Cursurile din domeniul Inteligență Artificială - pagina 2 din 2
Teoria Mulțimilor Fuzzy
1. Incertitudine şi imprecizie Logica clasică considera valoarea de adevăr a propoziţiilor în termeni de adevărat sau fals. Legea terţului exclus a lui Aristotel făcea imposibilă o altă variantă. În viaţa de zi cu zi, ne confruntăm totuşi cu foarte multe situaţii în care o astfel de abordare este nerealistă. Să... citește mai departe
Algoritmi și Programare ID
Capitolul 1 Introducere Acest manual este dedicat ^n special studentilor de la formele de ^nvatam^ant ID (^Invatam^ant la Distanta) si PU (Post universitare) de la Facultatea de Informatica a Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi. Cartea se doreste a un suport pentru disciplinele Algoritmi... citește mai departe
Mașini Instruibile
FIŞA DISCIPLINEIDenumire: Maşini instruibile şi recunoaşterea formelor Cod: FI317 Titular curs: prof. univ. dr. ing. Ioan Ileană Profilul: Informatică Specializarea: Informatică Tipul de disciplină: Specialitate Perioada de studii: Anul III, Semestrul II Număr de ore: Curs: 2, Laborator: 1 Număr de... citește mai departe
Agenți și Modelarea Bazată pe Agenți în Economie
Competiţia economică globală şi evoluţia rapidă a cerinţelor şi preferinţelor consumatorilor au determinat, în ultimii aproximativ zece ani, schimbări majore în metodele de producţie şi structura organizaţională a sistemelor productive. Organizarea tradiţională, bazată pe ierarhizarea şi ordonarea secvenţială a... citește mai departe
Învățarea bayesiană
1. Introducere Aceasta lucrare descrie folosirea retelelor bayesiene pentru modelarea distributiilor statistice ale pierderilor in scenarii de risc financiar operational. Ne vom concentra asupra modelarii evenimentelor de pierdere neasteptata(cu “coada lunga”) folosind combinatii de distributii adecvate ale... citește mai departe
Învățarea automată
Invatare automata. Agenti care invata. Clasificarea metodelor şi tehnicilor Dupa modul de fundamentare empirică: -metode şi tehnici de calcul simbolic; -metode şi tehnici de calcul neuronal; -metode şi tehnici de calcul genetic. Clasificarea metodelor şi tehnicilor Dupa gradul de generalitate: -Metode si... citește mai departe
Abstract Factory - Factory Method
Definitie Ofera o interfata pentru crearea unor familii de obiecte inrudite sau dependente intre ele, fara a specifica clasa lor concreta. Se mai numeste si kit. Context Consideram un generator de interfete grafice utilizator (GUI) care ofera suport pentru standarde multiple privind modul de prezentare a... citește mai departe
Sisteme Expert - Curs 2
Definitie: Un sistem expert este un program ce utilizeaza cunoasterea si procedurile de inferenta (deductie logica) pentru rezolvarea problemelor dificile care necesita in mod normal interventia unui expert uman in vederea gasirii solutiei.\aStructura unui sistem expert: – baza de cunostinte – motorul de inferenta... citește mai departe
MATLAB
1. Ce este MATLAB-ul? MATLAB-ul este un mediu computaţional, dezvoltat de firma The Math Works Inc., dedicat calculului numeric şi vizualizării datelor prin intermediul reprezentărilor grafice. Este de asemenea un pachet de programe de înaltă performanţă şi un limbaj de programare al cărui element de bază este... citește mai departe
Rețele Neuronale
1.1.Modele ale calculului Modelul matematic. Conceptul de calculabilitate presupune definirea prealabila a instrumentelor disponibile, adica a unui set de functii primitive evident calculabile si a unor de reguli de compunere. Toate functiile care se obtin din cele primitive folosind regulile de compozitie vor... citește mai departe
Roboți Industriali
1. NOTIUNI GENERALE PRIVIND ROBOTII INDUSTRIALI 1.1. Definitii si notiuni uzuale utilizate Cuvântul `robot` a fost folosit pentru prima datã în sensul acceptat astãzi în anul 1920 de cãtre scriitorul ceh K. Capek , care l-a preluat din limba cehã unde înseamnã “muncã grea”. Epopea robotilor industriali dureazã... citește mai departe
Sistemele expert - inteligență artificială
