Cuprins
- Cuprins
- Argument 3
- Sfântul Botez îmtemeietorul mântuirii noastre 5
- Sfintele Taine mijloace de impărtăsire a Harului Divin 7
- Botezul uşa Tainelor 11
- Raportul Tainei Sfântului Botez cu celelalte Sfinte Taine 14
- Concluzii 25
- Bibliografie 27
Extras din proiect
Argument
Importanţa deosebită pe care o prezintă Taina Sfântului Botez în viaţa creştină,unicitatea Botezului mărturisită prin Simbolul de credinţă,bogaţia actelor baptismale din rânduiala ortodoxă si a semnificaţiilor mistagocice ale acestora, cu temeiuri ferme in Sfânta Scriptură şi în tradiţia apostolică,precum şi actualitatea problemei Botezului pe plan ecumenic şi datorită faptului că anul acesta ,2011,a fost declarat de Sfântul Sinod a Bisericii Ortodoxe Române ca fiind ,,Anul omagial al Sfântului Botez si Sfintei Cununii” m-au determinat să studiez si să aprofundez această temă si mi-am ales ca temă pentru lucrarea de atestat ,,Raportul dintre Sfântul Botez si celelalte Sfinte Taine
Taina Sfântului Botez este uşa,calea ce duce în împărăţia harică:prin botez se face intrarea în comunitatea (Biserică) creştină.Botezul condiţionează participarea la celelalte Sfinte Taine ale Bisericii. Botezul este semnul identităţii religioase,spirituale si condiţii necesară pentru mântuire.
În primele veacuri creştine s-au inregistrat numeroase cazuri în care botezul era singura Taină administrată:în cazul martirilor ce erau botezaţi după rânduiala creştină înaintea pătimirii,ades fiind convertiţi unii păgâni la locul de supliciu al martirilor creştini. În numeroase astfel de cazuri, se facea lepădarea de închinare la idoli şi la făptură şi se marturisea adevăratul Dumnezeu. Aceasta era o formă a botezului martiric,care devenea ” botez al sângelui”.Spre exemplu:la pătimirea celor patruzeci de mucenici, când unul din soldaţii creştini s-a lepădat unul din păzitorii păgâni văzând slava cu care Dumnezeu îi încununa pe mucenici marturiseşte pe Hristos şi aruncându-se în ape,alături de cei 39,împlineşte numărul mucenicilor.
Această mărturisire,precum multe asemenea, este considerată de Biserică Botez: botezul martiric,sau al sângelui In acest caz s-au indeplinit cele două condiţii necesare unirii cu Hristos:lepădarea de mamona si mărturisirea lui Dumnezeu. Forma exterioară, canonică a Sfintei Taine a Botezului nu s-a materializat, căci a fost un botez ”in extremis”,asemenea marturiei tâlharului pe cruce ,primită de Hristos,dar a fost perfect valabilă, talharul fiind primul om intrat in rai, Însusi Hristos marturisind aceasta:”Adevărat graiesc tie, astăzi vei fi cu Mine in rai”(Luca 23/43).Aceste marturii atestă faptul că unirea cu Hristos este in Duh si nimic nu o poate impiedica.
Botezul este Taina prin care omul, prin intreita cufundare în apă şi prin rostirea formulei botezului de către săvârşitor, in numele Sfintei Treimi, iese din starea de robie a păcatului si intră in starea harică. Botezul este spălarea păcatului strămoşesc, moştenit, si înnoire, curăţire a omenirii, este moarte păcatului si înviere spre viaţă. Dupa slăvita sărbătoare a Invierii s-a pus în cărţile de slujbă de către Dumnezeu insuflaţii Sfinţi Părinţi ai Bisericii troparul Botezului: ”Câţi in Hristos v-aţi botezat în Hristos v-aţi şi-mbrăcat.”
Cuvântul ”botez” vine din grecescul ”Baptisma” şi înseamnă întreita afundare in apa sfinţită, este un act sacramental de asumare personală a crucii şi învierii lui Hristos, simbol al ”trecerii” de la o existenţă după trup, spre stricăciune, la naşterea după Duh, spre nemurire
În multe religii, botezul este un rit sau acţiune de purificare, in creştinism însă a devenit o Taină a Bisericii, păstrată ca atare în Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică.
Sfantul Botez întemeietorul mantuirii noastre
Viaţa lăuntrică a Bisericii este tainică. Ea nu coincide nici pe departe cu Istoria Bisericii, care ne arată doar factorii exteriori ai fiinţei Bisericii, deoarece se diferenţiază de simpla sa intâlnire cu viaţa si patimile lumii. Viaţa lăuntrică a Bisericii este conlucrarea tainică a lui Hristos, în calitate de Cap, cu Biserica, trupul Lui, în Duhul Sfânt prin mijlocirea diverselor mijloace de comunicare care le leagă intre ele.”Taina aceasta mare este ;iar eu zic în Hristos şi în Biserică” spune Apostolul Pavel vorbind despre legătura dintre Hristos si Biserică(Efeseni 5/32)
Preview document
Conținut arhivă zip
- Raportul dintre Sfantul Botez si Celelalte Sfinte Taine.docx