Sfinții Îngeri în Vechiul Testament

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 5768
Mărime: 33.20KB (arhivat)
Publicat de: Olariu I.
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Harlaoanu Cezar
UNIVERSITATEA ALEXANDRU IOAN CUZA FACULTATEA DE TEOLOGIE ORTODOXĂ DUMITRU STĂNILOAE TEOLOGIE PASTORALĂ ANUL I

Cuprins

  1. Introducere p.2
  2. I. Timpul creării îngerilor p.4
  3. II. Cetele îngereşti şi numărul lor p.7
  4. III. Teofaniile şi anghelofaniile Vechiului Testament p.9
  5. a. Denumirea şi noţiunea de Malak – Iahve în general p.10
  6. IV. Învăţătură despre căderea îngerilor p.12
  7. V. Deosebiri faţă de învăţătura Ortodoxă p. 14
  8. Concluzii p. 15
  9. Bibliografie p. 16

Extras din proiect

INTRODUCERE

După învăţătura creştină, Dumnezeu a creat lumea din nimic. Însuşi termenul a crea (în ebraică bara ),prin care se arată activitatea lui Dumnezeu în raport cu lumea,înseamnă a aduce ceva din nefiinţă la existenţă

Sfânta Scriptură ,care stă la baza acestei afirmaţii,spune că “El a zis şi s-au făcut,El a poruncit şi s-au zidit”(Ps.148,5). Opera de creare a lumii îi este atribuită lui Dumnezeu Tatăl,care este numit şi Creator.El,însă,a adus totul la existenţă “prin Fiul în Duhul Sfânt” după cum învaţă într-un glas toţi Sfinţii Părinţi ai Bisericii dreptslăvitoare. Scopul pentru care Dumnezeu a vrut să creeze lumea a fost acela de a-şi arăta atotputernicia,bunătatea şi iubirea faţă de creaturile Sale, rânduindu-le tot odată binele şi fericirea.

Lumea,fiind creată în timp,sau mai bine spus, deodată cu timpul,are un început şi un sfârşit.Dumnezeu însă,există din veşnicie precum psalmistul David spune: “Dintru început,Tu,Doamne,ai întemeiat pământul şi lucrurile mâinilor Tale sunt cerurile.Acelea vor pieri,iar Tu vei rămâne şi toate ca o haină se vor învechi şi ca pe un veşmânt le vei schimba”(Ps.101,26-28)

Cartea Psalmilor cuprinde nenumărate laude aduse de către autor Creatorului universului şi a toată făptura. Psalmul 103 ,spre exemplu, expune întru-un mod deosebit lucrările creaţiei. Psalmistul este plin de veneraţie şi recunoştinţă pentru Autorul atâtor minuni strigând din tot sufletul “Binecuvintează suflete al meu pe Domnul ! Doamne Dumnezeul meu slăvitute-ai foarte”. El strigă cu înflăcărare către toată zidirea văzută şi nevăzută îndemnând-o să-L laude pe Făcătorul ei:”lăudaţi pe Domnul toţi îngerii Lui,lăudaţi-L pe El toate puterile Lui ceruri ale cerurilor şi apa cea mai presus de ceruri lăudaţi numele Domnului”(Ps.148,2-4)

Referatul Biblic despre crearea lumii vorbeşte de două lumi zicând că “La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul”(Fac.,I,1).

Prin cer se înţelege o lume a îngerilor,o lume a “puterilor fără de trup” după cum afirmă Biserica noastră.

Îngerii sunt fiinţe spirituale,reale şi personale,mult inferioare lui Dumnezeu,dar superioare oamenilor.Ei sunt slujitorii Providenţei Divine.În terminologia greacă,cuvântul „înger” -αγγελος-înseamnă sol,trimis,vestitor şi se referă la menirea principală a îngerilor de a fi vestitori ai voii lui Dumnezeu.

Crearea lumii nevăzute este un adevăr care face parte din religia creştină,adevăr care a fost dezbătut mai târziu în operele Fericitului Augustin şi nu în ultimul rând în opera lui Pseudo Dionisie Areopagitul

Unul din motivele pentru care am abordat această temă îşi poate găsi motivaţia în insuficienta cunoaştere a credincioşilor şi în special a tinerilor creştini,a problematicii reprezentate de lumea nevăzută.Prin studierea scrierilor patristice şi contemporane doresc să arăt modul în care,diferiţi teologi au căutat să explice originea,natura şi funcţionarea îngerilor,numarul şi ierarhia acestora;starea morală şi căderea lor;rolul şi locul lor în viaţa creştinilor.

Ultimul capitol al acestei lucrări vreau să-l dedic diferenţelor interconfesionale,pentru a arăta unele păreri deosebite referitoare la cinstirea sfinţilor îngeri.

Acest subiect al creării lumii nevăzute a fost dezbătut în mai multe etape.Astfel,în lucrarea de faţă, mi-am propus un studiu detaliat şi patristic argumentat despre „Sfinţii îngeri în învăţătura ortodoxă”.

Bibliografie

BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURĂ, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1994.

Îndrumător de Teologie Dogmatică Ortodoxă, Volumul 1, Editura Irinaeus, p.138.

Benedict, Arhim. Ghiuş, Lucrarea îngerilor la Sfinţii Părinţi, în "Mitropolia Olteniei", anul IX, nr. 7-8, 1957.

