Creația în Viziunea Sfinților Părinți

Seminar
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 4228
Mărime: 30.46KB (arhivat)
Publicat de: Vasilica Moise
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Pr. Prof. Dr. Alexandru Isvoranu
Universitatea din Craiova Facultatea de Teologie

Extras din seminar

Fără îndoială, creaţia nu este o noţiune specifică creştină. Prezentă în Sfânta Scriptura, ea constituie moştenirea comună a iudaismului și creştinismului. Ideea de creaţie apare încă în primele rânduri ale Facerii odată cu cele două naraţiuni inaugurale care, prin termenul “bara” care este “un hapax” (cuvânt sau expresie care se întâlnește o singură dată într-un corpus de texte sau într-o lucrare) în limba ebraică, pun în lumină caracterul personal al lui Dumnezeu “originalitatea și unicitatea lucrării Sale”

Sensul termenului ebraic apare mai cu seama în modul unic de acţiune al lui Dumnezeu. Părinţii Bisericii cărora le revenea sarcina de a pune în lumină noutatea creştinismului în lumea antică, au insistat asemenea Fericitului Augustin asupra dimensiunii ontologice a creaţie. Dar cei mai mulţi dintre Sfinţii Părinţi au comentat Sfânta Scriptura folosindu-se de toate resursele exegezei literare și alegorice.

Sfintii Părinţi au creat un gen literar specific cel al hexaimeronului comentariul celor șase zile ale creaţiei prin care afirmă unitatea dintre Dumnezeu Creatorul și Dumnezeu Mântuitorul, precum și transcendența Sa, în opoziţie față de gnoza si păgânism.

Sfinţii Părinţi în marea lor parte episcopi, au realizat acest tip de comentariu în timpul Postului Mare, în cadrul catehezei baptismale.

În acelaşi timp, Parintii au introdus mărturisirile de credință care amintesc în primul lor articol de atotputernicia lui Dumnezeu – Tatăl Creator. Acestui prim articol se adaugă altele două referitoare la Fiul și Sfântul Duh. Astfel explicarea dimensiunii trinitare a creației constituie originalitatea creștinismului.

2. Creația: una din primele afirmaţii creştine

Încă de la început, odată cu Iustin Martirul și Filosoful și până la sfârşitul epocii patristice, dar și în Evul Mediu, reflecţia despre creaţie s-a orientat spre antropologie și ontologie. Sfânţul Iustin este primul care face din planul creator și mântuitor al lui Dumnezeu tema centrală a gândirii sale. El se refera și la felul în care a făcut Dumnezeu lumea: prin Cuvântul Sau, dar și elementele de la care a pornit: de la pământ, de la apă, și de la pneuma.

Continuator al Sfântului Iustin, Sfântul Irineu merge și mai departe, după cum ne va arăta Jacques Fantino

Fiind nevoit să reacţioneze împotriva gnozei, Sfântul Irineu abordează principalele teme ale unei teologii a creaţiei. El readuce în prim plan unitatea dintre Dumnezeu Creatorul și Dumnezeu Mântuitorul. Spre deosebire de gnoza, creştinismul nu admite nici o separaţie în Dumnezeu, dar Dumnezeu este în acelaşi timp Treime, după cum ne sugerează Sfântul prin metafora celor doua mâini ale lui Dumnezeu: Hristos și Sfântul Duh care au participat la creaţie. În plus, creaţia nu a fost realizata plecând de la o materie preexistenta ci ex nihilo – din nimic.

Poate ca originalitatea Sfântului Irineu consta în felul în care el vede în Întrupare, pe care o resituează în logica însăși a creaţiei, o continuare a creaţiei, mai cu seama daca privim cu atenţie teologia sa, potrivit căreia: Dumnezeu S-a obişnuit să sălăsluiască în om pentru ca omul să se obişnuiască să sălăsluiască în Dumnezeu. În acest sens, pentru Sfânt, care propune prima sinteza patristica despre creaţie, mântuirea și creaţia sunt strâns unite.

Nu după multa vreme Tertulian v-a construi vocabularul creaţiei, aflându-se și el în lupta împotriva gnozei.

În “Împotriva lui Marcion”, Tertulian accentuează unitatea dintre Dumnezeu Creatorul și Dumnezeu Mantuitorul, dar conchide ca pentru Dumnezeu exista o necesitate de a crea, deși noi nu putem spune că Dumnezeu este supus vreunei necesități. Tertulian se opune și mitului cosmogonic al valentinienilor, care nu face decât să înfațișeze o pseudo-creație.

