Presa religioasă în România

Curs
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 40 în total
Cuvinte : 19957
Mărime: 76.87KB (arhivat)
Publicat de: Cantemir Voinea
Puncte necesare: 0

Extras din curs

1. Introducere în noţiunea de Presă religioasă

Omul are o existenţă multidimensională, raportându-se la existenţă nu numai prin raţionalitate sau intenţionalitate pragmatică, ci şi prin simţire şi trăire contemplativă.

Religia îi oferă omului această şansă de a se proiecta într-un orizont de valabilitate ce transcende orice realitate factuală. Acest tip de proiectare se numeşte experienţă religioasă şi îi este consubstanţială fiinţei umane. Deşi, această trăire este specifică omului nostru interior, ca să se contureze şi personalizeze plenar, omul simte nevoia să se exprime în comuniune prin diverse modalităţi specifice: gestică religioasă (închinare, îngenunchere,), rugăciune particulară şi comună, forme şi ritualuri cultice, dar în mod deosebit, prin cuvânt rostit şi scris.

Orice religie cunoscută, de la geneza sa şi până astăzi, a folosit şi foloseşte cuvântul pentru a comunica şi cumineca semenilor noţiunile doctrinei, pe care aceştia ar trebui să le urmeze ca parte din revelaţia divină, supranaturală, specifică fiecărei religii.

La început, cuvântul purtător de mesaje, era folosit în forma sa orală, fapt ce a condus la formarea tradiţiei orale în cultura religioasă a popoarelor, mai apoi în formă scrisă (pictografică, hieroglifică şi alfabetică), ceea ce a determinat, în parte, apariţia şi rezistenţa în timp a Scripturii .

Cuvântul, ca dar specific şi deosebitor acordat speciei umane de către Creator, este dotat cu o forţă demnă de a fi luată în seamă în relaţiile interumane. Forţa cuvântului este mult mai mare şi mai importantă decât forţa fizică sau cea a armelor. În urma unui cuvânt bine exprimat, care propagă şi argumentează imbatabil esenţa lucrurilor se înrolează adepţi, se formează asociaţii de oameni, se creează ideologii, se fundamentează pacea sau se porneşte războiul, se înfăptuieşte justiţia şi se consolidează morala publică.

Menirea de fond a presei constă tocmai în materializarea forţei cuvântului şi a înfăptuirii caracterului culturalizator al acestuia. În acest sens, indiferent de domeniul pe care îl circumscrie, presa religioasă – trebuie să-şi menţină în permanenţă un curs pedagogic şi moralizator care să corespundă preceptelor învăţăturii lui Hristos. Acest deziderat l-au înfăptuit primele tipărituri religioase din ţara noastră prin acele prime cărţi de cult bisericeşti, tipărite de renumiţii tipografi Macarie ieromonahul, cu al său Liturghier – Târgovişte 1508, Dimitrie Liubavici cu Catehismul românesc tipărit la Sibiu în anul 1544 şi apoi mulţimea cărţilor de cult şi religioase tipărite de vrednicul Diacon Coresi în câteva decenii ale secolului al – XVI-lea. Nu trebuie pierdut din vedere nici efortul continuu depus de călugării – scribi din mănăstiri şi de preoţii ştiutori de carte din perioada de dinaintea aducerii tiparului în Ţările Române, pentru realizarea cărţilor manuscrise, în majoritatea lor cu conţinut religios, care au stat la baza scrierilor româneşti ulterioare tipărite, şi au constituit izvor de inspiraţie pentru multe din realizările publicisticii religioase periodice.

În ultimele secole, presa a cunoscut o dezvoltare impresionantă, covârşitoare, multiformă în exprimare, manifestare şi comunicare.