Bălan, Arhim. Ioanichie, Ne Vorbeşte Părintele Cleopa , vol. IV, Editura Episcopiei Romanului, Roman, 1996.

Caloianu, Doctorand Viorel, Sensul expresiei ,,trimisul lui Dumnezeu” (Malak-Iahve) în Vechiul Testament, în ,,Studii Teologice”, an XXVII, nr. 3-4, 1975.

Ciucanu, Monahia Eustochia, Cultul Sfinţilor Îngeri în Biserica Ortodoxă, în ,,Mitropolia Moldovei şi Sucevei”, nr. 1-3, 1983.

Chialda,Pr. Prof. Mircea, Cinstirea Sfinţilor Îngeri, în rev. „Mitropolia Moldovei şi Sucevei” , Iaşi , anul LXII/1986, nr.6, pg.85-90.

Chirilă, Pr. Lector Dr., Ioan, Teofaniile şi anghelofaniile Vechiului Testament, în ,,Revista Teologică”, an X, nr. 2, 2000.

Cosma,Pr. Prof. S, Cuvânt de învăţătură despre cultul îngerilor, în ,,Mitropolia Banatului”, nr. 2, 1986.

Preview document

Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 1
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 2
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 3
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 4
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 5
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 6
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 7
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 8
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 9
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 10
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 11
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 12
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 13
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 14
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 15
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 16
Sfinții Îngeri în Vechiul Testament - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Sfintii Ingeri in Vechiul Testament.doc

Alții au mai descărcat și

Maica Domnului în Ortodoxie

INTRODUCERE Învăţătura ortodoxă despre “Preasfânta, Curata, Preabinecuvântata, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria”, are o...

Lucrarea Duhului Sfânt în Evanghelia după Ioan

INTRODUCERE În zilele noastre se recunoaşte tot mai mult adevărul că relaţia intimă dintre Sfântul Duh şi Biserică e o trăsătură caracteristică...

Cinstirea Sfinților în Biserica Ortodoxă

ARGUMENT Biserica noastră Ortodoxă, cinsteşte pe îngeri, pe Maica Domnului şi pe sfinţi. S-a spus chiar că cinstirea lor fierbinte este sufletul...

Învățătură despre Maica Domnului în doctrina ortodoxă și cea romano-catolică

Introducere Învăţătura ortodoxă despre „Preasfânta, Curata, Preabinecuvântata, de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria” are o importanţă...

Despre Sfântul Duh la Părinții Capadocieni

Introducere Sfântul Duh, Sfinţitorul şi Domnul-de-viaţă-făcătorul, este a treia persoană a Sfintei Treimi. El este consubstanţial, adică de...

Sfinții îngeri - crearea, natura, numărul și căderea în păcat

Preliminarii Contemporaneitatea consideră că scopul ultim al vieţii omeneşti este fericirea, iar una dintre principalele căi pentru a o obţine...

Sfânta Scriptură în Opera Sfântului Ioan Gură de Aur

I. Introducere Biruinţa lui Hristos asupra morţii s-a văzut în forma ei cea mai clară în viaţa miilor de creştini ce au urmat exemplul vieţii...

Originea și Existența Îngerilor

Ca şi întreaga creaţie, îngerii sunt creaţi de Dumnezeu, dîn nimic, nu dîn ceva preexistent şi nici dîn fiînţa lui Dumnezeu. Biserica învaţă că,...

Te-ar putea interesa și

Eshatologia universală în teologia ortodoxă

1.Introducere Eshatologia (de la eschata = evenimentele ultime) este învăţătura despre realităţile ultime ale mântuirii, adică despre instaurarea...

Cinstirea Sfinților în Biserica Ortodoxă

ARGUMENT Biserica noastră Ortodoxă, cinsteşte pe îngeri, pe Maica Domnului şi pe sfinţi. S-a spus chiar că cinstirea lor fierbinte este sufletul...

Cultul Maicii Domnului în Vechiul și Noul Testament

„Biserica a considerat-o întotdeauna pe Fecioara Maria Născătoare de Dumnezeu, căci numai astfel se poate mărturisi că Cel ce S-a născut din ea nu...

Responsabilizare, auto-responsabilizare și înduhovnicire în viața studentului teolog

Exemplu de Introducere Orice român şi bun creştin este dator, cred, să se îngrijească şi să cunoască istoria Bisericii sale naţionale şi istoria...

Sărbătorile creștine și homo festivus - tendințe sectare de eliminare a sărbătorii

Argument „Pentru noi e sărbătoare toată viaţa, pentru că suntem convinşi că Dumnezeu este lângă noi totdeauna şi în orice loc. Lucrăm pământul...

Relația Tainei Botezului cu Sfânta Scriptură, reflectată în ritual și în interpretările teologico-simbolice

Argument „Cum poate omul să se nască fiind bătrân ? Oare poate să intre a doua oară în pântecele mamei sale şi să se nască ?” (Ioan 3, 4). Mirarea...

Venerarea Sfinților în Ortodoxie

INTRODUCERE În centrul lumii create, ca şi o coroană a ei este pus omul zidit de Dumnezeu după chipul său cel veşnic viu. Omul face legătura între...

Istoria și evoluția Liturghiei

1. Denumirile Jertfei Euharistice Jertfa euharistică a Noului Legământ nu a fost cunoscută încă de la început sub denumirea de Liturghie. Înainte...

Ai nevoie de altceva?