Antropologie biblică

Curs
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 42 în total
Cuvinte : 22676
Mărime: 89.94KB (arhivat)
Publicat de: Daniel Ghita F.
Puncte necesare: 0
(Anul I Master, semestrul I)

Extras din curs

Introducere

Nimic mai controversat ,nimic mai contradictoriu decat omul si originea lui pe pamant! Locul arheologic al omului a fost raiul: dupa facerea lui din lut,Dumnezeu acolo l-a oranduit.Crestinismul isi are credintele si teoriile lui.Caracteristica lor este durata si necontradictia.Valabilitatea lor e permanenta oricand ,permanenta lor e valabila oricum si accesibila pricui.Deoarece ,la intrebarea de unde este omul,nu se gaseste decat un raspuns pe care inca nu l-a rasturnat nimeni:de la Dumnezeu.De aceea trebuie sa recunoastem acest mare si unic adevar: oricat s-ar stradui ratiunea omeneasca sa gaseasca alta origine a omului,se va izbi de nenumarate neajunsuri1

In cele ce urmeaza voi incerca sa dezbat problema omului luand ca reper taina existentei sale si originea lui .

1. Abordarea problemei omului- indatorire elementara si esentiala

A aborda problema omului sub orice aspect si din orice unghi de vedere este o actiune indrazneata si in acelasi timp gingasa sau delicata.A trata problema omului sau a umanului este ,insa mai presus de toate,o indatorire esentiala a fiintei umane careia nu-i este permis sa nu-si cunoasca statutul ei existential.Omul in asa masura este si devine om,in care isi are definit conturul sau fiintial.Omul este probabil singura fiinta de pe acest pamant care-si pune problema existentei: De unde vine si incotro se indreapta?,,Omul este o fiinta care se intreaba,indiferent daca poate da sau nu totdeauna un raspuns corect intrebarii’’.Structura noastra psiho-biologica ne face sa fim mereu nemultumiti,sa vrem mai mult;si asta e bine pentru ca ar fi tragic daca am fi indiferenti si nepasatori.

2. Problema controversata a originii omului

- materialismul

- spiritualismul

Taina fiintei umane incepe de la creatie ,se continua in existenta ei cotidiana ,se amplifica prin moarte si isi dezvaluie sensul in drumul ei spre eternitate.Problema cea mai controversata si cea mai contradictorie a omului contemporan a devenit omul insusi: originea lui pe pamant,traseul sau existential si destinul lui.

Omul este punctul de intersectie a doua lumi.Sta marturie pentru aceasta dualitatea constiintei de sine umane,care strabate intreaga ei istorie.Omul are constiinta apartenetei sale la doua lumi,natura lui se dedubleaza si in constiinta lui invinge cand o natura ,cand cealalta.Si omul intemeiaza cu aceeasi forta constiinte de sine in cel mai inalt grad opuse,justificandu-le in aceeasi masura prin datele naturii sale.Omul este constient de maretia si forta sa ,ca si de nemicnicia si slabiciunea sa ,de libertatea sa regeasca si de dependenta sa inrobitoare,este constient de sine ca fiind chipul si asemanarea lui Dumnezeu si picatura in lumea necesitatii naturale.

Infailibilul din om ,care a fascinat inca pe inteleptii antici, a ramas si va ramane o caracteristica profunda a naturii umane reliefandu-I specificul misterios, dimpreuna cu cel al intregii existente. Problema omului este una complexa si ramane mereu deschisa si contradictorie pentru ca penduleaza de la trebuintele sale materiale pana la framantarile neistovite ale spiritului.Problema umanului primeste o atentie deosebita din partea Revelatiei dumnezeiesti care se adreseaza si este destinata omenirii tocmai pentru a-I oferi acesteia adevarul conditiei umane.In acest sens problema umana detine o pozitie antropocentrica sau geocentrica in univers, intrucat,Dumnezeu a creat si asezat omul, ,, coroana creatiei , pe pamant si nu in alta parte a cosmosului si ,pentru acest om ,Fiul lui Dumnezeu se intrupeaza ca sa-l mantuiasca.

Omul nu este doar al acestei lumi , ci si al alteia, el nu este doar al necesitatii,ci si al libertatii,nu este doar al naturii ci si al lui Dumnezeu.Faptul existentei omului si faptul constiintei de sine a omului este dezmintirea puternica si unica a acelui aparent adevar conform caruia lumea naturala este unica si definitiva.Prin natura sa ,omul repr4ezinta o ruptura in lumea naturala,el nu-si afla loc in ea.

Concluzii

Din cele ce am observat, omul este o fiinta controversata iar ,desi existenta lui are mai multe variante ,una singura este cea care ramane in picioare :deoarece ,la intrebarea de unde este omul,nu se gaseste decat un raspuns pe care inca nu l-a rasturnat nimeni:de la Dumnezeu!.De aceea trebuie sa recunoastem acest mare si unic adevar: oricat s-ar stradui ratiunea omeneasca sa gaseasca alta origine a omului,se va izbi de nenumarate neajunsuri.

Asadar ,problema omului si a existentei in general isi gasesc iesire la liman doar prin prisma sacrului, armoniei ,creatiei si prezentei lui Dumnezeu ca izvor si centru al intregii existente.In acest context omul nu este un accident bizar nici o aparitie intamplatoare asa cum sustin anumite teorii , ci este faptura lui Dumnezeu ,,coroana intregii creatii’’ avand un scop maret in raport cu divinitatea: MANTUIREA!

