Extras din curs
3.1 Etica relaţiilor de muncă
3.1.1 Discriminarea şi acţiunile discriminatorii
Discriminarea reprezintă tratamentul diferenţiat aplicat unei persoane în virtutea apartenenţei,
reale sau presupuse, a acesteia la un anumit grup social. Discriminarea este o acţiune individuală, dar dacă
membrii aceluiaşi grup sunt trataţi sistematic în mod similar, aceasta constituie şi un model social de
comportament. În ştiinţele sociale, termenul face trimitere, în general, la un tratament prejudiciant, cu
efecte negative asupra celui vizat1.
Cercetările efectuate au identificat existenţa mai multor tipuri de discriminare. În general, este
operată distincţia între discriminarea directă şi cea indirectă. Primul tip apare atunci când tratamentul
diferenţiat este generat în mod intenţionat, în timp ce cel de-al doilea tip apare atunci când acest tratament
are la bază o decizie inechitabilă luată anterior. De exemplu, discriminarea directă este prezentă atunci
când două persoane având pregătire egală şi o slujbă similară sunt plătite în mod diferenţiat datorită
faptului că una dintre acestea aparţine unui anumit grup etnic. Discriminarea indirectă apare atunci când
cele două persoane sunt plătite în mod diferit deoarece au fost angajate în poziţii diferite, deşi aveau
aceeaşi pregătire. Au fost propuse alte două tipologii, având la bază distincţia între discriminarea
intenţionată şi conştientă şi cea neintenţionată, precum şi între discriminarea practicată de indivizi şi
grupuri şi cea practicată de instituţii2.
Ştiinţele sociale au oferit o serie de explicaţii pentru practicarea discriminării.
- teoriile care pun accentul pe stratificarea socială arată că discriminarea este „produsul
stratificării sociale bazată pe distribuţia inegală a puterii, statusului şi bogăţiei între grupuri”3;
grupurile dominante încercă să îşi menţină poziţia apelând la practici de discriminare;
cercetările de psihologie socială au relevat faptul că membrii grupurilor cu status superior au
tendinţa să discrimineze mai mult decât cei ai grupurilor subordonate.
- teoria conflictelor reale elaborată de Carolin şi Muzafer Sherif susţine că discriminarea apare în
condiţiile competiţiei pentru resurse limitate care există între două grupuri; în acest context
indivizii tind să favorizeze membrii propriului grup4.
- teoria identităţii sociale elaborată de Henry Tajfel arată că indivizii au tendinţa să discrimineze
în favoarea grupului din care fac parte pentru ca acest grup să obţină o poziţie superioară altor
grupuri; acest fapt conduce la dobândirea unei identităţii sociale pozitive la nivel individual5.
- teoria Interacţiunii Comportamentale, dezvoltată de Richard Bouhris, John Turner şi Andre
Gagnon arată că discriminarea în favoarea propriului grup este un lucru pur raţional din punct
de vedere economic; indivizii au tendinţa să îi favorizeze pe membrii propriului grup şi, pe cale
de consecinţă, să îi defavorizeze pe membrii altor grupuri pentru a îşi maximiza câştigul
personal; alocând mai multe resurse membrilor grupului de care simt că aparţin, indivizii se
aşteaptă ca şi aceştia la rândul lor să îi favorizeze, conform normelor de reciprocitate.
Grupurile supuse cel mai adesea discriminării şi asupra cărora s-au centrat cele mai multe studii
sunt: minorităţile etnice, rasiale, religioase, grupurile de imigranţi. O preocupare aparte a existat pentru
1 Banton M. (1998), Discriminarea, DU Styl, Bucureşti, pag. 30
2 Mallick K. (1995), Individual Discrimination, în Magill F. (coord.), International Encyclopedia of Socialogy, Fitzroy Dearborn
Publishers
3 Bouhris R., Turner J., Gaugnon A. (1997), Interdependence, Social Identity and Discrimination, în Oakes P., Ellemers
N.,Haslam A. (coord.), The Social Psycholgy of Stereotiping and Group Life, Blackwell Publishers, Oxford, Cambridge,
Massachusetts, pag. 274
4 Sherif M., Sherif C. (1956), An Outline of Social Psychology. Revised Edition, Harper & Brothers, New York
5 Tajfeli H. (1981), Human Groups and Social Categories, Cambridge University Press, Cambridge
discriminarea practicată la adresa femeilor. În ultima perioadă un interes special este acordat studiilor
referitoare la discriminarea minorităţilor sexuale, a persoanelor cu dizabilităţi, precum şi a vârstnicilor.
Domeniile de manifestare a discriminării cele mai investigate au fost sistemul educaţional, piaţa muncii,
locuirea.