Sistemele expert sunt produse ale inteligentei artificiale, ramura a stiintei calculatoarelor ce urmareste dezvoltarea de programe inteligente. Ceea ce este remarcabil pentru sistemele expert, este aria de aplicabilitate ce a cuprins multe domenii de activitate de la arhitectura, arheologie, banci, comert, educatie,... citește mai departe
Inteligență artificială
Inteligenta artificiala 1 Concepte de baza Când s-a vorbit prima data de Inteligenta Artificiala (AI Artificial Intelligence) în 1956, totul parea o utopie, un vis prea frumos pentru a fi realizat, un stadiu al dezvoltarii considerat a fi greu de atins. În ultimii aproape 50 de ani, termenul a prins contur,... citește mai departe
Inteligență artificială - capitolul 1-strategii de căutare
Strategia de cautare pe nivel în spatiul starilor Strategia de cautare pe nivel (în latime, breadth-first search) este o strategie de cautare neinformata. Strategia de cautare pe nivel începe expandarea cu nodul radacina, apoi expandeaza toate nodurile generate de radacina si continua expandarea cu toti succesorii... citește mai departe
Sisteme Multimedia Distribuite
5.1 Arhitecturi ale sistemelor multimedia distribuite Cele mai folosite arhitecturi pentru sistemele multimedia distribuite sunt: arhitectura client-server, arhitectura peer-to-peer si, mai recent, arhitectura bazata pe standadrul MPEG-21. 5.1.1 Sistemul client-server Multe sisteme multimedia distribuite se... citește mai departe
Inteligența artificială
1.1. Prelucrarea de imagini - principii generale. 1.2. Teoria recunoasterii formelor - generalitati. 1.2.1. Principii generale. 1.2.2. Strategii de recunoastere pentru N clase. 1.3. Metode conexioniste în prelucrarea de imagini si recunoasterea de forme. 1.1. Prelucrarea de imagini - principii generale.... citește mai departe
Metode de Clasificare Automată
Metode de clasificare automata Metoda vectorilor suport (SVM, Vector Support Machine) si functii kernel (KM, Kernel Machine) Dificultati în rezolvarea problemelor de clasificare 1. Pentru clasificare se pot utiliza mai multi separatori ai 2. Spatiul intrarilor nu este liniar separabil. Rezolvarea problemei... citește mai departe
Metode bayesiene de învățare automată
Metode bayesiene de invatare automata Clasificatorul bayesian naiv (Naïve Bayes). Retele bayesiene. Fundamente teoretice - Teoria rationamentului probabilist definita de Thomas Bayes (regula lui Bayes). - Regula lui Bayes permite actualizarea probabilitatii ipotezelor pe baza faptelor (evidentei), dupa care... citește mai departe
Soluții pentru înlăturarea specializării
Inductia automata a arborilor de clasificare (de decizie) Arbore de clasificare - componente - Noduri neterminale (atribute), arce (valori ale atributelor) si noduri terminale (etichete ale claselor). - Atributele pot fi binare, multivaloare sau continue. - Numarul claselor este, de obicei redus. Exemplu... citește mai departe
Sistemul metodelor și tehnicilor de inteligență artificială
Invatare automata. Agenti care invata. Clasificarea metodelor si tehnicilor Dupa modul de fundamentare empirica: - metode si tehnici de calcul simbolic; - metode si tehnici de calcul neuronal; - metode si tehnici de calcul genetic. Clasificarea metodelor si tehnicilor Dupa gradul de generalitate: - Metode... citește mai departe
Introducere în inteligență artificială
Obiectivul inteligentei artificiale - Construirea de artefacte (entitati artificiale) inteligente, pentru: - Obtinerea de avantaje prin utilizarea acestora; - Intelegerea mai buna a inteligentei naturale, in special a celei umane. Entitate inteligenta - Entitate care gandeste ca un om/rational (abordarea... citește mai departe
Sisteme Expert
5.1. Notiuni de baza Sistemele Expert (SE) sunt de cele mai multe ori privite ca reprezentând o subclasa a Inteligentei Artificiale (IA), si ele în mod gresit sunt identificate cu generatia a cincea de calculatoare. Sistemele expert au înregistrat diverse grade de succes cu multi ani în urma, când înca nu se... citește mai departe