Secolele trecute plasau presa în sfera „academismului”, a unui cerc restrâns de iniţiaţi, pe care gânditorii secolului al - XVIII-lea au descoperit-o ca pe o necesitate în vederea iluminării reprezentanţilor masei vulgate, printr-un efort de cultivare, de formare a unei gândiri autonome, elevate şi chiar critice. Urmând această linie, graţie impactului reverberant pe care-l avea în societate, în scurt timp, presa a devenit pentru aceasta un important sistem de referinţă şi chiar o remarcabilă putere în stat.

Un principiu esenţial după care presa ar trebui să se conducă, este acela de a cultiva în societate un spirit selectiv, afin valorilor perene. Pe lângă funcţia sa informativă, presa trebuie să promoveze şi să proiecteze o funcţie axiologică, în virtutea căreia să poată definii şi propune paradigme demne de urmat. Pentru aceasta este nevoie ca însăşi ea, presa, să reprezinte un sistem de referinţă viabil.

„Presa este educatoarea maselor. Ea nu se adresează în primul rând celor mai culţi, ci publicului mare. Acesta aşteaptă în primul rând ştiri care-l privesc direct şi care să fie comentate în mod obiectiv (...). Aşteptăm de la presă să apere sfinţenia personalităţii omeneşti, familia, ordinea publică şi mai presus de toate acele instituţii fundamentale: Statul, Biserica, Armata, Justiţia, Şcoala. Aşteptăm de la presă să fie oglinda vieţii şi să-i scoată la iveală adevărata ei valoare. Aşteptăm de la ziaristul cult, cinstit şi devotat misiunii lui să aibă atitudinea unui judecător fără să dispună de puterea judecătorului. Ziaristul să poată formula o decizie fără să ne constrângă s-o împlinim decât în puterea conştiinţei proprii, liber manifestate şi urmate. Astfel concepe un preot şi un cititor de bună credinţă menirea presei naţionale (...)” .

2. Pionieratul eclesial al presei româneşti

„Istoria presei româneşti se confundă cu însăşi istoria României moderne. Într-un anume sens, modernitatea României de până la mijlocul primului război mondial este mai degrabă ea însăşi o invenţie a presei româneşti, care o premerge şi o prefigurează” .

În ţara noastră ziarul îşi face apariţia ceva mai târziu, în comparaţie cu ţările europene mai dezvoltate . Dacă primele încercări de a se întemeia ziare în limba română se fac în Transilvania abia la sfârşitul secolului al - XVIII–lea, totuşi pe teritoriul celor trei ţări române au circulat ziare publicate în străinătate, încă din secolul al - XVII-lea. Acest fapt este atestat de lucrările lui Dimitrie Cantemir, Constantin Cantacuzino, Radu Popescu, care cuprind informaţii culese din ziarele apărute în diferite ţări europene şi de rubricile din condicile domneşti de cheltuieli, din jumătatea a doua a secolului al - XVIII-lea, cu privire la abonamentele la ziar .

Preview document

Presa religioasă în România - Pagina 1
Presa religioasă în România - Pagina 2
Presa religioasă în România - Pagina 3
Presa religioasă în România - Pagina 4
Presa religioasă în România - Pagina 5
Presa religioasă în România - Pagina 6
Presa religioasă în România - Pagina 7
Presa religioasă în România - Pagina 8
Presa religioasă în România - Pagina 9
Presa religioasă în România - Pagina 10
Presa religioasă în România - Pagina 11
Presa religioasă în România - Pagina 12
Presa religioasă în România - Pagina 13
Presa religioasă în România - Pagina 14
Presa religioasă în România - Pagina 15
Presa religioasă în România - Pagina 16
Presa religioasă în România - Pagina 17
Presa religioasă în România - Pagina 18
Presa religioasă în România - Pagina 19
Presa religioasă în România - Pagina 20
Presa religioasă în România - Pagina 21
Presa religioasă în România - Pagina 22
Presa religioasă în România - Pagina 23
Presa religioasă în România - Pagina 24
Presa religioasă în România - Pagina 25
Presa religioasă în România - Pagina 26
Presa religioasă în România - Pagina 27
Presa religioasă în România - Pagina 28
Presa religioasă în România - Pagina 29
Presa religioasă în România - Pagina 30
Presa religioasă în România - Pagina 31
Presa religioasă în România - Pagina 32
Presa religioasă în România - Pagina 33
Presa religioasă în România - Pagina 34
Presa religioasă în România - Pagina 35
Presa religioasă în România - Pagina 36
Presa religioasă în România - Pagina 37
Presa religioasă în România - Pagina 38
Presa religioasă în România - Pagina 39
Presa religioasă în România - Pagina 40