Aceste grupuri vulnerabile din punct de vedere social devin vulnerabile şi din puncte de vedere
economic. Cei care sunt ţinta prejudecăţilor şi a discriminării într-o societate anume vor întâmpina
dificultăţi de integrare pe piaţa muncii (nu îşi vor găsi locuri de muncă pe măsura calificării sau vor fi
plătiţi la nivel inferior celor care aparţin grupurilor favorizate), vor avea dificultăţi în obţinerea
beneficiilor publice. Toate aceste îi fac vulnerabili din punct de vedere economic şi îi includ în categoria
grupurilor cu risc ridicat de sărăcie6.
Pentru reducerea discriminării au fost dezvoltate o serie de strategii menite să asigure egalitatea
de şanse a persoanelor care fac parte din grupuri supuse în mod tradiţional discriminării. În Statele Unite
aceste strategii poartă numele de Acţiune Afirmativă, în timp ce în Marea Britanie sunt cunoscute sub
denumirea de Discriminare Pozitivă. Aceste strategii nu presupun o „discriminare inversă”, ci au menirea
să asigure egalitatea de şanse pentru toţi cetăţenii, indiferent de grupul căruia îi aparţin. Discriminarea
Pozitivă şi Acţiunea Afirmativă presupun pe de o parte recunoaşterea dezavantajelor acumulate de
grupurile respective, precum şi dezvoltarea de politici şi de practici care ajută la depăşirea lor. Domeniile
principale în care s-au focalizat acţiunile strategiilor de eliminare a discriminării sunt piaţa muncii,
educaţia şi locuirea.
3.1.2 Hărţuirea morală
Hărţuirea morală la locul de muncă constituie o problemă importantă pentru forţa de muncă din
economiile contemporane. Costurile pe care le implică sunt considerabile, atât pentru angajaţi, cât şi
pentru întreprinderi. Dincolo de aspectul economic, hărţuirea morală trebuie considerată un
comportament abuziv, contrar eticii şi, în consecinţă, inacceptabil în mediul de muncă.
Nu există o definiţie unică, acceptată la nivel internaţional pentru hărţuirea morală. Un exemplu
de definiţie este următoarea: “Hărţuirea morală la locul de muncă este un comportament iraţional,
repetat, faţă de un angajat sau grup de angajaţi, constituind un risc pentru sănătate şi securitate”7. În
cadrul acestei definiţii:
(i) prin “comportament iraţional” se înţelege acel comportament pe care o persoană raţională,
ţinând cont de toate împrejurările, îl consideră că victimizează, umileşte, discreditează sau
ameninţă;
(ii) termenul “comportament” include acţiuni individuale sau de grup;
(iii) un sistem de muncă poate fi folosit ca mijloc de victimizare, umilire, discreditare sau
ameninţare;
(iv) sintagma “risc pentru sănătate şi securitate” se referă la riscul de afectare a sănătăţii mentale
sau fizice a unui angajat.
Hărţuirea morală la locul de muncă poate să implice o exercitare greşită a unei funcţii sau abuz de
funcţie, faţă de care persoanele vizate pot întâmpina dificultăţi în a se apăra. Hărţuirea morală poate
implica atât agresiuni verbale şi fizice, cât şi acţiuni mai subtile, precum discreditarea activităţii unui
coleg de muncă sau izolarea socială a acestuia. Hărţuirea morală poate include fenomene de violenţă
fizică şi psihică.
6 Miller S.M. (1996), The Great Chain of Poverty Explanation, , în Oyen E., Miller S.M., Samad S.A. (coord.) , Poverty: A
Global Review – Handbook on International Poverty Research, Scandinavian University Press, Oslo, Stockholm, Copenhaga,
Boston
7 Cf. Agenţiei Europene pentru Securitate şi Sănătate în Muncă
Orice persoană din orice organizaţie poate fi victima hărţuirii morale. Conform rezultatelor unei
anchete la nivelul Uniunii Europene8, 9% dintre angajaţii din Uniunea Europeanp, respectiv 12 milioane
de persoane, au afirmat că au fost supuşi hărţuirii morale la locul de muncă, de-a lungul unei perioade de
12 luni, în anul 2000. Există totuşi, diferenţe mari între statele membre UE, privind incidenţa acestui
fenomen. Este posibil ca aceste diferenţe să se datoreze şi diferenţelor culturale dintre state privind atenţia
acordată acestui fenomen, precum şi între procedurile necesare înregistrării şi comunicării lui. Cazurile
de hărţuire morală sunt mai frecvente în activităţile cu solicitări crescute şi cu un nivel redus de
autocontrol al activităţii, care conduc la niveluri ridicate de anxietate.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Teme Principale ale Eticii Afacerilor.pdf