În polemica împotriva lui Hermogen, combate și ideea unei materii eterne. Ba mai mult, combate medio-platonismul lui Hermogen. Din contră, el pune în lumină caracterul antropocentric al creației și ne amintește condiția originală a ființei umană care a fost creată nu numai prin cuvânt, ci prin mâna lui Dumnezeu.

Preview document

Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 1
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 2
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 3
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 4
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 5
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 6
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 7
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 8
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 9
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 10
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 11
Creația în Viziunea Sfinților Părinți - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Creatia in Viziunea Sfintilor Parinti.doc

Alții au mai descărcat și

Mântuitorul Iisus Hristos învățătorul nostru suprem

INTRODUCERE Afirmaţiile mesajului creştin trebuie să prezinte propoziţii certe, nu ipoteze sau opinii personale. Ele pot avea un astfel de statut...

Viziunea patristică despre Sfintele Taine și șansa împăcării omului cu Dumnezeu

INTRODUCERE "Sfintele Taine sunt lucrări sfinte, instituite de Dumnezeu întrupat, prin care, în Biserică, într-o formă văzută, se împărtăşeşte...

Jertfa Mântuitorului pe Cruce și Actualizarea Ei în Jertfa Euharistică

INTRODUCERE Trăim într-o societate în care preocupările faţă de lucrurile materiale şi trecătoare sunt prioritare, într-o lume pe care cu mândrie...

Probleme de bioetică cu privire la începuturile vieții umane

INTRODUCERE Referitor la Dumnezeu şi la om, teologia ortodoxă pleacă de la adevărul fundamental revelat că atât Dumnezeu cât şi omul sunt...

Epistola I către Corinteni

Introducere Cei doisprezece ucenici, pe care Domnul Iisus Hristos i-a ales apostoli şi vestitori ai săi, au aplicat asupra Bisericii începătoare...

Preoția După Rânduiala lui Melchisedec în Tâlcuirile Sfinților Părinți

INTRODUCERE Apostolii, ca şi preoţii asociaţi lor, preiau misiunea pe care Iisus şi-a asumat-o când a zis: "Duhul Domnului este peste Mine, pentru...

Responsabilizare, auto-responsabilizare și înduhovnicire în viața studentului teolog

Exemplu de Introducere Orice român şi bun creştin este dator, cred, să se îngrijească şi să cunoască istoria Bisericii sale naţionale şi istoria...

Tainele de inițiere în viața creștină

Introducere După căderea în păcat, comunicarea harică între Dumnezeu şi om a fost pierdută, omul intrând în moarte sufletească şi osândă veşnică,...

Te-ar putea interesa și

Teme biblice în lumina cercetărilor științifice actuale

INTRODUCERE Actul creaţiei, în mod fundamental implică necesitatea unui sens profund. Este un sens semnificativ care va străbate întreaga istorie...

Sensul Eshatologic al Creației

Introducere Motivaţia alegerii temei Sensul eshatologic al creaţiei ca teză de doctorat provine din profunda convingere că teologia ortodoxă se...

Eshatologia universală în teologia ortodoxă

1.Introducere Eshatologia (de la eschata = evenimentele ultime) este învăţătura despre realităţile ultime ale mântuirii, adică despre instaurarea...

Iconoclasmul Bizantin și Urmările Acestuia în Arta Sacră

Introducere Pornind, de la atacul icoanelor în şcoli, mi-am pus întrebarea: Dacă nu, aceşti oameni care vor să înlăture prezenţa icoanelor, pot...

Hristologia Sfântului Maxim Mărturisitorul

INTRODUCERE Întreaga tradiţie teologică creştină a recunoscut, începând cu veacul al VII-lea, personalitatea Sfântului Maxim Mărturisitorul (580...

Macarie Egipteanul

INTRODUCERE 1. Intenţii În spiritualitatea Răsăritului Creştin, de o cinste şi de o autoritate de prim rang s-au bucurat şi însă se mai bucură...

Tinerii în Hristos și în Biserică - Probleme morale ale tinerilor de azi

Introducere Biserica, ca Trup al lui Hristos, în ziua de astăzi, este tot mai bolnăvicioasă din cauza faptului că mădularele din care ea este...

Postul în lumina predicii de pe munte

INTRODUCERE Asupra originii postului părerile sunt împărțite. Cei mai mulți îl leagă de cultul morților din vechime. Astfel, după unii, postul își...

Ai nevoie de altceva?