Conținut arhivă zip

  • Presa Religioasa in Romania.doc

Alții au mai descărcat și

Reînființarea Mitropoliei Transilvaniei - Mitropolitul Andrei Șaguna

INTRODUCERE Divizarea lumii transilvane în 1701 a generat o seama de probleme ce se vor alătura celor deja existente aici. Din acest motiv nu vor...

Familia, școala și biserica - principalii factori în educația religioasă

MOTO Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească...

Teosofie și Antroposofie

Introducere Societatea românească se confruntă astăzi cu fenomene negative ce nasc în rîndul membrilor ei adevărate crize sufleteşti. Fenomenele...

Comunitatea umană în iudaism, creștinism și islam

INTRODUCERE Iudaismul este alături de creştinism şi islam, una dintre cele trei mari religii ale lumii. Evreii sunt unul dintre puţinele popoare...

Statutul Laicilor în Biserică

Introducere: Viaţa bisericească nu poate fi concepută fără laici. Biserica este formată din cler şi credincioşi. Aşa cum fără episcop nu poate...

Istoria Icoanei și a Iconoclasmului

PARTEA I CHIPUL CEL VEŞNIC Sfântul Pavel spune despre Hristos: „El este chipul Dumnezeului celui nevăzut” (Col 1,15), şi Hristos însuşi spune lui...

Căderea în păcat și consecințele ei

a) Cauzele caderii Stăpânul cel iubitor de oameni, ca un Creator ce era, cunoştea mai dinainte vătămarea ce avea să i se nască omului în scurgerea...

Eclesiologie și Universalism în Eshaton

a) Dimensiunea eclesiologica a Imparatiei lui Dumnezeu „De aceea vă spun că Împărăţia lui Dumnezeu se va lua de la voi şi se va da neamului care...

Te-ar putea interesa și

Biserica Ortodoxă într-o lume pluralistă. Dialogul său cu societatea

INTRODUCERE Dialogul dintre Biserică și Stat constituie o temă mereu actuală, pentru că în fiecare epocă se pun probleme noi vieții în general,...

Biserica ortodoxă și regimul comunist

Biserica Ortodoxă Română şi regimul comunist (1945-1964) Introducere Relaţiile dintre Biserică şi Stat au prezentat de-a lungul timpului, şi...

Toleranță și Intoleranță Religioasă în România Actuală

Introducere Religia joacă azi un rol important, iar una din caracteristicile interesante o constituie procesul de religificare a conflictului....

Evanghelizare și misiune creștină în mass-media

Un pedagog contemporan spunea că este într-adevăr "un privilegiu fantastic a ne putea exprima prin cuvinte, a comunica mai ales cu ajutorul unor...

Obligația legală de întreținere

Introducere Obligaţia de întreţinere reprezintă îndatorirea unei persoane de a acorda altei persoane cele necesare traiului, în condiţiile în care...

Campanii de promovare a imaginii României

INTRODUCERE Cercetarea Imaginea României şi a românilor în Europa poate asigura o cunoaştere ştiinţifică a elementelor ce compun reprezentarea...

Constituțiile României și Libertatea Religioasă

INTRODUCERE După revoluţia din decembrie 1989, guvernele, parlamentele, toate instituţiile democratice ale sistemului politic românesc în curs de...

Branding - Promovarea Olteniei

Introducere Lucrarea de faţă îşi propune să schiţeze un program de promovare a unei zone turistice cu un potenţial turistic de netăgăduit, din...

Ai nevoie de altceva?