Evanghelist Ioan ne...

Ai nevoie de altceva?