Preview document

Antropologie biblică - Pagina 1
Antropologie biblică - Pagina 2
Antropologie biblică - Pagina 3
Antropologie biblică - Pagina 4
Antropologie biblică - Pagina 5
Antropologie biblică - Pagina 6
Antropologie biblică - Pagina 7
Antropologie biblică - Pagina 8
Antropologie biblică - Pagina 9
Antropologie biblică - Pagina 10
Antropologie biblică - Pagina 11
Antropologie biblică - Pagina 12
Antropologie biblică - Pagina 13
Antropologie biblică - Pagina 14
Antropologie biblică - Pagina 15
Antropologie biblică - Pagina 16
Antropologie biblică - Pagina 17
Antropologie biblică - Pagina 18
Antropologie biblică - Pagina 19
Antropologie biblică - Pagina 20
Antropologie biblică - Pagina 21
Antropologie biblică - Pagina 22
Antropologie biblică - Pagina 23
Antropologie biblică - Pagina 24
Antropologie biblică - Pagina 25
Antropologie biblică - Pagina 26
Antropologie biblică - Pagina 27
Antropologie biblică - Pagina 28
Antropologie biblică - Pagina 29
Antropologie biblică - Pagina 30
Antropologie biblică - Pagina 31
Antropologie biblică - Pagina 32
Antropologie biblică - Pagina 33
Antropologie biblică - Pagina 34
Antropologie biblică - Pagina 35
Antropologie biblică - Pagina 36
Antropologie biblică - Pagina 37
Antropologie biblică - Pagina 38
Antropologie biblică - Pagina 39
Antropologie biblică - Pagina 40
Antropologie biblică - Pagina 41
Antropologie biblică - Pagina 42

Conținut arhivă zip

  • Antropologie Biblica.doc

Alții au mai descărcat și

Taina Preoției, Vehicul neîntrerupt al harului Sfăntului Duh în Biserică

CAPITOLUL I Noțiuni introductive 1.1. Despre preoție si rolul preotului ca păstor de suflete. Preoția este slujirea sfântă întemeiată de...

Cunoaștere și Comuniune cu Dumnezeu în Taina Sfântului Maslu

1.Sfintele Taine, trepte ale desăvârşirii în comuniunea cu Dumnezeu 1.1.Sfintele Taine, împlinirea creaţiei omului. Pentru Biserica Ortodoxă...

Taina Preoției

Introducere Taina hirotoniei a reprezentat întotdeauna un subiect delicat în cadrul dialogului ecumenic inițiat la începutul secolului XX. Deși...

Taina Euharistiei la ortodocși și romano-catolici

INTRODUCERE De la început, omenirea a fost sortită trăirii în Dumnezeu , la o viaţă fericită, lipsită de griji, suferinţe şi moarte. În...

Tainele de inițiere în viața creștină

Introducere După căderea în păcat, comunicarea harică între Dumnezeu şi om a fost pierdută, omul intrând în moarte sufletească şi osândă veşnică,...

Chip și asemănare în gândirea Părinților Răsăriteni

I.Motivaţie Societatea contemporană este o societate prin excelenţă antropocentrică. Ştiinţa, cultura , întreaga civilizaţie gravitează în jurul...

Căsătoria în Vechiul și Noul Testament

Căsătoria şi familia reprezintă un adânc ocean purtat de valurile timpului trecut de la prima pereche de oameni până astăzi, sinergie între opera...

Căderea în Păcat

Introducere Episodul căderii primilor oameni în păcat reprezintă cu siguranţă cel mai dramatic moment al istoriei întregii omeniri. Nici una din...

Te-ar putea interesa și

Teme biblice în lumina cercetărilor științifice actuale

INTRODUCERE Actul creaţiei, în mod fundamental implică necesitatea unui sens profund. Este un sens semnificativ care va străbate întreaga istorie...

Taina Căsătoriei. abordare istorico-liturgică

INTRODUCERE Istoria omului începe cu familia - crearea primilor oameni, Adam și Eva, binecuvântarea lor în Eden (Facere 1, 28) - și se încheie cu...

Agape În Epistolele Captivității

PREFAŢĂ „O, Iubire care ne îndumnezeieşti, Tu eşti Dumnezeu! “ (Sf. Simeon Noul Teolog) Creaţia întreagă, în toată complexitatea ei, există prin...

Taina Cununiei - istoric, rânduială și explicarea simbolică

Cap. I ÎNSEMNĂTATEA SFINTELOR TAINE ÎN VIAŢA CREŞTINULUI Sfintele Taine alcătuiesc, în unitatea lor indestructibilă, adevărata „Viaţă în...

Cateheza în zilele noastre

INTRODUCERE Așa cum biune se știe catehizarea este o operă misionară și duhovnicească a Bisericii noastre ce are în vedere prompovăduirea...

Sfântul Serafim de Sarov

INTRODUCERE Dumnezeu nu este obiectul vreunei ştiinţe, iar teologia se deosebeşte fundamental de gândirea filosofilor. Teologul nu îl caută pe...

Venerarea Sfinților în Ortodoxie

INTRODUCERE În centrul lumii create, ca şi o coroană a ei este pus omul zidit de Dumnezeu după chipul său cel veşnic viu. Omul face legătura între...

Doctrina Biblică a Raiului

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1. Aspecte metodice 1.1. Definirea, delimitarea și încadrarea subiectului. Lucrarea de față tratează doctrina despre Rai...

Ai nevoie de altceva?